بین مدل های متنوع دستگاه های تصفیه هوا شک دارید؟ دستگاه مناسب خود را پیدا کنید

با ما تماس بگیرید :‌ ۰۲۶۳۳۵۱۴۰۸۱ برای مشاوره بیشتر، با ما تماس بگیرید

قیمت یک دستگاه تصفیه هوا خوب چه قدر است؟

سجاد بیگی ۱۷ آبان, ۱۳۹۸ ۵ دقیقه مطالعه
  قیمت دستگاه تصفیه هوا ی خوب چه قدر است؟ قبل از پاسخ دادن به این سوال، کافی است به آمار سازمان جهانی بهداشت نگاه کنیم تا بیشتر متوجه ابعاد گسترده ی آلودگی هوای شهرهای بزرگی مانند تهران و اهواز و مشهد و اراک و بقیه شهر ها شویم. طبق این آمار:  
  • ۴۳% مرگ و میر ها که به دلیل بیماری های ریوی اتفاق می افتد بر اثر آلودگی هوا است.
  • ۲۹% مرگ و میر هایی که بر اثر سرطان ریه اتفاق می افتد مستقیما با آلودگی هوا در ارتباط است.
  • به طور تقریبی مرگ سالانه ۴.۲ میلیون نفر با آلودگی هوا و بیماری های ناشی از آن در ارتباط است.
  در این شرایط، همه ی ما وظیفه مشخصی داریم: حفاظت از سلامتی خود و اعضای خانوادمان و مقابله با اثرات خاموش این هیولای نامرئی.   راهکار های مختلفی برای مقابله با آلودگی هوا وجود دارد. از جمله این راهکار ها می توان به موارد زیر اشاره کرد: در این میان با توجه به آن که ما بیشتر ساعات روز را در محیط های بسته سپری می کنیم، یکی از معقول ترین راهکار ها استفاده از دستگاه های تصفیه هوا است. این دستگاه ها در صورت برخورداری از کیفیت مناسب تا ۹۹% از آلاینده های محیط را جذب می کنند و هوایی پاک را به ارمغان می آورند.  
اما برای خرید یک دستگاه تصفیه هوا خوب چه قدر باید هزینه کنیم؟ چه ویژگی هایی قیمت یک دستگاه تصفیه هوا را مشخص می کند؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی پاسخ این سوالات بپردازیم.
 

ویژگی های یک دستگاه تصفیه هوا مناسب

دنیای دستگاه های تصفیه هوا نیز مانند تمام محصولات دیگر پر از تنوع است. قبل از خرید یک دستگاه تصفیه هوا لازم است اطلاعات کافی درباره ی عواملی که روی قیمت آن تاثیرگذارند داشته باشیم تا در هنگام خرید دچار سردگمی نشویم. در ادامه به بررسی ویژگی های تاثیرگذار در قیمت دستگاه تصفیه هوا می پردازیم.  

چه عواملی روی قیمت یک دستگاه تصفیه هوا تاثیرگذارند؟

  همانطور که گفته شد قیمت دستگاه تصفیه هوا با توجه به عوامل مختلفی تغییر می کند. این موارد شامل نکات زیر است:

۱- فرایند فیلتراسیون، مهم ترین بخش یک دستگاه تصفیه هوا

مهم ترین بخش یک دستگاه تصفیه هوا فیلتراسیون دستگاه است. به طور کلی نوع تکنولوژی استفاده شده در یک دستگاه، نوع فیلتر ها و حجم آن ها بر روی تمام بخش ها تاثیرگذار است. دو نوع تکنولوژی در بخش فیلتر یک دستگاه تصفیه هوا وجود دارد:
  • فعال (Active): در این روش با استفاده از یونیزه کردن آلاینده ها و رسوب آلودگی، تصفیه هوا انجام می شود. این فناوری هرچند که در نگاه اول و با توجه به عدم نیاز به تعویض فیلتر بسیار جذاب به نظر می رسد اما لازم است بدانید که در فرایند تصفیه هوا به این روش گاز ازن تولید می شود.
مراحل فیلتراسیون در یک دستگاه تصفیه هوا با قیمت مناسب

filtration-process

گاز ازن اثرات بسیار زیادی را دارد که  شامل موارد زیر می باشد:
  • سرفه و سوزش گلو
  • گرفتگی ریه
  • تشدید آسم
  • درد قفسه سینه
با توجه به اینکه در این فرایند مولکول های هوا تغییر هویت می دهند و گاز ازن به هوا وارد می شود، استفاده از دستگاه هایی که از این روش برای تصفیه هوا بهره می برند ممکن است با عوارضی همراه باشد. بنابراین استفاده از آن توصیه نمی شود.  
  • غیرفعال (Passive): در این روش از یک فن برای جذب آلاینده ها به داخل دستگاه استفاده می شود. هنگامی که آلاینده ها وارد دستگاه می شوند، از فیلترهای مختلف که معمولا شامل فیلتر هپا و کربن اکیتو است عبور می کنند و هوای تصفیه شده از دستگاه به محیط باز می گردد.
فیلتر های دستگاه تصفیه هوا بنابراین نوع فیلتراسیون به کار رفته در یک دستگاه بر روی قیمت تاثیرگذار خواهد بود و پیشنهاد ما استفاده از دستگاه هایی است که در فرایند تصفیه  هیچ چیز جدیدی (از جمله ازن) به محیط بیرون اضافه نکنند و تنها آلاینده های محیط توسط دستگاه جذب شود.  

۲- انواع فیلترها، تعیین کننده میزان کارایی دستگاه

  انواع فیلتر های دستگاه تصفیه هوا فیلتر ها یکی از اثرگذار ترین موارد روی قیمت دستگاه های تصفیه هوا هستند. با توجه به حجم و نوع فیلتر ها، ابعاد دستگاه، نوع و سایز فن استفاده شده در دستگاه تعیین می شود. به طور کلی در یک دستگاه تصفیه هوا با کیفیت از سه نوع فیلتر استفاده می شود:
  • فیلتر اولیه: این فیلتر وظیفه جذب ذرات بسیار درشت مانند پرز و مو و گرد و غبار محیط را دارد.با استفاده از این نوع فیلتر،  عمر فیلتر های هپا و کربن اکتیو  بیشتر می شود. چراکه فیلتراولیه با جذب آلاینده های بزرگ، باعث کم شدن میزان ورود آلودگی به مراحل بعدی می شود.
  • فیلتر هپایکی از کارآمدترین فیلترها در فرایند تصفیه هوا، فیلتر های الیافی است. فیلترهپا از معروف ترین و پرکاربردترین فیلترهای الیافی است. این فیلتر ها قابیلت جذب ۹۹% آلاینده های محیط را دارند. این فیلتر بسته به میزان حجم و کیفیت نیاز به تعویض خواهند داشت.
  • فیلتر کربن اکیتواین فیلتر مکملی مناسب برای هپا به شمار می رود. حجم این فیلتر در یک دستگاه تصفیه هوا با کیفیت باید حداقل یک کیلوگرم باشد.

تاثیر نوع و جنس فیلتر ها بر روی قیمت دستگاه تصفیه هوا:

همانطور که گفته شد، فیلتر ها مهم ترین بخش یک دستگاه تصفیه هوا اند و کیفیت و حجم آن ها به طور مستقیم بر روی قیمت دستگاه تاثیر گذار خواهد بود.

بنابراین لازم است در هنگام انتخاب یک دستگاه تصفیه هوا به نکات زیر درباره ی فیلتر ها توجه کنید:

image

سلامتی را به خانواده خود هدیه دهید

برای مشاوره درمورد آلودگی هوا و راهکارهای مقابله با آن
در فضای داخلی با ما تماس بگیرید.

مشاوره و خرید دستگاه تصفیه هوا دریافت کاتالوگ
  • از حجم فیلتر های استفاده شده در دستگاه مطمئن شوید. اگر حجم فیلتر های استفاده شده کم باشد، پس از مدت بسیار کوتاه کارایی دستگاه به شدت افت خواهد کرد.
  • دستگاه های بسیار کوچک موجود در بازار نمی توانند کارایی مناسبی داشته باشند. چراکه اندازه فیلتر های استفاده شده در آن ها کوچک است و در نتیجه حجم فیلتر ها بسیار کم خواهد بود. با پر شدن ظرفیت فیلتر ها، تصفیه هوا به خوبی انجام نخواهد شد.
  • اگر دستگاهی از فیلتر های با حجم و کیفیت بالا استفاده کند، باید یک فن قدرتمند نیز داشته باشد. چراکه با حجم بالای فیلتر ها، افت فشار دستگاه بالا می رود و تنها یک فن قدرتمند توانایی مکش مناسبی خواهد داشت.
 
کیفیت فن چه تاثیراتی بر روی قیمت دستگاه دارد؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم.
 

۳- فن، نمایشگر قدرت دستگاه تصفیه هوا

 
فن دستگاه تصفیه هوا

fan

یک دستگاه تصفیه هوا مناسب باید یک فن قدرتمند با کمترین میزان صدا را داشته باشد. قدرت فن دستگاه، تعیین کننده میزان فضای تحت پوشش دستگاه است. میزان فضای تحت پوشش متراژی است که دستگاه می تواند در یک ساعت تصفیه کند. میزان فضای تحت پوشش یا میزان هوادهی در دستگاه های مختلف با توجه به قدرت فن متفاوت است اما به طور کلی می توان گفت دستگاهی که توانایی تصفیه ۱۰۰ متر مربع را در یک ساعت داشته باشد، دستگاهی با کیفیت است. نکته قابل توجه دیگر آن است که زیاد بودن قدرت فن دستگاه تاثیر چندانی روی میزان برق مصرفی دستگاه ندارد. در شرایط عادی یک دستگاه تصفیه هوا به اندازه ی یک لامپ کم مصرف برق مصرف می کند. بنابراین فن با کیفیت در کنار فیلترهای مناسب، نقش اصلی تعیین قیمت یک دستگاه را ایفا می کنند.      

۴- امکانات جانبی و قابلیت های بیشتر دستگاه ها

  امکانات جانبی دستگاه تصفیه هوا در کنار اجزای اصلی یک دستگاه تصفیه هوا، قابلیت های بیشتری در بعضی از دستگاه ها وجود دارند تا تجربه ی استفاده از این محصول را برای مصرف کنندگان آسان تر کنند. این امکانات به طور کلی شامل موارد زیر می شوند:
  • حالت شب: این ویژگی در دستگاه های تصفیه هوا، به شما کمک می کند تا شب بدون مراحمت صدای فن، خواب راحتی داشته باشید. هرچند که دستگاه های تصفیه هوا معمولا صدای آزاردهنده ای ندارند، اما در سکوت شب ممکن است صدای فن قابل شنیدن باشد. با استفاده از حالت شب دیگر مشکلی نخواهید داشت و دستگاه با دور فن پایین تری به کارش ادامه می دهد.
 
  • سنسور: یکی ار ویژگی هایی که درباره ی آن تبلیغات زیادی انجام می شود سنسور ها هستند. نکته قابل توجه درباره ی سنسور های دستگاه تصفیه هوا این است که درباره ی عملکرد صحیح آن ها تردید های زیادی وجود دارد. دلیل این مشکل آن است که دستگاه برای تشخیص میزان آلودگی تنها هوای اطراف دستگاه را معیار قرار می دهد و آلودگی که دور از دستکاه وجود دارد نا دیده گرفته می شود. تنها سنسوری مورد اطمینان است که سنجش آلودگی را دور از دستگاه انجام دهد. این سنسور ها به دلیل هزینه بالا در دستگاه های تصفیه هوا استفاده نمی شوند.
  • کنترل از راه دور: یکی دیگر از امکانات برخی از دستگاه های تصفیه هوا امکان کنترل از راه دور دستگاه است. هرچند که انتظار می رود یک دستگاه تصفیه هوا با سرعت متوسط بدون دخالت ما، در طول شبانه روز ادامه دهد.
در کل برخلاف بسیاری از وسایل روزمره ما که ویژگی های خاص و جذابیت استفاده از آن ها تجربه بهتری را برای ما رقم می زنند، مهم ترین اصل در دستگاه تصفیه هوا کیفیت مناسب و عملکرد درست است. این عوامل در نهایت تجربه ی شیرین سلامتی را برای ما به ارمغان می آورند.  

۵- قابلیت شخصی سازی دستگاه

قیمت دستگاه تصفیه هوا   ممکن است در فضای شما میزان بو زیاد باشد و شما قصد داشته باشید ابتدا این مشکل را حل کنید. یا اینکه بخواهید دستگاه را داشته باشید که رنگ بدنه آن با دیگر اجزای محیط خانه یا محل کار هماهنگ باشد. یکی از قابلیت هایی که در برخی از شرکت های تولید کننده دستگاه های تصفیه هوا وجود دارد، امکان شخصی سازی دستگاه های تصفیه هوا است. این شرکت ها قابلیت ارائه ترکیب متفاوتی از فیلتر ها بسته به نیاز شما را دارند. همچنین ممکن است رنگ قسمتی از بدنه دستگاه را با توجه با دکوراسیون شما بتوانند تغییر دهند. یکی از ارائه دهنده  چنین خدماتی نیز نوجان است. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با ما در تماس باشید.  
چه دستگاه تصفیه هوایی بخریم؟ در ادامه به معرفی چند دستگاه تصفیه هوا موجود در بازار می پردازیم.
 

چه دستگاه تصفیه هوایی را انتخاب کنم؟

  دستگاه های تصفیه هوا زیادی در بازار وجود دارند که با قیمت های مختلف عرضه می شوند. بازار دستگاه های تصفیه هوا به شدت پر تنوع است و این موضوع ممکن است انتخاب را برای خریداران کمی سخت کند.

با ما همراه باشید تا ویژگی ها و عملکرد انواع دستگاه های موجود در بازار را بر اساس قیمت بررسی می کنیم.

دستگاه های تصفیه هوا ارزان قیمت

دستگاه های ارزان قیمت موجود در بازار دو دسته کلی تقسیم می شوند. آن هایی که اصولا کار تصفیه هوا را انجام نمی دهند و قیمت های بسیار پایینی دارند. در واقع نه از فیلتر استفاده می کنند نه فن. دسته دوم دستگاه هایی هستند که برای محیط های کوچک طراحی شدند و عملکرد مناسبی دارند. در ادامه نکاتی درباره ی این نوع دستگاه ها را بخوانید:  

۱- دستگاه های ارزان بدون کارایی

برخی از دستگاه های ارزان قیمت موجود در بازار به دلیل اندازه ی بسیار کوچکشان، به هیچ وجه نمی توانند کارایی مناسبی داشته باشند. این دستگاه ها یا فیلتر مناسبی ندارند و در عمل دستگاه تصفیه هوا نیستند، یا از فیلتر های بسیار کوچکی در کنار یک فن ضعیف استفاده می کنند که ترکیبی ناکارآمد برای تصفیه هوا یک اتاق خواهد بود. علاوه بر آن بسیاری از این دستگاه های ارزان قیمت به هوای اتاق، بو یا بخار اضافه می کنند و این درحالی است که یک دستاه تصفیه هوا مناسب باید عوامل شیمیایی و آلاینده های محیط را جذب کند و اضافه کردن این عوامل به محیط، بدون جذب آلودگی ها و تصفیه هوا به بهبود کیفیت هوا کمکی نخواهد کرد.

۲- دستگاه های ارزان قیمت مناسب

برخی از دستگاه های تصفیه هوا ارزان قیمت برای اتاق های کوچ طراحی شده اند و وظیفه تصفیه هوا اتاق را به درستی انجام می دهند. این دستگاه ها از فیلتر هایی با اندازه و حجم مناسب اما برای اتاق های تا حداکثر بیست تا سی متری طراحی شده اند و توانایی جذب آلودگی در محیط های بزرگتر را ندارند. بنابراین هنگام انتخاب یک دستگاه تصفیه هوا ارزان قیمت دقت کنید فیلتر ها و فن دستگاه کیفیت لازم را داشته باشند و انتظار نداشته باشید که با استفاده از یک دستگاه تصفیه هوا در این طیف بتوانید هوای تمام فضای خانه را تصفیه کنید. در ادامه به نکاتی درباره ی دستگاه های تصفیه هوا با قیمت مناسب می پردازیم.

دستگاه های تصفیه هوا با قیمت مناسب

  دستگاه تصفیه هوا دستگاه هایی که با قیمت ۵ تا ۷ میلیون موجود در بازار به طور کلی می توانند انتظار شما از تصفیه هوا یک اتاق صد متری را برآورده کنند. اما برای انتخاب یک دستگاه مناسب در این طیف قیمت لازم است به نکات زیر توجه کنید:
  • به حجم و کیفیت فیلتر های دستگاه توجه ویژه ای کنید. همانطور که گفته شد فیلتر ها تعیین کننده میزان کارایی دستکاه است.
  • بسیاری از دستگاه هایی که در این بازه قیمت وجود دارند، در فرایند تصفیه هوا، ازن تولید می کنند. درباره ی عملکرد دستگاه هایی که از این روش استفاده می کنند تردید های زیادی وجود دارد. اولویتتان را انتخاب دستگاهی قرار ذهید که بدون اضافه کردن ماده جدیدی به محیط، تصفیه هوا محیط را به درستی و از طریق جذب آلودگی ها انجام دهد.
  • تعداد مراحل فیلتراسیون اهمیتی ندارد! در واقع یک دستگاه تصفیه هوا تنها با وجود سه مرحله پیش فیلتر، فیلتر هپا و کربن اکتیو، در صورت کیفیت فیلتر ها و قدرت مناسب فن، به درستی کار می کند.
 

دستگاه های تصفیه هوا گران قیمت

  دستگاه تصفیه هوا آی کیو ایر دستگاه های با کیفیت گران قیمت نیز وجود دارند. این دستگاه ها اگر امکان ورود به کشور را پیدا کنند قیمت هایی بالا تر از ۱۵ میلیون تومان خواهند داشت. این دستگاه ها طبیعتا کیفیت ساخت بالایی دارند و از تمام استاندارد های لازم برخوردارند. یکی از معروف ترین برند های تولید کننده دستگاه های تصفیه هوا، شرکت IQ Air است و سابقه بسیار زیادی در ساخت این دستگاه ها دارد. این دستگاه در حال حاضر در کشور ما وجود ندارد. در این بین دستگاه هایی وجود دارند که با اقتباس از شرکت های بزرگ و نامدار این حوزه، دستگاه هایی با کیفیت و مقرون به صرفه ساخته اند.    

جمع بندی

انتخاب یک دستگاه تصفیه هوا با توجه به تنوع محصولات موجود در بازار، کاری طاقت فرسا است و بدون داشتن اطلاعات کافی ممکن نیست. در جواب سوالی که در عنوان مقاله مطرح شد باید گفت که قیمت یک دستگاه تصفیه هوا را شما تعیین می کنید. مواردی از جمله انتظارات شما از یک دستگاه تصفیه هوا مناسب و یا برندی که خریداری می کنید بر روی قیمت دستگاه به صورت مستقیم تاثیرگذار اند. برای انتخاب یک دستگاه تصفیه هوا به مواردی که در این مقاله مطرح شد توجه کنید و امیدواریم با خرید یک دستگاه تصفیه هوا مناسب، با تنفس هوایی پاک سلامتی را به ارمغان آورید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی دستگاه های تصفیه هوا و مشاوره رایگان می توانید با ما تماس بگیرید. از همراهی شما سپاس گزاریم.    

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *