بین مدل های متنوع دستگاه های تصفیه هوا شک دارید؟ دستگاه مناسب خود را پیدا کنید

با ما تماس بگیرید :‌ ۰۲۶۳۳۵۱۴۰۸۱ برای مشاوره بیشتر، با ما تماس بگیرید

همه چیز درباره آلودگی های پتروشیمی در هوا و اثر آن بر سلامتی کارکنان این مراکز

سجاد بیگی ۳ آذر, ۱۳۹۹ ۵ دقیقه مطالعه
اگر یک شرکت یا مجموعه را بدن انسان در نظر بگیریم، کارکنان این شرکت، جریان خون آن هستند. کارکنان یک مجموعه می‌توانند با به حرکت درست و کارآمد مجموعه را به سمت رشد هدایت کنند. در مقابل اگر جریان خون به خوبی برقرار نباشد، بدن با سر سقوط می‌کند! در واقعیت هم همین موضوع صدق می‌کند. در این میان آلودگی هوا تنها مشکل مراکز مختلف از جمله پتروشیمی‌ها نیست. با این وجود به گزارش تایم، در مقایس بزرگ، آلودگی هوا سالانه تریلیاردها دلار به اقتصادی جهانی لطمه وارد می‌کند. بنابراین در مقیاس کوچک‌تر هم می‌تواند تاثیر مالی زیادی روی یک مجموعه داشته باشد. در این مقاله قصد داریم تاثیرات آلودگی هوای پتروشیمی‌ها، یکی از مراکز بسیار آلوده را بررسی کرده و اثر آن را روی سلامتی کارکنان این مراکز مورد ارزیابی قرار دهیم. با ما همراه باشید.  

خطرات آلودگی هوا برای سلامتی چیست؟

خطرات آلودگی هوا قبل از آنکه به بررسی خطرات آلودگی هوا برای کارکنان مراکز پتروشیمی بپردازیم، خوب است که با خطرات کلی آلودگی هوا برای سلامتی آشنا شویم. واضح است که چنین خطرات عمومی برای کارکنان مراکز آلوده‌تر، تهدید‌های بسیار جدی‌تری را به همراه دارد.

خطرات کوتاه‌ مدت آلودگی هوا

قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا برای یک بازه کوتاه مدت بیشترین تاثیر خود را روی سیستم تنفسی می‌گذارد. چراکه بیشتر آلاینده‌ها از طریق مجاری تنفسی وارد بدنمان می‌شوند. به گزارش سایت medicalnewstoday آلودگی هوا در کوتاه مدت ممکن است منجر به عفونت‌های تنفسی و کاهش عملکرد ریه شود. همچنین می‌تواند آسم را در افراد مبتلا به این بیماری تشدید کند. برای مثال قرار گرفتن در معرض دی اکسید گوگرد  (یکی از آلاینده‌های متداول در هوای آلوده) ممکن است باعث آسیب به چشم و دستگاه تنفسی و همچنین تحریک پوست شود.

اثرات بلند مدت آلودگی هوا

متاسفانه اثرات آلودگی هوا در بلند مدت آنقدر زیاد است که بخشی از این خطرات همچنان در دست مطالعه است و هر روز تهدیدهای بیشتری توسط تحقیقات مختلف شناسایی می‌شود. مطالعات مختلف تاثیرات آلودگی هوا با مرگ زودرس، مشکلات جدی برای سلامتی انسان و نوزادان مرتبط می‌دانند. در ادامه بخشی از این خطرات را بیشتر بررسی می‌کنیم:  

بیماری‌های ریوی در اثر آلودگی هوا

اثر آلودگی هوا روی سلامتی قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا در بلند مدت می‌تواند باعث ابتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه شود. طبق آمار رسمی سازمان جهانی بهداشت (WHO)، تقریبا ۴۳% از مرگ‌های مرتبط با بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) در اثر آلودگی هوا اتفاق می‌افتد. COPD گروهی از بیماری‌ها هتسند که مشکلات مربوط به تنفس را ایجاد می کنند. از جمله آمفیزم و برونشیت. این بیماری‌ها مجاری تنفسی را مسدود کرده و نفس کشیدن را برای فرد دشوار می کند. درمان قطعی این بیماری‌ها کشف نشده اما با کمک پزشک امکان کاهش علائم و بهبود کیفیت زندگی وجود دارد.

   

سرطان ریه

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO) حدود ۲۹% از مرگ و میرهای ناشی از سرطان ریه بر اثر آلودگی هوا اتفاق می‌افتد. آلاینده‌های بسیار کوچک احتمالاً به طور قابل توجهی به این اتفاق کمک می‌کنند. چراکه ندازه کوچک آن‌ها باعث می‌شود تا به راحتی وارد دستگاه تنفسی تحتانی شوند.

بیماری‌های قلبی عروقی

تاثیر آلودگی هوا روی بیماری‌های قلبی و عروقی
تحقیقات نشان می‌دهد که زندگی در منطقه ای که میزان آلودگی هوا در آن بالاتر است می‌تواند خطر مرگ ناشی از سکته مغزی را افزایش دهد. همجنین آلودگی هوا ممکن است باعث سکته و حملات قلبی شود.
طبق بررسی Global Burden of Disease Study در سال ۲۰۱۸ مشخص شده که آلودگی هوا باعث ۱۹% از مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی است.  
علاوه بر مواردی که عنوان شد، آلودگی هوا می‌تواند مشکلات بسیاری را برای زنان باردار و نوزادان ایجاد کند. برای مطالعه بیشتر این موضوع مقاله تاثیر آلودگی هوا بر زنان باردار را بخوانید.
   

آلودگی هوا چه تاثیری روی سلامتی کارکنان مراکز آلوده دارد؟

مضرات آلودگی هوا در مراکز پتروشیمی تا اینجا هر چه را که بررسی کردیم مربوط به اثرات عمومی آلودگی هوا بود. اثراتی که خطرات بسیار جدی‌تری را برای کارکنان مراکز آلوده مثل پتروشیمی‌ها ایجاد می‌کنند. اما علاوه بر موارد بالا، به صورت خاص متاسفانه کار کردن در مراکز آلوده و تنفس آلاینده‌ها در محیط کار می‌تواند عواقب بیشتری را هم ایجاد کند. در ادامه به بررسی این موارد می‌پردازیم:

تاثیر منفی آلودگی هوای مراکز آلوده روی مغز

مغز ما مسئول فرآیندهای مختلفی مثل فکر کردن، حافظه و به یاد آوردن و تصمیم گرفتن است. این فرایندها برای یک مجموعه بدون شک بسیار مهم هستند. مطالعات نشان می‎‌دهد که برخی از آلاینده‌ها می‌توانند چنین فرآیندهایی را تحت تاثیر قرار دهند. اتفاقی که می‌تواند برای مثال در بخش اداری یک مرکز پتروشیمی که تحت تاثیر آلاینده‌های بسیار زیاد است، باعث ایجاد تصمیمات اشتباه و آسیب‌های شدید اقتصادی شود.

کاهش بازدهی کارکنان

آلودگی هوا در محیط های اداری پتروشیمی یکی از مهم‌ترین مسائل در بخش نیروی انسانی هر مجموعه‌ای بازدهی مناسب کارکنان است. در این میان آلاینده‌ها می‌توانند میزان بازدهی کارکنان یک مجموعه را با کاهش جدی رو به رو کنند. برای مثال مشخص شده که آلاینده‌های PM می‎‌توانند بازدهی را بین ۵ تا ۶ درصد کاهش دهند. علاوه بر آن آلاینده‌ شیمیایی VOC می تواند حافظه را مختل کند، که این اتفاق انجام چند وظیفه را چالش‌ برانگیز‌تر و ارتباط اداری را دشوارتر می‌کند. کربن دی اکسید هم تمرکز کردن را برای دشوارتر می‌کند و باعث می‌شود کارمندان احساس خستگی کنند. تمام این موارد در مجموع می‌توانند بازدهی کارکنان را به شدت کاهش دهند.    
کلیک کنید و درباره افزایش بازدهی کارمندان بیشتر بخوانید.
 

افزایش مرخصی استعلاجی

پیشتر با خطرات بسیار جدی آلودگی هوا برای سلامتی آشنا شدیم. آلاینده‌ها می‌توانند بسیاری از بیماری‌های زمینه‌ای را در افراد شدیدتر کنند و علاوه بر آن باعث ابتلای افراد بیشتری به بیماری‌های مختلف شوند. در چنین شرایطی اگر افراد به دلیل مشکلات ایجاد شده نتوانند سرکار حاضر شوند، کار پروژه‌های مختلف با اختلال مواجه می‌شود. علاوه بر آن جایگزین کردن نیروهای انسانی باتجربه بسیار پر هزینه خواهد بود. در چنین شرایطی جذب نیروهای جدید هم سخت‌تر خواهد بود. بنابراین به نظر می‌رسد علاوه بر آنکه سلامت نیروهای انسانی مراکز بزرگی مانند پتروشیمی در معرض خطر جدی قرار دارد، هزینه‌های بسیار زیادی هم در اثر آلودگی هوا به مجموعه تحمیل می‌شود. اما راهکار حل این مشکل چیست؟  

راهکار حل مشکل آلودگی هوا در مراکز پتروشیمی

  مهم‌ترین راهکار حل این مشکل استفاده از دستگاه‌های تصفیه هوا در محیط‌های اداری این مراکز است. یک دستگاه تصفیه هوای باکیفیت که برای چنین محیط‌هایی مهندسی شده است، می‌تواند تا ۹۹% از آلاینده‌های موجود در محیط را جذب خود کرده و هوای پاک را به محیط تزریق کند. استفاده از چنین راهکاری، در صورت انتخاب مناسب، مقرون به صرفه خواهد بود. چراکه در بلند مدت هزینه جایگزین کردن نیروهای انسانی باتجربه به حداقل می‌رسد. علاوه بر آن از سلامتی کارکنان و مدیران یک مجموعه محافظت خواهد شد. اما در انتخاب یک دستگاه تصفیه هوا به چه نکاتی توجه کنیم؟

نکاتی که باید در انتخاب دستگاه تصفیه هوا برای محیط‌های اداری بزرگ در نظر بگیرید

برای خرید دستگاه تصفیه هوای مناسب در محیط‌های اداری بزرگ‌، حتما نکات زیر را در نظر بگیرید:

دستگاهی با ظرفیت فیلتر مناسب را انتخاب کنید

فیلتر هپا و کربن اکتیو استفاده از دستگاه‌های تصفیه هوایی که از فیلتر هپا و کربن اکتیو برای پاکسازی هوا بهره می‌برد، گزینه مناسبی برای تصفیه هوای محیط است. این نوع دستگاه‌ها ماده جدیدی را به محیط اضاقه نمی‌کنند و عوارض احتمالی برخی از دستگاه‌های دیگر موجود در بازار را به همراه ندارند. این نوع فیلترها تنها به جذب آلاینده‌های موجود در محیط بدون ایجاد هرگونه مشکلی می‌پردازند. اما تنها در نظر گرفتن نوع فیلترها کافی نیست. چراکه حجم فیلترهای یک دستگاه تصفیه هوا تعیین کننده میزان کارایی دستگاه است. بسیاری از دستگاه های موجود در بازار، با وجود استفاده از فیلترهای هپا و کربن اکتیو، پس از گذشت زمانی کوتاه، ظرفیتشان پر می‌شود و دیگر نمی‌توانند آلاینده‌های محیط را جذب خود کنند. در نتیجه از کار می‌افتند. در این میان نوجان با در نظر گرفتن این اصل مهم، دستگاه تصفیه هوای مولتی استک را با ظرفیت چهار برابر نسبت به دستگاه‌های تصفیه هوای خانگی، توسط کارشناسان و مهندسان متخصص طراحی و تولید کرده است.  

اطلاعات فن دستگاه را بررسی کنید

فن دستگاه تصفیه هوا   یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار مهم دستگاه تصفیه هوا داشتن فن باکیفیت است. فن دستگاه تصفیه هوا با مکش مقدار مناسبی از هوا به داخل دستگاه، زمینه شروع پاکسازی هوا را مهیا می‌کند. این موضوع در تصفیه هوای محیط‌های بزرگ و پرتردد اهمیت دو چندانی خواهد داشت. چرا که در این محیط‌ها تنها دستگاهی می‌تواند تصفیه هوای محیط را به درستی انجام دهد که از قدرت کافی برخوردار باشد. بنابراین باید به سراغ دستگاهی بروید که متناسب با چنین محیط‌هایی از فنی بسیار قدرتمند بهره گیرد. هرچه فن دستگاه از توانایی بیشتری برای مکش هوا برخوردار باشد، مساحت بزرگتری در زمان کمتر تصفیه می‌شود. این ویژگی در دستگاه‌های تصفیه هوا با عنوان میزان هوادهی شناخته می‌شود.  

از دستگاهی با طراحی مناسب برای محیط استفاده کنید

جنس آلودگی در هر محیطی متفاوت است. به طور مثال آلاینده‌هایی که در محیط‌های پتروشمی تولید می‌شوند، راهکار متفاوتی را نسبت به سایر مراکز نیاز دارند. برخی از دستگاه‌های خارجی که از طریق واردات به بازار کشورمان می‌آیند برای اقلیم و شرایط جوی و نوع آلودگی در ایران، کارایی لازم را ندارند. در این میان شرکت‌های مهندسی بومی در زمینه تصفیه هوا مانند نوجان مهر سعی دارند تا دستگاه‌هایی متناسب با شرایط اقلیم کشور خودمان را تولید کنند. علاوه بر آن با توجه برخی از این تولیدکنندگان از جمله مثال بالا، تولید دستگاه را داخل کشور انجام می‌دهند، می‌توانند در صورت لزوم طراحی دستگاه را برای شرایط محیط شما به صورت ویژه و اختصاصی انجام دهند

خدمات پس از فروش را بررسی کنید

بیشتر دستگاه‌های وارداتی فیلترهای خود را از خارج کشور تامین می‌کنند. در شرایطی که تحریم‌های موجود ممکن است برای واردات مشکلاتی ایجاد کند، تعویض فیلتر پس از به اتمام رسیدن ظرفیش با دشواری‌هایی همراه است. در این میان بسیاری از دستگاه‌های تصفیه هوای ایرانی فیلترهای مورد نیاز خود را با در نظر گرفتن استانداردهای اروپایی، تولید می‌کنند و نگرانی بابت تامین فیلتر ندارند. بنابراین اینگونه پشتیبانی‌ها اهمیت ویژه‌ای دارند. وقتی مهندسی و ساخت محصولی در داخل کشور صورت می‌پذیرد، خیال مشتریان بابت گارانتی، تامین و تعویض قطعات در صورت لزوم و پشتیبانی راحت‌تر است. برندهای ایرانی نیز معمولا گارانتی‌های طولانی مدتی را برای مشتریان خود در نظر می‌گیرند.
کلیک کنید و مقاله راهنمای تصفیه هوای محیط‌های بزرگ را بخوانید
 

Multistack راهکاری پرتوان برای نیاز شما

دستگاه تصفیه هوای بزرگ مدل مولتی‌استک از سری دستگاه‌های نوجان،دستگاهی است که توسط مهندسین بومی و با توجه به استانداردهای اروپایی به طور خاص برای مراکز بسیار آلوده مانند پتروشیمی‌ها طراحی و مهندسی شده است. ویژگی بسیار مهم این محصول این است که تعداد دمنده و طبقات فیلتراسیون بسته به نوع آلودگی و کاربرد قابل افزایش است و بسته به نیاز شما مراحل فیلتراسیون طراحی می‌شود. فیلترهای به کار رفته در دستگاه مولتی استک نوجان، اعم از فیلترهای الیافی و گازی، تا ۴ برابر ظرفیت و عمر بیشتری نسبت به محصولات اداری و خانگی دارند. در سیستم تصفیه هوای multistack امکان تعیین جهت جریان هوا نیز فراهم شده است. این ویژگی در کنار قابلیت اتصال داکت به دستگاه، این سیستم تصفیه هوا را آماده تصفیه هوا در شرایط خاص کرده است.  

جمع بندی

بدون شک حفظ سلامتی کارکنان اولویت بسیاری از مدیران است. چراکه حفظ سلامتی کارکنان محیط کار شاداب‌تر و پربازده‌تری را خواهد ساخت. علاوه بر آن با توجه به آنکه آلودگی هوا می‌تواند ضررهای اقتصادی باورنکردنی را به یک مجموعه تحمیل کند، باید به دنبال راهکاری برای حل این مشکل باشیم. در این میان انتخاب یک سیستم تصفیه هوای باکیفیت می‌تواند علاوه بر حفظ سلامتی کارکنان، آسیب‌های اقتصادی ناشی از مشکل آلودگی هوا در مراکزی مانند پتروشیمی‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. بنابراین خرید دستگاه تصفیه هوای مناسب را شاید بتوان مهم‌ترین راهکار حل این مشکل دانست. ممکن است همچنان سوالات مختلفی را درباره دستگاه‌های تصفیه هوا و یا راهکارهای کنترل کیفیت هوا داشته باشید. برای دریافت مشاوره رایگان درباره راهکارهای بهبود کیفیت هوا و خرید دستگاه تصفیه هوای مناسب می‌نوانید به صورت رایگان با کارشناسان متخصص نوجان تماس بگیرید. از همراهی شما سپاس‌گزاریم.

image

سلامتی را به خانواده خود هدیه دهید

برای مشاوره درمورد آلودگی هوا و راهکارهای مقابله با آن
در فضای داخلی با ما تماس بگیرید.

مشاوره و خرید دستگاه تصفیه هوا دریافت کاتالوگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *