بین مدل های متنوع دستگاه های تصفیه هوا شک دارید؟ دستگاه مناسب خود را پیدا کنید

با ما تماس بگیرید :‌ ۰۲۶۳۳۵۱۴۰۸۱ برای مشاوره بیشتر، با ما تماس بگیرید

آیا یک دستگاه تصفیه هوا برای کل فضای منزل کافی است؟

معصومه جهانی ۳۱ اردیبهشت, ۱۴۰۲ ۵ دقیقه مطالعه

بارها از ما پرسیده شده  آیا می توان از یک دستگاه تصفیه کننده برای تصفیه هوای کل آپارتمان یا خانه استفاده کرد. به عنوان مثال، آیا می توان به جای قرار دادن دستگاه در هر اتاق یا فضاهای مختلف یک دستگاه تصفیه کننده بزرگ در اتاق نشیمن قرار داد؟

آیا یک دستگاه تصفیه هوا می تواند هوای کل آپارتمان را تمیز کند، حتی اگر درب اتاق خواب‌‌ها بسته باشد؟ در ادامه با بررسی یک تست به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

image

سلامتی را به خانواده خود هدیه دهید

برای مشاوره درمورد آلودگی هوا و راهکارهای مقابله با آن
در فضای داخلی با ما تماس بگیرید.

مشاوره و خرید دستگاه تصفیه هوا دریافت کاتالوگ

یک آزمایش ساده!

در این تست یک  دستگاه تصفیه کننده در یک آپارتمان بزرگ ۱۳۴ متر مربعی قرار گرفت و هر روز از ساعت  ۷ صبح  تا ۷ بعد از ظهر روشن بود. مانیتور بررسی کیفیت هوای در هر اتاق نصب شد و به طور مداوم PM2.5 را اندازه‌گیری می کرد.

دستگاه استفاده شده در تست ۴۵۰ متر مکعب هوای پاک در ساعت تولید می‌کرد. در نیمی از تست‌ها در یک اتاق خواب همیشه باز بود و یکی همیشه بسته بود و در نیمی دیگر بالعکس. پنجره‌ها همیشه بسته بود

نتیجه این بود که یک دستگاه تصفیه هوا برای کل فضای آپارتمان کافیست.

در بیش از ۹ آزمایش، PM2.5 هم در اتاق با در باز و هم در اتاق با در بسته کاهش داشت. با این حال، اتاق با در باز ۱۸ درصد کاهش بیشتری داشت.

 

کاملا منطقی است زیرا هوای تصفیه شده که از دستگاه تصفیه هوا خارج می شود راحت تر وارد اتاق با در باز شود.

با این حال، باز نگه داشتن درب اتاق خواب دارای معایبی نیز بود. در شروع آزمایش، اتاقی که در آن باز بود، سطوح PM2.5 بالاتری نسبت به اتاق با در بسته داشت.

اگرچه اتاقی که در آن باز بود هوای تمیز بیشتری را از دستگاه تصفیه هوا دریافت می کرد، اما این اتاق در شروع آزمایش آلوده‌تر تر بود. در پایان آزمایش، هر دو اتاق دارای سطوح مشابهی از PM2.5 بودند.

 

image

دستگاه تصفیه هوای نوجان N300 Pro


  • گارانتی ۲۴ ماهه
  • تکنولوژی دمنده‌های کم مصرف و کم صدا با موتور EC
  • مبتنی بر فیلتراسیون صرف و بدون تولید گاز ازن
  • استفاده از فیلتر‌های الیافی از سازندگان معتبر اروپایی
اطلاعات بیشتر دریافت کاتالوگ

پس از پایان آزمایش

دو ساعت پس از پایان آزمایش، PM2.5 در اتاق باز با سرعت بیشتری افزایش یافت.

 

اتاق با درب باز دارای جریان هوای بیشتری هستند که امکان ورود PM2.5 بیشتری را در فضای باز فراهم می کند. این بازگشت سریع با آزمایش‌های قبلی ما مطابقت دارد که نشان می‌دهد آلودگی هوای بیرون به طور مداوم و سریع وارد خانه‌های ما می‌شود. به همین دلیل است که توصیه نمی‌کنیم دستگاه تصفیه‌کننده را برای مدتی روش و سپس آن را خاموش کنید.

بیشتر بخوانید:
آیا باید دستگاه تصفیه هوا را همیشه روشن بگذارم؟

در مورد آپارتمان های بزرگتر چطور؟

این آزمایشات در یک آپارتمان یک طبقه و متراژ زیر ۱۵۰ متر بود. اگر متراژ منزل بیشتر و یا خانه دوبلکس باشد طبیعی است که تعداد دستگاه‌ها باید بیشتر شود. برای مثال، در منزلی با متراژ ۲۰۰ متر، داشتن یک دستگاه تصفیه هوا به آن معنی است که فن دستگاه باید در دور های بالا کار کند تا بتواند کل متراژ را پوشش دهد. دور بالای فن به معنی صدای زیاد آن است در صورتی که پیشنهاد می‌شود برای متراژ های بالا حداقل ۲ دستگاه تهیه شود تا در نقاط مختلف خانه قرار گیرد و راندمان دستگاه پایین نیاید.

اگر از دستگاه‌‌های معمول واراداتی استفاده کنید به چند دستگاه نیاز خواهید داشت؟

تست قبل با یک دستگاه تصفیه کننده هوای نسبتا قوی انجام شده است اما بسیاری از دستگاه‌های تصفیه کننده هوا در ایران وارداتی بوده و مناسب شدت آلودگی هوای ایران نیستند.

افرادی که خانه های کوچک دارند می پرسند: “آیا در هر اتاق به یک دستگاه تصفیه هوا نیاز دارم؟” افرادی که خانه های بزرگ دارند می پرسند “چند دستگاه تصفیه هوا نیاز دارم؟” به طور خلاصه، پاسخ به تعداد دستگاه های تصفیه هوا به ۳ عامل بستگی دارد:

  • متراژ مربع خانه شما
  • میزان آلودگی هوای محیط
  • جریان هوا (یا ظرفیت) یک دستگاه تصفیه هوا

چگونه محاسبه کنیم که آیا به تصفیه کننده هوای اضافی نیاز دارید؟

فرض کنید ۶۰۰ متر مربع مساحت دارید. می‌خواهید از دستگاه‌های تصفیه هوا برای بهبود کیفیت هوای داخل خانه استفاده کنید. به چند دستگاه تصفیه هوا نیاز دارید؟

بیایید ببینیم چگونه می توان تعداد دستگاه های تصفیه هوا را محاسبه کرد. ما باید در نظر بگیریم که حجم هوا در خانه ما چقدر است و یک دستگاه تصفیه هوا با چه سرعتی می تواند این مقدار هوا را تمیز کند.

 

  • حجم (هوای داخلی) = مساحت داخلی (به متر مربع) x ارتفاع سقف (بر حسب متر)
  • به عنوان مثال، اگر خانه ای به مساحت ۳۰۰ متر مربع با ارتفاع سقف ۳ متر داشته باشیم، می توانیم حجم کل هوا را به صورت زیر محاسبه کنیم:
  • حجم (هوای داخلی) = ۳۰۰ متر مربع x  ۳ متر مربع

 

ظرفیت یک تصفیه کننده هوای متوسط

یک دستگاه تصفیه هوا متوسط دارای جریان هوای ۲۰۰ CFM است. یعنی ۶۰ متر مکعب هوا را در دقیقه تمیز می کند. حواستون باشه این یک عدد در دقیقه است. برای اینکه بفهمیم یک واحد در هر ساعت چند فوت مکعب می تواند تحمل کند، باید آن عدد را در ۶۰ ضرب کنیم.

یک دستگاه تصفیه می تواند ۳۶۵ متر در ساعت را به درستی تمیز کند. اما برای تمیز کردن یک خانه ۳۰۰ متری، باید ۹۷۵ متر هوا در ساعت تمیز کنیم. این بدان معناست که ما به بیش از ۱ دستگاه تصفیه هوا نیاز خواهیم داشت، مگر اینکه یک دستگاه تصفیه کننده با قدرت تصفیه بالا انتخاب کرده باشیم.

 

تعداد کل دستگاه های تصفیه هوا مورد نیاز

خوب، چند تصفیه کننده نیاز دارد؟ بیایید محاسبه کنیم:

اگر ۱ دستگاه تصفیه هوا ۳۶۵ متر مکعب هوا را تمیز کند، ۲ عدد از آنها ۷۳۱  متر مکعب هوا را تمیز می کند. اما ما باید ۹۷۵ متر را تمیز کنیم. بدیهی است که ما به ۳ دستگاه تصفیه هوا نیاز داریم.

در اینجا نحوه محاسبه این است که میزان هوای مورد نیاز برای تمیز کردن در ساعت و عملکرد یک دستگاه تصفیه هوا را می دانید:

 

تعداد دستگاه‌های تصفیه هوا = مقدار هوای پاک‌سازی شده (بر حسب فوت (متر) در ساعت) / جریان هوای تصفیه‌کننده هوا (بر حسب فوت (متر)  در ساعت)

 

بیشتر بخوانید:
بهترین مکان برای قرار دادن دستگاه تصفیه هوا کجاست؟

کلام آخر

در این مقاله بررسی کردیم برای یک خانه به چند دستگاه تصفیه هوا نیاز داریم. متوجه شدیم اکثر دستگاه‌های وارداتی قدرت کافی برای تصفیه هوای همه فضای خانه را ندارند بخصوص که در ایران میزان آلودگی‌ هوا بسیار بالاست. در زمستان آلودگی هوا ناشی از وارونگی هوا و … و در فصول گرم ریزگردها باعث آلودگی هوا در ایران می‌شوند. اگر قصد خرید دستگاه تصفیه کننده هوا از برندهای خارجی دارید بهتر است با توجه به متراژ خانه و قدرت دستگاه، برای فضاهای مختلف به صورت جداگانه دستگاه بخرید اما توصیه ما به شما خرید یک دستگاه تصفیه کننده با قدرت بالاست که مناسب اقلیم ایران ساخته شده باشد. در این صورت یک  یا نهایتا دو دستگاه می‌تواند به راحتی یک فضای بزرگ را به خوبی پوشش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *