بین مدل های متنوع دستگاه های تصفیه هوا شک دارید؟ دستگاه مناسب خود را پیدا کنید

با ما تماس بگیرید :‌ ۰۲۶۳۳۵۱۴۰۸۱ برای مشاوره بیشتر، با ما تماس بگیرید

راهکارهای کاربردی مقابله با آلرژی در فصل بهار چیست؟

سجاد بیگی ۲۷ اسفند, ۱۳۹۹ ۵ دقیقه مطالعه

بهار فصل سبز شدن و شروع دوباره است. در عین حال همین فصل بهار برای بسیاری به معنی شروع شدن آلرژی فصلی است! امروزه با توجه به آلودگی هوا و گرد و غبار بروز حساسیت در فصول مختلف سال چیز عجیبی نیست. اما در فصل بهار، گرده افشانی و باز شدن شکوفه‎‌ها و گل‌ها باعث تشدید آلرژی و سخت‌تر کردن اوضاع می‌شود.

در این بین تا به حال درمان قطعی برای حساسیت فصلی معرفی نشده. اما راهکارها و روش‌های موثر بسیاری وجود دارند که به شما کمک می‌کنند راحت‌تر فصل بهار را بگذرانید و از زیبایی‌های طبیعت لذت ببرید. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا درباره بوجود آمدن حساسیت در فصل بهار و راهکارهای مقابله با حساسیت فصلی بیشتر صحبت کنیم.

image

سلامتی را به خانواده خود هدیه دهید

برای مشاوره درمورد آلودگی هوا و راهکارهای مقابله با آن
در فضای داخلی با ما تماس بگیرید.

مشاوره و خرید دستگاه تصفیه هوا دریافت کاتالوگ

آیا انواع مختلفی از آلرژی وجود دارد؟

انواع آلرژی

قبل از اینکه درباره حساسیت فصلی و بویژه حساسیت در فصل بهار صحبت کنیم، بهتر است بدانیم که انواع آلرژی‌ها به چه صورت دسته بندی شده‌اند و نشانه‌های بروز هر کدام چیست:

حساسیت فصلی

بر اساس تحقیقات aafa.org ، حدود ۶.۱ میلیون کودک و حدود ۲۰ میلیون بزرگسال در سراسر جهان هر سال با حساسیت فصلی دست و پنجه نرم می‌کنند. علائم بروز حساسیت فصلی معمولا در بهار و پاییز نمایان می‌شوند. از علائم آن می‌توان به خارش گلو، آبریزش بینی، عطسه و سرفه، خشکی پوست دست و صورت و ملتهب شدن چشم‌ها اشاره کرد. این علائم در اثر گرده افشانی گیاهان و گرده هاگ قارچ‌ها و کپک‌ها بوجود می‌آیند.

حساسیت دائمی

حساسیت دائمی در هر موقع از سال ممکن است بروز پیدا کند. علائم آن معمولا سرفه، عطسه، آبریزش بینی یا التهاب چشم است. طی تحقیقات مختلف درباره عامل حساسیت زا در حساسیت‌های فصلی آمده که معمولا گرد و خاک، کپک، مو و شوره حیوانات  باعث تشدید آلرژی دائمی می‌شود.

چرا در فصل بهار دچار حساسیت می‌شویم؟

علائم آلرژی

حالت آلرژی زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن انسان نسبت به چیز دیگری به نام آلرژن واکنش نشان می‌دهد. وقتی کسی به فصل بهار آلرژی دارد، بدن آنتی بادی تولید می‌کند تا به سلول‌های مختلف بدن بروند و باعث تولید هیستامین و مواد شیمیایی دیگر شوند.

تولید هیستامین در بدن برای جلوگیری از ورود آلرژن‌ها به بدن است. این ماده باعث خارش و آبریزش بینی، عطسه و التهاب چشم می‌شود.

حالا مهمترین عامل ایجاد حساسیت در فصل بهار گرده گل‌ها و هاگ‌ قارچ‌ها است که در هوا پراکنده می‌شوند. همچنین تغییرات آب و هوا در بهار هم می‌تواند در میزان تشدید آلرژی نقش داشته باشد. برای مثال اینکه در روزهای گرم و آفتابی که وزش باد بیشتر است احتمال اینکه آبریزش بینی شدید و خارش گلو داشته باشید بیشتر است. اما در روزهای بارانی کمتر احتمال دارد که حالت‌های آلرزی را تجربه کنید.

چگونه از بروز آلرژی در بهار جلوگیری کنیم؟

راهکار جلوگیری از آلرژی

برای جلوگیری از بروز آلرژی به گرده گیاهان و گرد و غبار نکات زیر را در نظر بگیرید :

ماسک و عینک آفتابی بزنید

هنگام بیرون آمدن از خانه یا وقتی که مشغول باغبانی هستید بهتر است از ماسک استفاده کنید. بر اساس تحقیقات اخیر، ماسک‌های معمولی تا ۳۳% و ماسک‌های N95 تا ۸۹.۶% از ورود ذرات آلرژی زا به دهان و بینی جلوگیری می‌کنند.

image

دستگاه تصفیه هوای نوجان N300 Pro


  • گارانتی ۲۴ ماهه
  • تکنولوژی دمنده‌های کم مصرف و کم صدا با موتور EC
  • مبتنی بر فیلتراسیون صرف و بدون تولید گاز ازن
  • استفاده از فیلتر‌های الیافی از سازندگان معتبر اروپایی
اطلاعات بیشتر دریافت کاتالوگ

همچنین یکی دیگر از راه‌های ورود آلرژن‌ها به بدن چشم است که باعث قرمزی، خارش و التهاب چشم می‌شود. به همین دلیل استفاده از یک عینک آفتابی زمانی که بیرون می‌روید از ورود این ذرات به چشم جلوگیری می‌کند.

کلیک کنید و مقاله راهکارهای پیشگیری از آلرژی را بیشتر مطالعه کنید

هر روز حمام کنید

همانطور که می‌دانید ذرات آلرژن در هوا با چشم دیده نمی‌شوند و به راحتی می‌توانند در سطح پوست، بین موها و مژه‌ها یا ابرو بنشینند. برای اینکه از شر آلرژن‌ها خلاص شوید وقتی به  خانه رسیدید قبل از هر چیز دوش بگیرید.

لباس‌های بیرون را عوض کنید و بشویید

بافت پارچه محل مناسبی برای جمع شدن آلرژن‌ها است. برای اینکه این مواد حساسیت زا را با خود به کل خانه نبرید، لباس هایی که بیرون می‌پوشید را عوض کنید و بشویید.

حداقل هفته‌ای یکبار ملافه‌های تختان را بشویید

به شست و شوی ملافه‌ها اهمیت دهید. بافت پارچه‌ای ملافه علاوه بر اینکه محل مناسبی برای پنهان شدن آلرژن‌ها است می‌تواند جای مناسبی برای رشد کپک و قارچ هم باشد. چرا که هم تاریک و هم مرطوب است.

از دستگاه تصفیه هوا استفاده کنید

دستگاه تصفیه هوا با فیلتر هپا

اغلب افراد پنجره ها را برای ساعاتی از روز باز می‌گذارند تا هوای محیط عوض شود. اما در بهار بهتر است باز کردن پنجره ها را فراموش کنید و از یک دستگاه تصفیه هوا استفاده کنید. دستگاه‌های تصفیه هوا فیلتر دار گزینه مناسبی برای پاکسازی آلرژن‌ها هستند.

دستگاه تصفیه هوای مجهز به فیلتر هپا نه تنها در از بین بیردن مواد آلرژی زا موفق عمل می‌کند می‌تواند آلاینده‌ها و گازهای شیمیایی که تنفس آن مضر است را هم تصفیه کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دستگاه تصفیه هوا، به سایت نوجان سر بزنید

رخت و لباس‌ها را در خشک‌کن خشک کنید

همانطور که گفتیم بهتر است لباس‌هایی که در بیرون از خانه می‌پوشید را بشویید تا از آلرژن‌ها پاک شود. اما اگر بخواهید لباس‌هایتان را در هوای آزاد خشک کنید، پس چرا شستید؟

خانه و محل کار را حداقل هفته‌ای یکبار گردگیری کنید

گردگیری خانه

اگر بطور مداوم اطرافتان را گردگیری و جارو کنید گرد و خاک زیادی روی سطوح جمع نمی‌شود و لازم نیست هر بار زحمت زیادی بکشید. همچنین ترتیب صحیح گردگیری کردن را یادتان باشد که از بالا به پایین، یعنی از اشیا با ارتفاع بیشتر گردگیری را شروع کنید.

برای مطالعه یک مقاله دیگر درباره راهکارهای پاکسازی هوای خانه، روی لینک کلیک کنید

آیا درمانی برای حسایت فصلی بهار وجود دارد؟

درمان خاصی برای بین بردن کامل آلرزی وجود ندارد. چرا که میزان حساسیت در افراد مختلف متفاوت است و علائم گوناگونی ممکن است داشته باشد. اما برای جلوگیری و کاهش علائم آلرژی می‌توان از درمان‌های گیاهی و دارویی استفاده کرد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

درمان‌های دارویی حساسیت فصلی بهار

داروهای زیادی برای درمان آلرزی توصیه می‌شوند که هم با نسخه پزشک و هم بدون نسخه استفاده می‌شوند. اما برا اینکه از درمان دارویی نتیجه مناسب بگیرید باید با پزشک مشورت کنید.

 

بیشتر بخوانید:
۱۶ روش درمان حساسیت فصلی در منزل

آنتی‌هیستامین

پیشت‌تر گفتیم که بدن برای مقابله با آلرژن‌ها هیستامین تولید می‌کند که باعث خارش و آبریزش بینی می‌شود. حالا مصرف آنتی هیستامین تولید هیستامین در بدن را کاهش می‌دهد که نشانههای آلرژی زا را کاهش می‌دهد. آنتی هیستامین در داروهای مختلف به صورت قرص، اسپری بینی و شربت وجود دارد.

اسپری کورتیکو استروئیدهای داخل بینی

به گفته پزشکان کورتیکواستروئیدهای موضعی که داخل بینی استفاده می‌شوند موثرترین روش درمان انسداد و آبریزش بینی هستند.

داروهای ضد گرفتگی بینی یا دکانجستنت‌ها

داروهای ضد گرفتگی بینی بصورت قرص، اسپری یا قطره وجود دارند. این داروها با انقباض رگ‌ها و مویرگ‌های بینی گرفتگی بینی را درمان می‌کنند. اما استفاده بدون مشورت پزشک آن هم در طولانی مدت این داروها خطرناک است و عوارض جانبی دارد.

قطره چشم

استفاده از قطره چشم به طور موقت و در کوتاه مدت می‌تواند حالت‌های آلرژی مانند قرمزی، خارش و التهاب را درمان کند. اما بهتر است با مشورت پزشک از این داروها استفاده کنید.

واکسن ضد آلرژی

واکسن‌های ضد آلرژی درمان‌های نسبتا طولانی مدتی هستند که برای ۳ تا ۵ سال بدن فرد را نسبت به آلرژن‌ها مقاوم می‌کنند. واکسن ضد آلرژی مقدار مشخصی از آلرژن‌ها را وارد بدن می‌کند تا بدن آنتی بادی لازم را برای مقابله با آن تولید کند.

درمان‌های گیاهی حساسیت فصلی بهار

امروزه بسیاری معتقد اند که درمان‌های گیاهی و خانگی بهتر از داروهای شیمایی عمل می‌کنند و خطری ندارند. اگر شما هم طرفدار درمان‌های خانگی و گیاهی هستید در ادامه بهترین‌های آن را معرفی کردیم.

بخور گیاهان دارویی

بخور یکی از ساده‌ترین و دردسترس‌ترین راه‌های خانگی برای درمان حساسیت است. برای این کار فقط به یک کاسه آب جوش و گیاهان دارویی نیاز دارید. آویشن، اکالیپتوس و اسطوخدوس از گیاهانی هستند که بخور آن‌ها مجاری تفسی را باز و ضد عفونی می‌کند.

کلیک کنید و مقاله راهکارهای ضدعفونی هوای خانه را مطالعه کنید.

آب نمک

شست و شوی مداوم با آب نمک مخاط اضافی بینی را پاکسازی می‌کند. در این میان آلرژن‌ها و گرد و خاک هم وجود دارند که به راحتی با آب نمک شست و شو و خارج می‌شوند.

طب سوزنی و برگ گزنه

نتایج یک تحقیق در سال ۲۰۱۷ که در سایت webmd منتشر شده، نشان داده که برگ گزنه و طب سوزنی در درمان حساسیت فصلی موثر بودند. طب سوزنی با هدف قرار دادن نقاطی از بدن که به مجاری تنفسی مربوط است از انسداد آن جلوگیری می‌کند و گردش خون را افزایش می‌دهد. همچنین این تحقیق نشان داده که برگ گزنه در کاهش علائم سرفه، عطسه، خارش گلو چشم موثر بوده.

چرا برای مقابله با حساسیت در فصل بهار از دستگاه تصفیه هوا استفاده کنیم؟

بیشتر ما زمان قابل توجهی از روز را در محیط‌های بسته می‌گذرانیم. در نتیجه علاوه بر اینکه بیرون در معرض آلرژن‌ها و آلاینده‌های هوا هستیم در خانه و محل کار هم این ذرات دست از سرمان بر نمی‌دارند.

تحقیقات نشان می‌دهد که حتی میزان ذراتی که باعث آسم و آلرژی می‌شوند در محیط بسته بیشتر هستند. به همین دلیل استفاده از یک دستگاه تصفیه هوا می‌تواند کیفیت هوای خانه را به میزان چشمگیری افزایش دهد.

دستگاه‌ تصفیه هوا، یک دستگاه کاربردی و قابل حمل و نقل است که می‌توانید در قسمت‌های مختلف خانه یا سرکار از آن برای تصفیه هوای محیط استفاده کنید. بطور کلی نظرسنجی‌ها از افرادی که مبتلا به آلرژی بوده‌اند و از دستگاه تصفیه هوا استفاده کردند نتایج مطلوب و رضایت بخشی را نشان می‌دهد.

برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید و مقاله راهنمای خرید دستگاه تصفیه هوا را مطالعه کنید

چه نوع دستگاه تصفیه هوایی برای از بردن آلرژن‌ها مناسب است؟

دستگاه تصفیه هوا برای ضدعفونی کردن هوای خانه

امروزه انواع مختلفی از دستگاه‌های تصفیه هوا در بازار وجود دارند. اما دکتر آلن بیگرز از دانشگاه ایلینویز شیکاگو، بررسی‌هایی انجام داده که نشان می‌دهد دستگاه تصفیه هوایی که مجهز به فیلتر هپا باشد میزان زیادی از ذرات آلاینده و آلرژن‌های موجود در هوا را از بین می‌برد.

در واقع این فیلترهای هپا  با جذب این ذرات هوا را پاکسازی می‌کنند و برخلاف بقیه مدل‌های دستگاه تصفیه هوا ماده جدیدی وارد هوا نمی‌کنند.

دستگاه تصفیه هوا چه تاثیری روی آلرژی دارد؟ کلیک کنید و درباره این موضوع بیشتر بخوانید

فیلترهای هپا تا چه میزان در از بردن آلرژن‌ها موثر است؟

فیلترهای هپا در تحقیقات زیادی مورد آزمایش قرار گرفتند که نتایج تمام این آزمایشات نشان می‌دهد که این فیلترها تا  ۹۹.۹۹% در پاکسازی هوای محیط موثر عمل می‌کنند. علت کارایی بالای این فیلترها در نوع طراحی و ساخت آن و فرآیند فیلتراسیون هوشمندانه آن است.

جنس اغلب فیلترهای هپا از الیاف پنبه، حصیر و فایبرگلاس است که بطور نامنظم و متراکم بهم تنیده شده‌اند. قطر منافذ بین این فیلترها بین ۰.۵ تا ۲ میکرون است که تمام ذرات آلاینده را به دام می‌اندازد. جالب است بدانید که فیلترهای هپا می‌توانند ذرات کوچکتر از ۰.۵ میکرون را هم به دام بیاندازند.

فرآیند انتشار در فیلتراسیون، ذرات خیلی ریز را بطور کاتوره‌ای و نامنظم به حرکت در می‌آورد و در مرحله آخر فیلتراسیون آن‌ها را به دام می‌اندازد.

طی تحقیقات متعدد سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا(EPA)، استفاده از دستگاه تصفیه هوا با فیلتر هپا در جایی مثل اتاق خواب با از بین بردن گرد و غبار، هاگ قارچ‌ها و پرز در طول ۴ هفته علائم آلرژی را به میزان زیادی کاهش داده. به همین دلیل بسیاری از پزشکان و متخصصان دستگاه تصفیه هوای مجهز به فیلتر هپا را یک راه درمانی برای پیشگیری و درمان آسم و آلرژی می‌دانند.

نکات مهم برای خرید دستگاه تصفیه هوا را بشناسید

برای خرید دستگاه تصفیه هوا چند نکته زیر را حتما بررسی کنید:

  • همانطور که اشاره شد، حتما از دستگاهی استفاده کنید که با فیلترهای هپا و کربن اکتیو آلاینده‌های محیط را جذب خود می‌کند. دستگاه‌های خانگی که از لامپ UV و یا فیلترهای مشابه آن استفاده می‌کنند، ممکن است عوارضی را برای سلامتی بدن در بلند مدت ایجاد کنند. در دستگاه‌های تصفیه هوای برندهای بزرگ و صاحب نام مانند IQ Air هم از فیلتر هپا برای تصفیه هوا استفاده می‌شود. در محصولات برندهای متخصص ایرانی مثل دستگاه تصفیه هوای ایرانی نوجان هم تصفیه هوا با فیلتر هپا انجام می‌شود.
  • اندازه دستگاه را مورد بررسی قرار دهید. دستگاه‌های بسیار کوچک معمولا از فیلترهای بسیار کوچکی استفاده می‌کنند که ظرفیت پایینی دارند.
  • دقت کنید که دستگاه تصفیه هوایی که انتخاب می‌کنید از فن باکیفیت و در عین حال کم صدا بهره ببرد.

جمع بندی

با رسیدن فصل بهار فقط شما نیستید که با آلرژی و تنگی نفس دست و پنجه نرم می‌کنید. بلکه میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا با این مسئله مواجه اند. آلرژی شاید مانند بیماری‌های دیگر در همه افراد علائم یکسانی نداشته باشد. همچنین درمان‌های موقتی مانند استفاده از داروها  فقط برای مدتی شما را از شر آلرژی خلاص می‌کند.

در این میان بهترین روش کم کردن و از بین بردن آلرزن‌ها و گرد و غبار در هوایی است که تنفس می‌کنید استفاده از یک دستگاه تصفیه هوا مجهز به فیلتر هپا این کار را انجام می‌دهد تا فصل بهار را بدون آسم و آلرژی طی کنید و لذت ببرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره راهکارهای تصفیه هوای خانه و خرید دستگاه تصفیه هوا می‌توانید به صورت رایگان با کارشناسان متخصص نوجان مهر در تماس باشید.

سوالات متداول

علائم حساسیت فصلی چیست؟
عطسه، خارش گلو، خارش چشم، آبریزش بینی و چشم، سرفه، گرفتگی صدا، پف کردن چشم ها، گرفتگی گوش و بینی
حساسیت فصل بهار چه علائمی دارد؟
عطسه های پشت هم، خارش صبگاهی گلو و گرفتگی صدا، خارش و قرمزی چشم، آسم و تنگی نفس و ...
درمان حساسیت فصلی بهار چگونه است؟
واکسن ضد آلرژی، قطره چشم، اسپری کورتیکو، داروهای ضد گرفتگی بینی یا دکانجستنت‌ها، بخور گیاهی، استفاده از دستگاه تصفیه هوا
روش پیشگیری از آلرژی فصل بهار چگونه است؟
بستن در و پنجره، استفاده از دستگاه تصفیه هوا، تمیز کردن خانه، بیرون نرفتن هنگام وزش باد و ...، شستن موها بعد از بازگشت به خانه و ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *