بین مدل های متنوع دستگاه های تصفیه هوا شک دارید؟ دستگاه مناسب خود را پیدا کنید

با ما تماس بگیرید :‌ ۰۲۶۳۳۵۱۴۰۸۱ برای مشاوره بیشتر، با ما تماس بگیرید

بهترین روش برای تصفیه هوای خانه در زمان آلودگی هوا چیست؟

سجاد بیگی ۱۱ آبان, ۱۳۹۹ ۵ دقیقه مطالعه

آلودگی هوا باعث مرگ ۷ میلیون نفر در سال می‌شود. در این میان بر اساس پژوهش‌های آزانس حفاظت از محیط زیست (Environmental Protection Agency) معمولا هوای داخل خانه از هوای بیرون آلوده‌تر است و از آنجایی که ما بیشتر وقت خود را در خانه می‌گذارنیم باید بیشتر به هوایی که تنفس می‌کنیم اهمیت دهیم چون ورود آلودگی به خانه آسان اما از بین بردن آن چندان راحت نیست.

این آلودگی ممکن است به خاطر خانه‌ای که در نزدیکی شما درحال ساخته شدن است بوجود بیاید یا دلیل آن بوی سیگاری باشد که از پنجره داخل خانه می‌آید، شاید هم استفاده از اسپری‌های خوش‌بو کننده باعث ایجاد این آلودگی شود.

image

سلامتی را به خانواده خود هدیه دهید

برای مشاوره درمورد آلودگی هوا و راهکارهای مقابله با آن
در فضای داخلی با ما تماس بگیرید.

مشاوره و خرید دستگاه تصفیه هوا دریافت کاتالوگ

تمامی این موارد به نوعی آلودگی ایجاد می‌کند که برای بهبود آن باید کاری انجام دهیم. اما سوالی که پیش می‌آید این است که بهترین راهکار تصفیه هوا در خانه چیست؟ در این مقاله همراه ما باشید تا بهترین راه‌های تصفیه هوای خانه را بشناسیم.

برای آلودگی هوا در خانه چه باید کرد؟

برای کاهش آلودگی هوای داخلی خانه می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

  1. استفاده از تهویه مطبوع: استفاده از تهویه مطبوع می‌تواند کمک کند تا هوای داخلی خانه تمیز شود. اما توصیه می‌شود که هوای تهویه مطبوع شما دارای فیلتر باشد تا از ذرات معلق در هوا جلوگیری شود.
  2. استفاده از فیلتر هوای داخلی: استفاده از فیلتر هوای داخلی می‌تواند به شما کمک کند تا ذرات معلق در هوا را کاهش دهید. این فیلترها عموماً در داخل سیستم گرمایشی و سرمایشی نصب می‌شوند.
  3. استفاده از گیاهان خانگی: گیاهان خانگی می‌توانند به عنوان فیلتر طبیعی هوا در خانه شما عمل کنند. برخی از گیاهان خانگی مانند آلوئه ورا، نسبت به آلاینده‌های هوا مانند فرمالدئید و بنزن بسیار حساس هستند و به شما کمک می‌کنند تا هوای داخلی خانه را تمیز کنید.
  4. استفاده از محافظ صورت: استفاده از محافظ صورت می‌تواند به شما کمک کند تا از ذرات معلق در هوا در محیطی که آلوده است محافظت کنید.
  5. جلوگیری از استعمال دخانیات: اجتناب از استفاده از سیگار در داخل خانه و اجتناب از دود خودروها در خیابان نزدیک به خانه می‌تواند کمک کند تا آلودگی هوای داخلی کاهش یابد.
  6. مرتب نمودن خانه: ذرات معلق در هوا می‌توانند به خاطر محیطی غیر مرتب و کثیف ایجاد شوند.
  7. در نهایت بهترین روش استفاده از دستگاه تصفیه هوا در منزل است.

 

۱۰ روش کاربردی برای تصفیه هوای داخل خانه

وقتی به آلودگی هوا فکر می‌کنیم اولین چیزی که در ذهن‌مان تصور می‌کنیم، کارخانه‌های بزرگ یا ماشین‌هایی هستند که دود و آلاینده‌های زیادی را در فضا پخش می‌کنند اما جالب است بدانید که آلودگی هوای داخل خانه می‌تواند بسیار خطرناک‌تر از فضای بیرون باشد.

این موضوع باعث شده تا تصفیه هوای خانه به یکی از دغدغه‌های مهم شهروندانی باشد که در شهرهایی با هوای آلوده زندگی می‌کنند. در ادامه به بررسی روش‌هایی برای بهبود این موضوع می‌پردازیم:

از گیاهان تصفیه کننده هوا استفاده کنید

گیاهان تصفیه کننده هوا

بر اساس تحقیقات انجمن علوم باغبانی آمریکا، گیاهان علاوه بر زیبایی به بهبود کیفیت هوای داخل خانه کمک کرده و  آلاینده‌هایی مانند آمونیاک، فرمالدئید و بنزن را جذب و هوا را تصفیه می‌کنند. علاوه بر آن با ایجاد رطوبت، خشکی هوا را کاهش داده و فضای خانه را مطبوع می‌کنند.

ناسا برای هر ۳۰ مترمربع، دو تا سه گلدان ۲۰ تا ۲۵ سانتی متری را توصیه می ­کند. در ادامه با برخی از این گیاه‌ها آشنا شویم:

  • گیاه عنکبوتی به خاطر وجود برگ‌های زیادش با جذب بنزن، فرمالدئید، مونوکسید کربن و زایلن به تصفیه هوای خانه کمک می‌کند.
  • آلوئه‌ورا فضای خانه را از موادی مثل فرمالدئید و بنزن، پاک می‌کند. علاوه بر تصفیه‌ی هوا، ژل داخل برگ‌های آلوئه‌ورا هم مفید است و زخم‌ها و سوختگی‌ها را درمان می‌کند. این گیاه یکی از بهترین گیاهان تصفیه‌کننده‌ی فرمالدئید است. فرمالدئید در مواد تمیزکننده، دستمال توالت، دستمال کاغذی، و محصولات بهداشت فردی استفاده می‌شود.
  • گل‌های رنگ‌ووارنگ داودی فقط به‌درد زیباکردن اتاق کار یا پذیرایی خانه نمی‌خورند. گل‌های داودی می‌توانند بنزن را تصفیه کنند؛ بنزن در چسب، رنگ، پلاستیک، و مواد شوینده وجود دارد.داین گیاه برای زدودن زایلن، تری‌کلرواتیلن، و فرمالدئید از هوای اتاق بسیار مناسب است. ورود این مواد به خانه از طریق لاک الکل، روغن جلا، و گازوئیل اتفاق می‌افتد.
  • در فهرست گیاهانی که می‌توانند بنزن و تری‌کلورواتیلن را تصفیه کنند، نخل بامبو در صدر قرار دارد.

کلیک کنید و درباره گیاهان تصفیه کننده هوا بیشتر بخوانید

تهویه هوای مناسب داشته باشید

یکی از کم‌هزینه‌ترین و ساده‌ترین شیوه‌های کم کردن آلاینده‌ها، به کارگیری تهویه هوای مناسب است. به طور کلی تهویه هوا یعنی جایگزین کردن هوای بیرون با هوای داخل.

image

دستگاه تصفیه هوای نوجان N300 Pro


  • گارانتی ۲۴ ماهه
  • تکنولوژی دمنده‌های کم مصرف و کم صدا با موتور EC
  • مبتنی بر فیلتراسیون صرف و بدون تولید گاز ازن
  • استفاده از فیلتر‌های الیافی از سازندگان معتبر اروپایی
اطلاعات بیشتر دریافت کاتالوگ

استفاده از این راهکار در روزهایی که هوای بیرون تمیز است، می‌تواند تا حد زیادی مشکل آلودگی هوا در داخل خانه را برطرف کند. اما همانطور که می‌دانید، متاسفانه در کلانشهرهایی مثل تهران، هوای شهر در بیشتر روزهای سال، آلوده است. بنابراین جایگزین کردن هوا چنین شرایطی نه تنها به پاکیزه‌تر شدن هوا کمکی نمی‌کند، بلکه مشکل را چند برابر خواهد کرد!

بنابراین این راهکار تنها در شرایط خاص مناسب خواهد بود. اما چه راهکاری می‌تواند جایگزینی مناسب برای تهویه هوا باشد؟ در ادامه مقاله همراه ما بمانید تا به این سوال پاسخ دهیم.

از دستگاه تصفیه هوا کمک بگیرید

دستگاه تصفیه هوا

یکی از راهکارهای مقرون به صروفه و مناسب برای جایگزین کردن تهویه هوا، استفاده از دستگاه‌های تصفیه هوا است. یک دستگاه تصفیه هوای مناسب و باکیفیت می‌تواند تا ۹۹% از آلاینده‌های موجود در هوا را جذب خود کند.

تنها چالش به کارگیری این راهکار، بازار بسیار متنوع دستگاه‌های تصفیه هوا است. احتمالا اگر تصمیم به خرید یک دستگاه تصفیه هوا بگیرید، ابتدا به دلیل تنوع بالای محصولات، کمی سردرگم شوید. با این حال با دانستن چند نکته ساده می‌توانید دستگاه تصفیه هوای مناسبی را انتخاب کنید.

نکات مهم برای خرید دستگاه تصفیه هوا را بشناسید

برای خرید دستگاه تصفیه هوا چند نکته زیر را حتما بررسی کنید:

  • حتما از دستگاهی استفاده کنید که با فیلترهای هپا و کربن اکتیو آلاینده‌های محیط را جذب خود می‌کند. دستگاه‌های خانگی که از لامپ UV و یا فیلترهای مشابه آن استفاده می‌کنند، ممکن است عوارضی را برای سلامتی بدن در بلند مدت ایجاد کنند. در دستگاه‌های تصفیه هوای برندهای بزرگ و صاحب نام مانند IQ Air هم از فیلتر هپا برای تصفیه هوا استفاده می‌شود. در محصولات برندهای متخصص بومی مثل دستگاه تصفیه هوا ایرانی نوجان هم تصفیه هوا با فیلتر هپا انجام می‌شود.
  • حتما اندازه دستگاه را مورد بررسی قرار دهید. دستگاه‌های بسیار کوچک معمولا از فیلترهای بسیار کوچکی استفاده می‌کنند که ظرفیت پایینی دارند.
  • دقت کنید که دستگاه تصفیه هوایی که انتخاب می‌کنید از فن باکیفیت و در عین حال کم صدا بهره ببرد.

درباره راهنمای خرید دستگاه تصفیه هوا بیشتر بخوانید یا از وب سایت نوجان بازدید کنید.

 از روغن‌های گیاهی بهره ببرید

برخی روغن‌ها خاصیت ضد باکتریایی دارند و می‌توانند جایگزین خوبی برای پاک کننده‌های شیمیایی باشند. روغن اکالیپتوس، میخک و گل محمدی مثال‌هایی از این روغن‌ها هستند که به علت توانایی کشتن ویروس‌ها و قارچ‌ها برای تصفیه هوای خانه استفاده می‌شوند.

برای استفاده از این روغن‌ها فقط کافی است، چند قطره از آن‌ها را داخل یک ظرف با آب ولرم بریزید و آن ظرف را در اتاقی که وقت خود را در آن می‌گذرانید، قرار دهید یا با اضافه کردن آن‌ها به پاک‌کننده‌های خانگی‌تان به بهبود کیفیت هوای خانه‌ یا اتاق‌تان کمک کنید.

شمع‌های موم زنبور عسل را جایگزین شمع‌های شیمیایی کنید

استفاده از شمع های موم عسل

ذرات گرد و غبار شناور در هوا دارای یون‌های مثبت هستند و در مقابل طبیعت از خود یون‌های منفی ساتع می‌کند که به مثبت‌ها چسبیده و باعث سنگین شدن و سقوط آن‌ها می‌شوند. جالب اینجاست که سوزاندن شمع‌های موم مانند نیز مانند طبیعت عمل کرده و این پدیده را در فضای بسته ایجاد می‌کند و هوای داخل خانه را تمیز می‌کند‌.

این شمع‌ها در حالی که خیلی به آرامی می‌سوزند و در کوتاه مدت نیاز به تعویض ندارند، می‌توانند کیفیت هوای خانه را بهتر کنند. اگر شمع از موم خالص ساخته شده باشد، بدون دود و رایحه می‌سوزد و هوا را آلوده نمی‌کند. این شمع‌ها برای کسانی که آسم دارند بسیار مفید است چون ذرات گرد و غبار را از هوا جدا می‌کنند و هوا را تصفیه می‌کنند.

درباره راهکارهای پاکسازی هوای حانه بیشتر بخوانید

 از پاک‌ کننده های شیمیایی کمتری استفاده کنید

استفاده از مواد شیمیایی کمتر برای پاکسازی هوای خانه

بسیاری از پاک‌کننده‌های خانگی دارای مواد شیمیایی شیمیایی هستند که باعث تحریک و التهاب چشم‌ها، بینی، گلو و ریه می‌شوند. توصیه می‌شود که هنگام استفاده از این مواد پنجره‌ها را باز گذاشته یا به جای آن‌ها از ترکیب آب با سرکه یا جوش شیرین استفاده کنید.

سرکه به دلیل خاصیت اسیدی که دارد به عنوان یک تمیزکننده طبیعی شناخته می‌شود، با کمک سرکه می‌توان جرم های دیوار و کف خانه را از بین برد و از آن به عنوان پاک کننده استفاده کرد. همچنین برای پاک کردن هوا، می‌توان به مدت دو ساعت سرکه و آب را جوشاند تا هوای محیط را ضد عفونی شود.

به صورت مداوم خانه را تمیز کنید

تمیز کردن خانه

جالب است بدانید که پرز فرش‌ها یکی از بهترین مکان‌ها برای مخفی شدن گرد و غبار، حشرات، انواع باکتری‌ها و قارچ‌ها در بین آن‌ها است.

پس با جارو کشیدن، گردگیری و شست‌و‌شوی فرش‌ها تا حد زیادی به از بین بردن آلاینده‌های محیط خانه کمک کنید.

اما به این نکته دقت کنید که کار مهم دیگری که باید برای تمیز کردن خانه خود انجام دهید، تمیز کردن مرتب و منظم فیلترهای هوا روی سیستم‌های تهویه، بخاری و جاروبرقی است.

 

 

 

 

استفاده از زغال فعال در اطراف خانه، از جالب‌ترین روش‌های تصفیه هوا

زغال چوب که کربن فعال هم نامیده می‌شود با جذب سموم و آلاینده‌ها به تصفیه هوا در داخل خانه کمک می‌کند. از ویژگی‌های خوب آن می‌توان به بی بو بودن و خاصیت جذب‌کنندگی بالای آن اشاره کرد.

یکی از گزینه‌های موثر و مقرون به صرفه، زغال چوب بامبو است که می‌توانید آن را در کیسه بگذارید و در اطراف خانه خود قرار دهید تا به بهبود کیفیت هوا کمک کند.

از لامپ نمک کمک بگیرید

قرار دادن یک لامپ نمک صورتی در اتاق یا روی میز کار، یک راه عالی برای تمیز کردن هوای اطراف شماست. این نوع نمک با کاهش آلودگی هوا، پاتوژن‌ها و آلرژن‌ها یک تصفیه‌کننده هواست که آلاینده‌های هوا را جذب و آن‌ها را خنثی می‌کند. جالب اینجاست که این لامپ‌ها حتی در حالت خاموشی هم کار می‌کنند.

از روغن‌هایی با نقطه جوش پایین‌تر برای پخت و پز استفاده کنید

برای اینکه بعد از آشپزی تا ساعت‌ها بوی روغن در خانه نپیچد، از روغنی با نقطه جوش پایین استفاده کنید. روغنی که با دمای کمتری قابل استفاده باشد. معمولا روغن زیتون از روغن‌های دیگر مانند روغن آفتاب‌گردان که به طور متداول برای آشپزی مورد استفاده قرار می‌گیرد، نقطه جوش پایین‌تری دارد.

با استفاده از این نوع روغن‌ها، هم بوی روغن در خانه کمتر می‌شود و هم آلاینده‌ها.

سخن پایانی

جمع بندی مقاله راهکارهای تصفیه هوا در خانه

در فصل پاییز و زمستان که آلودگی هوا و بیماری‌ها زیاد است، باید بیشتر مراقب آلوده نشدن فضای خانه خود باشید. آلاینده‌های هوا در داخل خانه هم وجود دارند. با این تفاوت که آلاینده‌های داخل خانه غلظت بیشتری دارند، چراکه مناطق فضای خانه بسته است و تهویه کمتری دارد.

آلاینده‌های هوای خانه گاهی می‌تواند برای ساکنین بسیار خطرناک باشند. اگر غلظت این آلاینده‌ها زیاد باشد، می‌تواند باعث ایجاد آلرژی، آسم و در درازمدت باعث بیماری‌های تنفسی شوند. برای تصفیه هوای خانه و از بین بردن آلودگی روش‌های طبیعی و غیرطبیعی زیادی وجود دارد که یکی از مطمئن‌ترین و بهترین راه‌ها، استفاده از دستگاه تصفیه‌کننده خانگی با کیفیت بالاست.

برای دریافت مشاوره رایگان درباره بهبود کیفیت هوا و خرید دستگاه تصفیه هوا می‌توانید با کارشناسان متخصص نوجان مهر تماس بگیرید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *