بین مدل های متنوع دستگاه های تصفیه هوا شک دارید؟ دستگاه مناسب خود را پیدا کنید

با ما تماس بگیرید :‌ ۰۲۶۳۳۵۱۴۰۸۱ برای مشاوره بیشتر، با ما تماس بگیرید

چگونه هوای خانه را پاکسازی کنیم؟

سجاد بیگی ۴ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۵ دقیقه مطالعه

کیفیت هوا چه در محیط‌های بسته مانند خانه یا محل کار، چه در محیط‌های آزاد، تاثیر بسیاری بر روی سلامتی ما دارد. طبق آماری که توسط هاروارد منتشر شده، سالانه ۳.۳ میلیون نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند و این آمار تا سال ۲۰۵۰ می‌تواند دو برابر شود.

در این میان با توجه به آن که ما ساعت‌های بسیار زیادی را در محیط‌های بسته مانند خانه سپری می‌کنیم، پاکسازی هوا یکی از راه‌های مناسب برای حفاظت از سلامتیمان باشد.

image

سلامتی را به خانواده خود هدیه دهید

برای مشاوره درمورد آلودگی هوا و راهکارهای مقابله با آن
در فضای داخلی با ما تماس بگیرید.

مشاوره و خرید دستگاه تصفیه هوا دریافت کاتالوگ

آلودگی‌های خانه شامل:

  • گرد و خاک
  • پرز و مو
  • مواد شیمیایی
  • مصنوعات
  • باکتری‌ها و ویروس‌ها

و مواردی از این دست باشد.

در ادامه سعی می‌کنیم تا به بررسی راهکارهای مناسب برای پاکسازی هوا خانه بپردازیم. با ما همراه باشید.

۹ راهکار پاکسازی هوا خانه

راهکارهای پاکسازی هوا

برای پاکسازی هوا خانه راه‌های بسیاری وجود دارد. از روش‌های بسیار ساده و کم هزینه، تا روش‌هایی که برای به کارگیریشان، نیاز به دقت بیشتری داریم.

۱- یک روش بسیار ساده، پنجره‌ها را باز کنید!

بازکردن پنجره‌ها در روزهایی که شاخص آلودگی هوا، وضعیت هوا شهر را پاک نشان می‌دهد، ساده‌ترین(و احتمالا ارزان‌ترین!) راه ممکن است. در روزهایی که هوا تمیز است در حد پنج دقیقه پنجره‌های خانه را باز کنید تا هوای اتاق کمی عوض شود و اتاق از آلاینده‌های شیمیایی پاکیزه شود.

۲- از گیاهان آپارتمانی زیبا استفاده کنید

استفاده از گیاهان برای پاکسازی

گیاهان آپارتمانی همواره یکی از راه‌های بسیار جالب است. چراکه با استفاده از آن‌‌ها هم انرژی مثبت و زیبایی را به خانه تزریق می‌کنید و در کنار آن می‌توانید هوایی پاک‌تر داشته باشید.

درباره استفاده از این روش صحبت‌های بسیاری شده. عده‌ای به هیچ عنوان این روش را کارآمد نمی‌دانند و عده‌ای بیش از اندازه درباره عملکرد این گیاهان اغراق می‌کنند.

در مجموع طبق گزارشی که توسط امریکن سوساییتی  گیاهان نقش بسزایی در کاهش ازن موجود در هوا دارند و استفاده کردن از آن‌ها بی‌تاثیر نیست.

image

دستگاه تصفیه هوای نوجان N300 Pro


  • گارانتی ۲۴ ماهه
  • تکنولوژی دمنده‌های کم مصرف و کم صدا با موتور EC
  • مبتنی بر فیلتراسیون صرف و بدون تولید گاز ازن
  • استفاده از فیلتر‌های الیافی از سازندگان معتبر اروپایی
اطلاعات بیشتر دریافت کاتالوگ

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این موضوع مقاله گیاهان تصفیه کننده هوا را بخوانید.

 

 

 

 

 

 

۳- حیوانات خانگی را آراسته نگه دارید

پرز حیوانات خانگی تقریبا در تمام نقاط خانه‌هایی که در آن حیوانات خانگی زندگی می‌کنند، وجود دارد. این پرز‌ها نه تنها هوای اتاق را آلوده می‌کنند، بلکه در دراز مدت می‌توانند باعث بروز علائمی شبیه به آسم در شما شوند. علاوه بر آن اگر در خانه فردی مبتلا به آسم باشد، ممکن است علائم این بیماری در او تشدید شود.

اگر از حیوانات خانگی نگه‌داری می‌کنید، با تمیز کردن مداوم آن‌ها میزان پرز را به حداقل برسانید و دائما آن‌ها را اصلاح کنید. همچنین می‌توانید از جاروبرقی‌های با فیلتر هپا استفاده کنید و فرش‌های خانه را به صورت مرتب جارو کنید.

۴- از دستگاه تصفیه هوا استفاده کنید

تصفیه هوا

ما بیش از نود درصد روز را در محیط‌های بسته مانند خانه یا محل کار سپری می‌کنیم. در این میان خرید دستگاه‌ تصفیه هوا موثرترین راهکار برای پاکسازی هوا خانه به شمار می‌روند.

البته بازار دستگاه‌های تصفیه هوا، اقیانوسی بی‌انتها است و ممکن است در هنگام انتخاب یک دستگاه تصفیه هوا باچالش‌هایی رو به رو باشید. توصیه ما اینست که با توجه به ضرر‌هایی که دستگاه‌های ازن‌ساز و لامپ‌های UV دارند، حتما از دستگاهی استفاده کنید که از فیلتراسیون سه مرحله‌ای مبتنی بر فیلتر هپا و کربن‌اکتیو استفاده می‌کنند.

درباره این موضوع در ادامه این مقاله بیشتر صحبت می‌کنیم.

همچنین می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر، مقاله راهنمای دستگاه تصفیه هوا را بخوانید.

۵- از روغن‌هایی با نقطه جوش پایین‌تر برای پخت و پز استفاده کنید

برای اینکه بعد از آشپزی تا ساعت‌ها بوی روغن در خانه نپیچد، از روغنی با نقطه جوش پایین استفاده کنید. روغنی که با دمای کمتری قابل استفاده باشد. معمولا روغن زیتون از روغن‌های دیگر مانند روغن آفتاب‌گردان که به طور متداول برای آشپزی مورد استفاده قرار می‌گیرد، نقطه جوش پایین‌تری دارد.

با استفاده از این نوع روغن‌ها، هم بوی روغن در خانه کمتر می‌شود و هم آلاینده‌ها.

۶- خانه را مرتب گردگیری کنید

این مورد شاید واضحی به نظر برسد، اما تمیز کردن مداوم خانه، تفاوت چشمگیری در کیفیت هوا خانه ایجاد می‌کند. جارو زدن بسیار مهم است، اما فقط کف خانه را جارو نکنید. دیوارها، گوشه‌های فرش‌ها و قالی‌ها و مبلمان نیست نیاز به گردگیری و جارو دارند.

علاوه بر آن داشتن برنامه‌ای منظم برای عوض کردن ملافه‌ها بسیار کمک‌کننده است. در حالت ایده‌آل ملافه ها باید هر هفته عوض شوند. پاک کردن دریچه‌های کولر نیز نباید فراموش شود.

۷- کلکسیونی از روغن‌های گیاهی بسازید

روغن برای پاکسازی هوا

شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما روغن‌های گیاهی که اتفاقا این روزها محبوبیتشان روز به روز بیشتر می‌شود، اثر بخشی بسیار خوبی دارند. آن‌ها در درمان بیماری‌های مثل آنفولانزا هم کاربرد دارند. روغن‌هایی مثل:

  • روغن رزماری
  • روغن دارچین
  • روغن لیمو
  • روغن درخت چای

خواص آنتی باکتریال و ضد ویروس دارند و می‌توانند در تصفیه هوا به ما کمک کنند.

برای استفاده از این روغن‌های عصاره‌ای به عنوان تصفیه‌کننده هوا، کافی است چند قطره از آن‌ها را به کاسه‌ آب ولرم اضافه کنید و در جایی که وقت می‌گذرانید قرار دهید تا از خواص آنتی باکتریال آن استفاده کنید.

 

۸- از پاک‌کننده‌های غیرشیمیایی استفاده کنید

بسیاری از شوینده‌هایی که برای نظافت در خانه استفاده می‌شوند، حاوی مواد شیمیایی بسیار زیادی است که می‌تواند حساسیت‌هایی را در گلو، حلق و چشم ما ایجاد کند. اگر از این نوع پاک‌کننده ها استفاده می‌کنید، حتما هنگام نظافت، پنجره‌های خانه را باز بگذارید.

در صورتی که برایتان امکان دارد از پاک‌کننده‌های غیرشیمیایی مانند جوش‌شیرین و سرکه استفاده کنید.

۹- به هیچ عنوان داخل خانه سیگار نکشید

طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) دود سیگار شامل ۷۰۰۰ ماده شیمیایی مضر است. بنابراین دود سیگار ضررهای بسیاری دارد و هوای خانه را به شدت آلوده می‌کند. اگر می‌خواهید هوای پاکیزه داشته باشید، هرگز اجازه ندهید کسی در خانه سیگار بکشد.

چگونه خانه را از ویروس‌ها پاکسازی کنیم؟

خانه پاکیزه

سرماخوردگی، بیماری‌های ویروسی و آنفولانزا چیزهایی هستند که همیشه وجود داشتند. خط اول دفاعی برای مقابله با آن‌ هم خانه ماست. چه در زمانی که درحال پیشگیری از ابتلا به این بیماری هستیم، چه در زمان‌هایی که یکی از اعضای خانوادمان دچار آن‌ها شده، پاکسازی هوا خانه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

در ادامه روش‌های مختلف پاکسازی هوا خانه از ویروس‌ها و باکتری‌ها را بررسی می‌کنیم. با ما همراه بمانید.

رطوبت خانه را کنترل کنید

رطوبت سنج

در زمستان‌ها معمولا رطوبت خانه‌ها به ۱۰% می‌رسد و این یعنی همه ما در جایی مثل صحرا زندگی می‌کنیم! همچنین زمان بیشتری را در خانه سپری می‌کنیم و همین امر باعث می‌شود که ابتلا به آنفولانزا در دوره از سال بیشتر باشد.

به نقل از CNN رطوبت پایین به زنده ماندن ویروس کمک می‌کند. در این گزارش آمده خانه‌هایی که بین ۴۰ تا ۶۰ درصد رطوبت دارند، فرصت کمتری به ویروس‌ها می‌دهند.

توصیه می‌شود که یک رطوبت سنج در خانه داشته باشید و رطوبت خانه را به وسیله آن کنترل کنید. برای کنترل بهتر رطوب خانه نیز می‌توانید از رطوبت ساز و دستگاه بخور استفاده کنید.

ضدعفونی کردن سطوح را جدی بگیرید

ضدعفونی سطوج

احتمالا بارها این مسئله را شنیدید، ضدعفونی کردن سطوح امری حیاتی است و راحت‌ترین راه برای خلاص شدن از شر ویروس‌ها است. وقتی در حال ضدعفونی کردن سطوح و وسایل هستید، با خودتان فکر کنید در طول روز بیشتر با چه وسایلی تماس دارید؟

تبلت، کنترل تلویزیون و دستگیره‌های در را با دقت بیشتری پاکسازی کنید. همانطور که قبلا اشاره شد، سعی کنید برای ضدعفونی کردن وسایل از پاک‌کننده‌های غیرشیمیایی استفاده کنید.

 

ملافه‌ها را مرتب عوض کنید

ویروس‌ها می‌توانند تا ساعت‌ها روی سطوح مختلف فعال بمانند. مخصوصا روی سطوح پرنفذی مثل حوله‌ها، ملافه‌ها و پتوها. بهترین حالت این است که ملافه‌ها را هرهفته عوض کنید و این سطوح را مرتب تمیز کنید.

دستگاه‌های تصفیه هوا چه تاثیری بر روی ویروس‌ها دارند؟

دستگاه تصفیه هوا

جواب این سوال به موارد بسیاری بستگی دارد. اینکه چه نوع دستگاهی را استفاده می‌کنیم و برای چه مواردی دستگاه‌های تصفیه هوا مفید هستند؟ در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم:

لامپ UV، خطری برای ویروس یا انسان؟

طبق گزارش سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا (EPA)، سیستم های حرفه ای UV میتوانند تا حد زیادی محیط را ضدعفونی کنند ولی دستگاه های تصفیه هوای خانگی با لامپ UV کارایی مناسبی ندارند. درواقع بیشتر لامپ های UV به دلیل عبور بسیار سریع جریان هوا از فیلتر، قادر به کشتن باکتری ها نیستند.

بنابراین استفاده از این دستگاه‌ها و همچنین دستگاه‌هایی که گاز خطرناک ازن را به محیط اضافه می‌کنند توصیه نمی‌شود.

فیلترهای هپا و نقش آن‌ها در پاکسازی هوا

دستگاه‌هایی که از فیلتر هپا برای تصفیه هوا استفاده می‌کنند، هیچ‌گونه ماده جدیدی را به محیط اضافه نکرده و تنها ذرات آلاینده را از محیط پاکسازی می‌کنند. این نوع دستگاه‌ها قادرند ذرات بسیار کوچک همچون باکتری‌ها و ویروس‌ها را نیز جذب فیلتر خود کنند.
استفاده از این نوع دستگاه‌ها به طور قطع باعث کاهش اثرات آلودگی هوا می‌شود و در واقع وظیفه اصلی این دستگاه‌ها همین است. اما در کنار این موضوع به عنوان یکی از راه‌های مکمل برای کاهش خطرات ویروس‌ها نیز در محیط‌های بسته می‌توانند به کار گرفته شوند.

در مقاله تاثیر دستگاه تصفیه هوا بر کرونا، در این رابطه بیشتر بخوانید.

تصفیه هوای خانه به روش سنتی

استفاده از روش‌های سنتی برای تصفیه هوا خانه نیز یکی دیگر از راه‌‌های حذف آلودگی از محیط خانه است. در ادامه به بررسی راه‌های مختلف سنتی می‌پردازیم:

۱- لامپ‌های نمکی، راهی برای کاهش محرک‌ها

لامپ نمک

این لامپ‌ها هم طبیعی هستند، هم به زیبا شدن محیط کمک می‌کنند و درعین حال تصفیه کننده طبیعی هوااند. این لامپ‌ها به کاهش عوامل محرک و آلرژن‌ها کمک می‎‌کنند.

همچنین نور مایل به صورتیشان به خواب ما کمک می‌کند.

 

 

 

 

۲- شمع‌های موم زنبور عسل، جایگزینی طبیعی برای مواد شیمیایی

شمع موم

شمع‌های موم زنبور عسل، همانطور که از اسمشان پیدا است، شمع‌هایی هستند که از موم درست شده‌اند.

اما تفاوت آن‌ها در این است که این نوع شمع‌ها هیچ دودی را به محیط اضافه نمی‌کنند.

شمع‌های متداولی که ما استفاده می‌کنیم مواد شیمیایی مانند بنزن و دوده را به محیط اضافه می‌کنند، در حالی که این نوع شمع‌ها مواد شیمیایی از این قبیل را آزاد نمی‌کنند.

همچنین شمع‌های موم، آهسته تر از شمع‌های متداول می‌سوزند و این بدان معناست که لازم نیست در بازه‌های زمانی کوتاه، تعویض شوند.

 

 

۳- از ذغال فعال استفاده کنید

ذغال فعال، یکی دیگر از تصفیه‌کننده های طبیعی است. همچنین انواع دیگر کربن‌های فعال در دستگاه‌های تصفیه هوا استفاده می‌شود و سابقه استفاده از این نوع تصفیه کننده ها به سال‌های بسیار دور و زمان جنگ‌جهانی برمی‌گردد.

علاوه بر این روش‌ها، تمام روش‌هایی که قبلا گفته شد نیز می‌توانند بسیار مفید باشند و خیلی از روش‌های اشاره شده سنتی هستند.

تصفیه هوا خانه با آب و سرکه چگونه صورت می‌گیرد؟

سرکه و آب برای تصفیه هوا

سرکه یک ضدعفونی کننده طبیعی است که می‌تواند در پاکسازی هوا خانه به ما کمک کند. کافی است چند قطره سرکه را در آب بریزید و آب را بجوشانید تا هوای خانه ضدعفونی شود. همچنین اگر سرکه را با آب مخلوط و آن را رقیق کنید، می‌توانید این محلول را در اتاقتان اسپری کنید.

توجه کنید که اگر بیمار آسمی یا حساس در خانه دارید، بهتر است از این روش استفاده نکنید.

سخن پایانی

همه ما بخش زیادی از روز را در خانه سپری می‌کنیم و کیفیت هوا محیط، تاثیر بسیار زیادی بر روی سلامتی ما دارد. خبر خوب این است که تمام راه‌‌هایی که در این مقاله برای پاکسازی هوا معرفی شد، ثابت شده هستند و تاثیر زیادی بر روی سلامتی ما دارند.

به فکر سلامتی خود و اعضای خانوادمان باشیم و با به کارگیری روش‌های مختلف، هوای پاکیزه را نفس بکشیم. پاکسازی هوا خانه یک سرمایه گذاری بلند مدت بر روی سلامتیمان به شمار می‌رود.

از همراهی شما سپاس گزاریم

سوالات متداول

بهترین راه مقابله با آلودگی هوا در منزل چیست؟

بهترین راه مقابله با آلودگی هوا در منزل، استفاده از یک دستگاه تصفیه هوای مناسب است. دستگاه تصفیه هوایی که از فیلتر هپای مناسب استفاده می‌کند، می‎تواند تا ۹۹% از آلاینده‌ها و ویروس‌های موجود در خانه را جذب خود کرده و هوای خانه را پاکیزه کند.

تصفیه آب و هوای خانه با سرکه چگونه است؟

سرکه یک ضدعفونی کننده طبیعی است که می‌تواند در پاکسازی هوا خانه به ما کمک کند. کافی است چند قطره سرکه را در آب بریزید و آب را بجوشانید تا هوای خانه ضدعفونی شود. همچنین اگر سرکه را با آب مخلوط و آن را رقیق کنید، می‌توانید این محلول را در اتاقتان اسپری کنید. توجه کنید که اگر بیمار آسمی یا حساس در خانه دارید، بهتر است از این روش استفاده نکنید.

پاکسازی هوای خانه از ویروس کرونا چگونه ممکن است؟

روش‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد. علاوه بر در نظر گرفتن دستورالعمل‌های سازمان‌های جهانی بهداشت، مثل به گردش درآوردن هوای خانه، استفاده از یک دستگاه تصفیه هوا برای پاکسازی ویروس کرونا مفید است. دستگاه‌های تصفیه هوا با فیلتر هپای باکیفیت می‌توانند ویروس کرونا و حتی ذرات کوچکتر را جذب خود کنند.

بهترین دستگاه تصفیه هوا برای خانه چیست؟

بهترین دستگاه تصفیه هوا برای مصرف خانگی، دستگاهی است که بدون اضافه کردن ماده جدید، اغلب آلاینده‌ها را جذب خود کند. بنابراین دستگاه تصفیه هوایی که از فیلتر هپای باکیفیت برای پاکسازی آلاینده‌ها استفاده می‌کند، بهترین گزینه برای مصرف خانگی است. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *