بین مدل های متنوع دستگاه های تصفیه هوا شک دارید؟ دستگاه مناسب خود را پیدا کنید

با ما تماس بگیرید :‌ ۰۲۶۳۳۵۱۴۰۸۱ برای مشاوره بیشتر، با ما تماس بگیرید

آیا باید دستگاه تصفیه هوا را همیشه روشن بگذارم؟

معصومه جهانی ۲۷ بهمن, ۱۴۰۱ ۵ دقیقه مطالعه

دستگاه های تصفیه هوا برای تمیز و تازه نگه داشتن هوای داخل خانه  و انواع محیط های دیگر عالی هستند. افرادی که قصد خرید اولین دستگاه تصفیه هوا را دارند، ممکن است بهترین راه برای استفاده از دستگاه را ندانند و اغلب سوالات مختلفی در مورد انتخاب مدل مناسب و نحوه استفاده از آن دارند. یکی از رایج ترین این سوالات این است که “آیا باید دستگاه تصفیه هوا را همیشه روشن بگذارم؟ چه مدت آن را روشن بگذارید؟ آیا دستگاه تصفیه هوا تنظیمات مختلفی دارد؟ “ در این مقاله به سوالات شما پاسخ می‌دهیم.

دلیلی برای روشن نگه داشتن دستگاه تصفیه هوا

از آنجایی که اکثر تصفیه کننده‌های هوا را از طریق فیلترهای خود هوا را تمیز می‌کنند، روشن ماندن دستگاه تصفیه هوا به طور مداوم تنها راه برای حفظ بالاترین سطح ممکن کیفیت هوا در یک اتاق یا خانه است. هنگامی که دستگاه تصفیه هوا خاموش می شود، تصفیه هوا در آن فضا را متوقف میشود. اما انتشار آلاینده ها از بیرون یا داخل محیط همچنان اادامه خواهد داشت، آلاینده های جدید به تدریج وارد می شوند و کیفیت هوا را در آن فضا در مدت زمان نسبتاً کوتاهی به سطح طبیعی و قبلی خود باز می گرداند. اگر دستگاه تصفیه هوای خود را همیشه روشن بگذارید، هوا به طور مداوم تصفیه می شود و آلاینده های جدید حذف می شوند.

image

سلامتی را به خانواده خود هدیه دهید

برای مشاوره درمورد آلودگی هوا و راهکارهای مقابله با آن
در فضای داخلی با ما تماس بگیرید.

مشاوره و خرید دستگاه تصفیه هوا دریافت کاتالوگ

آیا روشن ماندن دستگاه تصفیه هوا در تمام روز بی خطر است؟

بله، روشن کردن دستگاه تصفیه هوا در تمام طول روز بی خطر است. اما، شما باید مطمئن شوید که فیلترها را با توجه به مدل دستگاه به موقع تعویض می کنید.

البته کارکرد دائمی دستگاه به معنای اینکه فیلترها زودتر آلوده می‌شوند و نیاز به تعویض دارند نیست، زیرا وقتی هوا توسط دستگاه تصفیه می‌شود، پس از مدتی میزان آلاینده‌ها در هوای محیط کاهش پیدا می‌کند.

روشن ماندن دستگاه تصفیه هوا در تمام طول روز

آیا دلیلی وجود دارد که دستگاه تصفیه هوا را به طور مداوم روشن نگذاریم؟

برخی از افراد برای صرفه جویی در هزینه قبض برق خود، دستگاه های تصفیه هوا را به طور متناوب روشن می کنند. با این حال، این ایده معمولاً مبتنی بر این تصور است که دستگاه تصفیه‌کننده‌های هوا نسبتا برق زیادی مصرف می‌کنند. در این مورد باید به مشخصات دستگاه خود رجوع کنید و درباره مصرف برق آن مطلع شوید. اما بهتر است دغدغه مصرف برق نداشته باشید. اکثر دستگاه های تصفیه هوا بخصوص دستگاه‌های تصفیه هوای نوجان مصرف برق بالایی ندارند.

با روشن کردن دائمی دستگاه تصفیه هوای محیط، می توانید هوای خانه خود را تمیز نگه دارید و از ایجاد آلاینده های جدید جلوگیری کنید. برخلاف تصور رایج، استفاده از یک تصفیه‌کننده هوای کارآمد به‌طور مداوم در پایان ماه مقدار زیادی به هزینه برق شما اضافه نمی‌کند.

 

بیشتر بخوانید:
انواع آلاینده های هوا

 

چه زمانی باید دستگاه تصفیه هوا را خاموش کنم؟

در صورت امکان، دستگاه تصفیه هوای خود را همیشه روشن نگه دارید. این کار هوای محیط شما را به بهترین نحو تصفیه می کند. اکثر دستگاه های تصفیه هوای دارای تنظیمات شدت تصفیه هوا به صورت کم، متوسط و زیاد هستند. اگر صدای دستگاه برای شما آزار دهنده است می‌توانید هنگام خواب، دستگاه تصفیه هوا را در حالت کم قرار دهید. به طور کلی توصیه ما به شما این است دستگاه را در محل دورتری نسبت به محل خواب و استراحت خود قرار دهید ولی دور دستگاه بالاتر باشد تا تصفیه هوا بهتر انجام شود.

 

نکات مهمی که باید درباره نحوه کار دستگاه تصفیه هوا بدانید

آیا میتوان با دستگاه تصفیه هوا روشن خوابید؟

بله، قطعا هوای تمیز و پاکیزه خواب لذت بخشتری برای شما ایجاد می‌کند پس با خیال راحت می‌توانید با دستگاه تصفیه هوا روشن بخوابید. اگر دستگاه تصفیه هوا را خاموش کنید، پس از چند ساعت هوا دوباره شروع به آلوده شدن می کند. شما بخش قابل توجهی از زمان روزانه خود را در خواب به سر می‌برید و باید به سلامت خود در این ساعات هم توجه کنید.

image

دستگاه تصفیه هوای نوجان N300 Pro


  • گارانتی ۲۴ ماهه
  • تکنولوژی دمنده‌های کم مصرف و کم صدا با موتور EC
  • مبتنی بر فیلتراسیون صرف و بدون تولید گاز ازن
  • استفاده از فیلتر‌های الیافی از سازندگان معتبر اروپایی
اطلاعات بیشتر دریافت کاتالوگ

روشن ماندن دستگاه تصفیه هوا در خواب

در صورت روشن بودن دستگاه  تصفیه هوا می‌توان پنجره‌ها را باز کرد؟

در صورت تمایل می توانید اینکار را انجام دهید.  اینکار حتی به تهویه داخلی محیط خانه شما کمک می‌کند. فقط دستگاه تصفیه هوا را خیلی نزدیک به پنجره خود قرار ندهید. ممکن است تلاش برای فیلتر کردن آلاینده‌هایی از هوای بیرون که وارد سختتر باشد و باعث کاهش عمر دستگاه شما شود.

البته در صورتی می‌توانید پنجره‌ها را بازکنید که کیفیت هوای بیرون مناسب باشد. در شهرهای آلوده، هنگام آتش سوزی‌ها، در کنار نیروگاه‌ها و … نباید پنجره را باز کنید.

 

باز کردن پنجره ها بهتر است یا استفاده از دستگاه تصفیه هوا؟

پاسخ به این سوال در درجه اول به کیفیت هوای بیرون محیط شما بستگی دارد. اگر وضعیت هوا در محدوده رنگ سبز است ، باز کردن پنجره ها راحت ترین کار است و شما نیازی به خرید دستگاه تصفیه هوا ندارید مگر اینکه دچار آلرژی باشید و دستگاه تصفیه هوا بتواند به شما کمک کند. همچنین می توانید پنجره ها را باز کرده و از دستگاه تصفیه هوا استفاده کنید. این کار تهویه داخلی شما را بهبود می بخشد و هوای شما را تمیز می کند.

 

بیشتر بخوانید:
مقابله با آلرژی در فصل بهار

 

آیا دستگاه تصفیه هوا می تواند هوا را خشک کند؟

خیر، یک دستگاه تصفیه هوا نمی تواند هوا را خشک کند. این دستگاه‌ها فقط گرد و غبار، گرده و سایر ذرات هوای آشپزخانه شما را فیلتر می کند. اما رطوبت را از بین نمی برد.

اگر به دنبال حذف رطوبت از هوای محیط خود هستید، روی یک رطوبت گیر بخرید. این دستگاه‌ها می توانند در مناطق مرطوب عالی باشند. به طور معمول رطوبت ۳۰ تا ۵۰ درصد برای خانه‌ها سطح قابل قبولی است.

 

آیا دستگاه های تصفیه هوا اتاق را سرد می کنند؟

دستگاه های تصفیه هوا اتاق شما را سرد نمی کنند زیرا هیچ مکانیزم خنک کننده ای مانند کولر ندارند. دستگاه های تصفیه هوا صرفا گرد و غبار و ذرات معلق را از هوای داخل خانه شما پاک می کنند.

ایجاد هوای سرد با دستگاه تصفیه هوا

آیا دستگاه های تصفیه هوا بوی آشپزی را از بین می برند؟

همه دستگاه های تصفیه هوا بوی پخت و پز را از بین نمی برند. آنها باید یک فیلتر کربن فعال داشته باشند تا بوهای هوای آشپزخانه شما را خنثی کند. یک فیلتر HEPA به تنهایی گرد و غبار و آلودگی را از بین می برد. اما در به دام انداختن ذرات کوچکتری که بوی قوی تولید می کنند موثر نیست.

 

یک دستگاه تصفیه هوا چقدر طول می کشد تا یک اتاق را تمیز کند؟

محاسبه زمان تمیز شدن محیط عمدتا به نوع دستگاه،  تنظیمات دستگاه تصفیه هوا، کیفیت هوای فعلی و اندازه محیط شما بستگی دارد. این زمان می تواند ۳۰ دقیقه برای محیط های کوچک و ۲ تا ۳ ساعت هم باشد.

البته این بدان معنا نیست که شما فقط به مدت دو تا سه ساعت به دستگاه تصفیه هوای روشن نیاز دارید. آلاینده های جدید به طور مداوم وارد اتاق شما می شوند، بنابراین مهم است که دستگاه تصفیه هوا را روشن نگه دارید.

اگر کیفیت هوای محیط زندگی شما نارنجی یا قرمز است، باز کردن پنجره ها فقط دود و آلودگی را وارد خانه شما می کند و به کیفیت هوای داخل خانه شما آسیب می رساند. در این صورت شما قطعا به دستگاه تصفیه هوا نیاز خواهید داشت.

 

بیشتر بخوانید:
آیا یک دستگاه تصفیه هوا برای کل فضای منزل کافی است؟

 

اگر بودجه برای خرید دستگاه تصفیه هوا در شهرهای آلوده را دارید، گیاهان تصفیه کننده هوا ممکن است راه حلی موقتی برای شما باشند. البته گیاهان نمی‌توانند در هوای آلوده‌ای مثل هوای تهران بخصوص در روزهای سرد کمک خاصی به شما کنند.

گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا

نتیجه‌گیری

با توجه تعداد روزهای زیاد آلودگی هوا سطوح بالا در کلان شهرهای ایران (زمستان آلودگی هوا و بهار و تابستان ریزگردها)، شرایطی به وجود آمده که استفاده از دستگاه تصفیه هوا به صورت ۲۴ ساعته و در تمام ۳۶۵ روز سال ضروری است. با این شرایط باید در خرید دستگاه بسیار دقت کنید، زیرا فن دستگاه باید فن بادوام و خوبی داشته باشد که بعد از مداوم کار کردن فن سروصدا ایجاد نکند و همچنین حجم بالای فیلتر داشته باشد. در صورت امکان دستگاه تصفیه هوای خود را تمام روز روشن بگذارید تا آلودگی ها، آلرژن ها، دود و بوها را از هوای داخل خانه پاک می کند. هر چه مدت بیشتری بتوانید آن را روشن نگه دارید، هوای شما تمیزتر خواهد بود. هیچ موردی برای استفاده مدام از دستگاه تصفیه هوا وجود ندارد زیرا آنها به گونه ای ساخته شده اند که در تمام طول روز و شب کار کنند و هوا را تصفیه کنند.

سوالات متداول

1در صورت روشن بودن دستگاه  تصفیه هوا می‌توان پنجره‌ها را باز کرد؟
در صورت تمایل می توانید اینکار را انجام دهید.  اینکار حتی به تهویه داخلی محیط خانه شما کمک می‌کند. فقط دستگاه تصفیه هوا را خیلی نزدیک به پنجره خود قرار ندهید.
2آیا دستگاه تصفیه هوا می تواند هوا را خشک کند؟
خیر، یک دستگاه تصفیه هوا نمی تواند هوا را خشک کند. این دستگاه‌ها فقط گرد و غبار، گرده و سایر ذرات هوای آشپزخانه شما را فیلتر می کند. اما رطوبت را از بین نمی برد.
3آیا دستگاه های تصفیه هوا اتاق را سرد می کنند؟
دستگاه های تصفیه هوا اتاق شما را سرد نمی کنند زیرا هیچ مکانیزم خنک کننده ای مانند کولر ندارند. دستگاه های تصفیه هوا صرفا گرد و غبار و ذرات معلق را از هوای داخل خانه شما پاک می کنند.
4آیا دستگاه های تصفیه هوا بوی آشپزی را از بین می برند؟
همه دستگاه های تصفیه هوا بوی پخت و پز را از بین نمی برند. آنها باید یک فیلتر کربن فعال داشته باشند تا بوهای هوای آشپزخانه شما را خنثی کند. یک فیلتر HEPA به تنهایی گرد و غبار و آلودگی را از بین می برد. اما در به دام انداختن ذرات کوچکتری که بوی قوی تولید می کنند موثر نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *