بین مدل های متنوع دستگاه های تصفیه هوا شک دارید؟ دستگاه مناسب خود را پیدا کنید

با ما تماس بگیرید :‌ ۰۲۶۳۳۵۱۴۰۸۱ برای مشاوره بیشتر، با ما تماس بگیرید

دستگاه تصفیه هوا چه تاثیری بر روی آلرژی دارد؟

سجاد بیگی ۲۸ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۵ دقیقه مطالعه

همه‌ی ما بیشتر روز را در محیط‌های بسته سپری می‌کنیم. محیط‌های بسته همانند فضای آزاد پر از آلاینده‌های هستند که می‌توانند بیماری‌های مانند آسم یا آلرژی را شدید تر کنند

اما تفاوت عمده محیط‌های بسته این است که کیفیت هوای آن‌ها در کنترل ما است و با راهکارهایی از جمله خرید یک دستگاه تصفیه هوا، می‌توان عوامل تشدید کننده‌ی این بیماری‌ها را تا حد بسیار زیادی کاهش داد

image

سلامتی را به خانواده خود هدیه دهید

برای مشاوره درمورد آلودگی هوا و راهکارهای مقابله با آن
در فضای داخلی با ما تماس بگیرید.

مشاوره و خرید دستگاه تصفیه هوا دریافت کاتالوگ
سوالی که بسیاری از خریداران دستگاه‌های تصفیه هوا می‌پرسند آن است که آیا دستگاه‌های تصفیه هوا آسم و آلرژی را درمان می‌کنند؟ اگر جواب سوال بالا «خیر» است، پس دستگاه تصفیه هوا چه تاثیری بر روی آسم و آلرژی دارد؟  
در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم.
 

چه محرک‌هایی آلرژی را تشدید می‌کنند؟

  آلرژی یکی از آن مشکلاتی است که بسیاری از ما و یا اطرافیانمان را درگیر خود کرده است. عوارض این مشکل از جمله آبریزش بینی، عطسه و سرفه، اشک‌های ناگهانی که از چشم سرازیر می‌شود، تقریبا در تمامی فصول سال آرامش فرد مبتلا را بر هم می‌ریزد. به ویژه در فصل بهار، فصلی که با شروع گرده‌افشانی همراه است و باعث می‌شود این محرک‌ها در همه‌جا وجود داشته باشند. درست است که هوای محیط بیرون را نمی‌توان خالی از این محرک‌ها کرد، اما بیشتر ما تقریبا دو سوم از روز را در محیط‌های بسته سپری می‌کنیم. با پاکسازی هوا محیط‌های بسته مانند خانه، می‌توان شرایط بهتری را برای افراد مبتلا به آلرژی ساخت. به طور مثال با خرید دستگاه تصفیه هوا باکیفیت، هوای اتاق تا ۹۹% با وجود فیلتر هپا از محرک‌ها پاکسازی خواهد شد.

اما قبل از آنکه به طور مفصل به تاثیر این راهکار بر روی کیفیت هوا بپردازیم، ابتدا نگاهی به محرک‌های مختلف آلرژی داشته باشیم:

  محرک‌ های آلرژی

گرده درختان و گل‌ها

اصلی‌ترین عامل آلرژی گرده گیاهان و گل‌ها هستند. به همین دلیل است که در بهار معمولا آلرژی شدت بسیار بیشتری دارد. این ذرات بسیار کوچکند و از طریق درها و پنجره‌ها به راحتی به درون خانه راه پیدا می‌کنند. استفاده از دستگاه تصفیه هوایی که از فیلتر هپا مناسب استفاده می‌کند، می‌تواند تا حد بسیار زیادی هوای خانه را از وجود این آلاینده پاک کند. چراکه وظیفه‌ی فیلترهپا جذب همین ذرات بسیار کوچک است.    

دود سیگار، محرکی مخرب

  دود یکی از مخرب‌ترین محرک‌ها برای افراد مبتلا به آلرژی است. مطمئن شوید دود سیگار به هیچ عنوان به داخل خانه راه پیدا نکند. اگر به هر دلیلی چنین امکانی برای شما وجود ندارد، لااقل فرد مبتلا به آلرژی را از محل دود سیگار تا حد ممکن دور نگه دارید. چراکه این عامل می‌تواند آلرژی را تا حد بسیار زیادی تشدید کند. علاوه بر آن دود سیگار قابلیت نشستن بر روی اشیای مختلف خانه را دارد. بنابراین اگر در داخل خانه سیگار زیادی کشیده می‌شود، گردگیری در خانه را بیشتر انجام دهید. دستگاه‌های تصفیه هوایی که از فیلتر کربن اکتیو با مقدار و کیفیت مناسب در کنار فیلتر هپا استفاده می‌کنند نیز تا حد بسیار زیادی در پاکسازی دود کمک‌کننده هستند.  

کپک، یک آلاینده خطرناک دیگر

تاثیر کپک روی آلرژی   در صورتی که محیطی تاریک و مرطوب باشد، امکان رشد کپک در آن محیط فراهم می‌شود. این آلاینده هم برای افراد مبتلا به آلرژی و هم افراد دیگر خطرناک است و محیط را باید از وجود آن پاکسازی کرد. با توجه به آنکه کپک‌ها نیز ذرات بسیار کوچکی هستند، از یک دستگاه تصفیه هوا با فن قدرتمندی که امکان مکش هوا و جذب ذرات را دارد استفاده کنید. فیلتر هپا در این دستگاه‌ها هوای اتاق را از وجود کپک پاک خواهد کرد.  

موجودات ذره‌بینی و باکتری‌ها

  در خانه‌ همه ما موجودات ذره‌بینی زندگی می‌کنند که ما زا وجود آن‌ها حبر نداریم. به طور مثال موجوداتی به نام مایت در بافت فرش و مبلمان خانه زندگی می‌کنند و از پوست مرده‌ی بدن ما تغذیه می‌کنند. این موجودات در کنار باکتری‌ها و ویروس‌ها آلاینده‌های بسیار مخربی هستند که علاوه بر تشدید آلرژی می‌توانند باعث بیماری شوند. دستگاه‌های تصفیه هوا باکیفیت قابلیت حذف این ذرات را نیز دارند.  

 راه‌ کاهش اثرات آسم و آلرژی چیست؟

  تا اینجا عواملی که باعث تشدید آسم می‌شوند، مورد بررسی قرار گرفت و به طور مختصر گفته شد که هر بخش دستگاه تصفیه هوا چگونه به کاهش این عوامل کمک می‌کند. در ادامه در این رابطه بیشتر توضیح می‌دهیم و راهکارهای مکمل را نیز معرفی می‌کنیم. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر درباره راهکارهای پاکسازی هوا می‌توانید از سایت نوجان بازدید کنید.  

استفاده از دستگاه‌های تصفیه هوا

  دستگاه تصفیه هوا     دستگاه تصفیه هوایی که از فیلتر‌های هپا و کربن اکتیو باکیفیت استفاده می‌کند، در کاهش اثرات آسم و آلرژی بسیار موثر خواهد بود. فیلتر هپا در دستگاه‌های تصفیه هوا وظیفه جذب ذرات بسیار کوچکی را برعهده دارد. لازم به ذکر است اندازه‌ و حجم این فیلتر بسیار حائز اهمیت است. چراکه در صورت آنکه دستگاهی با حجم فیلتر کم داشته باشیذ، باید در فواصل زمانی بسیار کمی، بارها این فیلتر دستگاه را تعویض کنید. علاوه بر آن فیلتر کربن اکتیو در این دستگاه‌ها به عنوان مکملی برای فیلتر هپا به شمار می‌روند. میزان جاذب کربن این فلیترها نیز حداقل باید بین ۱ تا ۲ کیلوگرم باشد تا آلاینده‌های شیمیایی را به خوبی جذب نماید و فواصل تعویض آن نیز کوتاه مدت نباشد.  
به طور کلی برای خرید یک دستگاه تصفیه هوا مناسب می‌توانید مقاله راهنمای خرید دستگاه تصفیه هوا را بخوانید.
 

آیا دستگاه تصفیه هوا آسم یا آلرژی را درمان می‌کند؟

  درمان آسم و آلرژی با دستگاه تصفیه هوا   وقتی فردی به آسم مبتلا می‌شود، پزشکان به او توصیه می‌کنند تا به شهری با هوایی تمیز تر مهاجرت کنند. استفاده از دستگاه‌های تصفیه هوا دقیقا مانند مهاجرت به شهری با هوای تمیز تر عمل می‌کند. در واقع وظیفه دستگاه تصفیه هوا درمان فرد مبتلا به آسم یا آلرژی نیست، اما با کم کردن حداکثری آلاینده‌ها و ذرات گرد و غبار موجود در محیط، تا حد بسیار زیادی از حملات این بیماری‌ها به فرد مبتلا جلوگیری می‌کند.    
درباره راهکارهای درمان آسم و آلرژی بیشتر بخوانید.
 

البته با وجود آنکه دستگاه‌‌های تصفیه هوا مقدار بسیار زیادی از گرده‌ها و دیگر ذرات آلاینده را جذب می‌کنند، همچنان ذراتی که بسیار سنگین هستند بر روی وسایل خانه می‌نشینند.

برای پاکسازی این ذرات باید از دارو‌های ضدآلرژی استفاده کرد.

 

با خرید دستگاه تصفیه هوا، نیاز به گردگیری و استفاده از جاروبرقی کم می‌شود؟

  جواب بسیار ساده است. خیر! درست است که دستگاه تصفیه هوا آلاینده‌های محیط را پاک می‌کند، اما تمرکز این دستگاه‌ها در حذف ذرات بسیار کوچکی تحت عنوان PM 2.5 است که به دلیل اندازه‌ بسیار کوچک به راحتی وارد جریان خون ما می‌شوند. این ذرات با ورود به دستگاه تنفسی انسان، مشکلات بسیار زیادی را برای سلامتی ما به وجود می‌آورند. بنابراین برای حذف ذرات بسیار درشت همچنان لازم است از جاروبرقی استفاده شود. بهتر است جاروبرقی شما از فیلتر هپا مناسب استفاده کند.  

لامپ UV در دستگاه تصفیه هوا به از بین بردن باکتری‌ها کمک می‌کند؟

  لامپ uv برای کشتن باکتری ها لامپ UV برای از بین بردن باکتری ها ساخته شده. هرچند که به گفته ی سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا (EPA)، این کار توسط لامپ به درستی انجام نمی‎‌شود. دلیل این اتفاق این است که بیشتر لامپ های UV به دلیل عبور بسیار سریع جریان هوا از فیلتر، قادر به کشتن باکتری ها نیستند. علاوه بر آن لامپ های UV پس از دو سال نیاز به تعویض دارند و به پایان عمرشان می رسند. مسئله ای که بیشتر فروشندگان این دستگاه ها اشاره ای به آن نمی کنند. در صورت عدم تعویض لامپ پس از عمرش، دستگاه عملا کارایی خود را از دست می دهد. تولید ازن از دیگر مشکلات این نوع دستگاه ها است. از این نوع دستگاه ها بیشتر در مراکز بهداشتی و بیمارستان ها برای ضدعفونی کردن محیط استفاده می شود و کاربرد خانگی آن با توجه به توضیحاتی که ارائه شد، می تواند بسیار خطرناک باشد.   درباره فیلترهای دستگاه تصفیه هوا بیشتر بخوانید.
اما راهکار های دیگر چیست؟ در ادامه با ما همراه بمانید

پوشش ضد باکتری برای آلرژی مایت

کاور ضد آلرژی   همانطور که گفته شد این موجودات ذره‌بینی تقریبا در همه جا حضور دارند و به عنوان یکی از مهم‌ترین تهدیدها برای تشدید آلرژی به شمار می‌روند. حتما از کاور ضد باکتری برای رخت‌خوابتان استفاده کنید. ما یک سوم از روز را در این محیط می‌گذارنیم و لازم است این محیط را به مکانی کاملا امن تبدیل کنیم! از پوششی استفاده کنید که قابل تعویض باشد. واضح است که دستگاه تصفیه هوا نمی‌تواند ذراتی که در رخت خواب شما هستند را نیز پاکسازی کند. بنابراین این مکمل را جدی بگیرید.  

 

راهکار‌های دیگر

 
  • در برخی از موارد لازم است از دستگه بخار شو برای از بین بردن آلاینده ها و پاکسازی خانه استفاد کنید.
  • تا حد ممکن از مواد شیمیایی برای پاکسازی محیط خانه استفاده نکنید. هنگام استفاده از آن‌ها حتما ماسک بزنید.
  • استفاده از دستگاه‌های بخار در کنار دستگاه‌های تصفیه هوا توصیه می‌شود.
 

جمع بندی

  تماس با ما به طور قطع استفاده از دستگاه‌های تصفیه هوا تاثیر چشم‌گیری بر روی آسم و آلرژی خواهند داشت. استفاده از این دستگاه‌ها از آنجایی که ما بیشتر روز را در محیط‌های بسته سپری می‌کنیم، تا حد بسیار زیادی ما را از شر عوارض این مشکلات دور می‌سازد. با این وجود انتخاب یک دستگاه تصفیه هوا مناسب، با وجود تبلیغات بسیار زیادی که درباره محصولات مختلف صورت می‌گیرد، کار آسانی نیست. دستگاه‌های موجود در بازار با برندهای محتلف و در اندازه‌های گوناگون، همراه با امکانات مختلفی که معلوم نیست کدام یک از آن‌ها مشکل آسم یا آلرژی شما را حل خواهند کرد.
برای مشاوره رایگان می‌توانید درباره دستگاه تصفیه هوا و راهکارهای پاکسازی هوا با مشاوران متخصص نوجان مهر باشید.
علاوه بر آن می‌توانید برای انتخاب یک دستگاه تصفیه هوا مناسب، از طریق این صفحه اطلاعات بیشتری کسب نمایید.    

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *