بین مدل های متنوع دستگاه های تصفیه هوا شک دارید؟ دستگاه مناسب خود را پیدا کنید

با ما تماس بگیرید :‌ ۰۲۶۳۳۵۱۴۰۸۱ برای مشاوره بیشتر، با ما تماس بگیرید

آیا استفاده از دستگاه تصفیه هوا عوارض دارد؟

سجاد بیگی ۳۰ خرداد, ۱۳۹۹ ۵ دقیقه مطالعه

بازار دستگاه‌های تصفیه هوا از تنوع بسیار زیادی برخوردار است و همین موضوع انتخاب یک دستگاه تصفیه هوای مناسب را سخت می‌کند. بیشتر کسانی که به دنبال دستگاهی باکیفیت هستند که بدون عوارض و به بهترین شکل هوای محیط را تمیز کند، با سردرگمی‌های بسیاری مواجه می‌شوند.

  • در این میان مهم‌ترین سوال این است که به طور کلی آیا استفاده از دستگاه‌های تصفیه هوا عوارض دارد؟
  • انواع دستگاه‌های تصفیه هوا کدامند؟
  • چه دستگاهی برای فضای خانه و یا محیط کار مناسب است؟

در یک پاسخ کوتاه باید گفت همه دستگاه‌های تصفیه هوا عوارض ندارند. اما بسته به نوع دستگاه تصفیه هوا، استفاده از آن می‌تواند مفید یا مضر باشد.

image

سلامتی را به خانواده خود هدیه دهید

برای مشاوره درمورد آلودگی هوا و راهکارهای مقابله با آن
در فضای داخلی با ما تماس بگیرید.

مشاوره و خرید دستگاه تصفیه هوا دریافت کاتالوگ

در ادامه با ما همراه باشید تا در این مقاله به بررسی کامل این موضوع بپردازیم.

انواع فیلتر دستگاه‌های تصفیه هوا را بشناسید

انواع فیلترهای دستگاه تصفیه هوا

قلب هر دستگاه تصفیه هوایی، فیلترهای آن و نوع مکانیز تصفیه دستگاه است.

در ادامه مهم‌ترین انواع فیلترهای دستگاه تصفیه هوا را معرفی می‌کنیم و به بررسی نقاط مثبت و منفی هر یک می‌پردازیم.

عوارض تولید ازن در تصفیه هوا

متاسفانه بعضی از دستگاه‌هایی که گاز ازن تولید می‌کنند، به عنوان دستگاه‌های تصفیه هوای خانگی به فروش می‌رسند. همانطور که از اسم این دستگاه‌ها پیداست، این دستگاه‌ها برای پاکسازی هوا گاز ازن تولید می‌کنند.

سازندگان این دستگاه‌ها ادعا می‌کنند ازن می‌‌تواند ویروس‌ها و باکتری‌ها را از بین ببرد. از طرف دیگر ازن برای سلامتی ضرر دارد و سازمان عذا و داروی آمریکا FDA استفاده از آن را برای درمان‌های پزشکی منع کرده است.

ازن می‌تواند عوارضی مانند:

  • ایجاد آسم در افراد
  • بیماری‌های ریوی
  • سوزش سینه

و خطرات بسیار دیگری را برای ما داشته باشد. بنابراین به نظر می‌رسد، احتمالا استفاده از این نوع دستگاه‌ها با عوارضی همراه خواهد بود. استفاده از این توع دستگاه‌های تصقیه هوا توصیه نمی‌شود.

استفاده از آیونایزرها برای از بین بردن آلاینده‌ها

تصفیه هوا با یون منفی

این نوع دستگاه‌های تصفیه هوا با آزاد کردن یون منفی در هوا و سنگین کردن آلاینده‌ها هوای محیط را تصفیه می‌کنند. ریسک این نوع تصفیه هوا در این است که اولا هنگامی که ذرات آلاینده سنگین می‌شوند روی تمام سطوح خانه و بدن ما می‌توانند فرود آیند.

image

دستگاه تصفیه هوای نوجان N300 Pro


  • گارانتی ۲۴ ماهه
  • تکنولوژی دمنده‌های کم مصرف و کم صدا با موتور EC
  • مبتنی بر فیلتراسیون صرف و بدون تولید گاز ازن
  • استفاده از فیلتر‌های الیافی از سازندگان معتبر اروپایی
اطلاعات بیشتر دریافت کاتالوگ

بنابراین استفاده از این نوع دستگاه‌های تصفیه هوا نیز ممکن است عوارضی را به همراه داشته باشد.

علاوه بر آن برخی از این دستگاه نیز در فرایند باردار کردن ذرات، ممکن است اکسیژن هوا را به ازن تبدیل کنند. 

بنابراین استفاده از این نوع دستگاه‌های تصقیه هوا نیز، با توجه به شواهد موجود ممکن است عوارضی را به همراه داشته باشد.

یکی از سوالات متدوال این است که آیا دستگاه تصفیه هوا مورد تایید وزارت بهداشت وجود دارد؟ کلیک کنید و درباره این موضوع بیشتر بخوانید.

هپا، روشی برای تصفیه هوا بدون عوارض جانبی

دستگاه‌های تصفیه هوایی که از فیلتر هپا برای تصفیه هوا استفاده می‌کنند، برخلاف روش‌های دیگر تصفیه هوا، هیچ ماده جدیدی را به محیط اضافه نمی‌کنند.

این نوع فیلترها قادرند ذرات بزرگتر از ۰.۳ میکرون را تا ۹۹% جذب کنند. چشم انسان تنها ذرات بزرگتر از ۱۰ میکرون را می بیند.

در این نوع روش پاکسازی، هوای محیط وارد دستگاه می‌شود. سپس هوا از عبور از فیلتر الیافی هپا و به دام افتادن ذرات معلق در این فیلتر، هوای تصفیه شده از دستگاه خارج می‌شود.

این ذرات شامل ویروس‌ها، باکتری ها و ذراتی از این نوع نیز می شود. فیلتر هپا ظرفیت مشخصی دارد و در پایان عمرش نیاز به تعویض خواهد داشت.

برندهای معتبر سازنده دستگاه‌های تصفیه هوا نیز از این روش برای پاکسازی هوا استفاده می‌کنند. در ایران نیز به طور مثال برندهای متخصص تصفیه هوا مانند نوجان، از فیلترهای هپا بهره می‌برند.

بنابراین استفاده از این نوع دستگاه‌های تصفیه هوا به نظر می‌رسد عوارضی به همراه نخواهد داشت.

لامپ UV در دستگاه‌های تصفیه هوا

عوارض لامپ UV

لامپ UV در برای از بین بردن باکتری ها ساخته شده.

اما بیشتر لامپ های UV به دلیل عبور بسیار سریع جریان هوا از فیلتر، قادر به کشتن باکتری ها نیستند.

عملکرد این نوع تصفیه هوا به طور کلی به این صورت است که با تابش نور لامپ UV به سطح فیلتر، مولکول های گازی آلاینده شروع به انجام واکنش می کنند. سپس تخریب شده و به مولکول های بی خطر تبدیل می شوند.

فرآیندی که احتمالا با اثرات جانبی همراه است. مثلا ممکن است در مسیر تبدیل آلاینده ها به مولکول های بی خطر، بعضی از مولکول ها در این فرآیند ناقص واکنش دهند و تبدیل به مولکول هایی ناشناخته و جدید شوند. موضوعی که عوارض نامشخص و احتمالا خطرناکی را در پی دارد.

علاوه بر آن لامپ های UV پس از دو سال نیاز به تعویض دارند و به پایان عمرشان می رسند. مسئله ای که بیشتر فروشندگان این دستگاه ها اشاره ای به آن نمی کنند. در صورت عدم تعویض لامپ پس از عمرش، دستگاه عملا کارایی خود را از دست می دهد. تولید ازن از دیگر مشکلات این نوع دستگاه ها است.

از این نوع دستگاه ها بیشتر در مراکز بهداشتی و بیمارستان ها برای ضدعفونی کردن محیط استفاده می شود و کاربرد خانگی آن با توجه به توضیحاتی که ارائه شد، می تواند بسیار خطرناک باشد.

فیلترهای کربن اکتیو و جذب بو در پاکسازی هوا

فیلتر کربن اکتیو

فیلترهای کربن اکتیو معمولا به عنوان مکملی در کنار فیلتر هپا مورد استفاده قرار می‌گیرند. وظیفه این فیلترها، جذب آلاینده‌های شیمیایی و بوها است.

این فیلترها نیز درست مانند فیلتر هپا هیچ ماده جدیدی را به محیط اضافه نمی‌کنند. علاوه بر آن ذراتی که توسط فیلتر های کربن اکتیو جذب می شود، به هیچ عنوان به هوا باز نمی گردند. ویژگی ای که این فیلتر را به یکی از موثرترین فیلتر های تصفیه هوا تبدیل می کند.

بسیاری از دستگاه های تصفیه هوا موجود در بازار از مقادیر بسیار کمی از جاذب کربن استفاد می کنند. به طور مثال دستگاه‌هایی وجود دارند که تنها از ۱۰۰ گرم کربن اکیتو استفاده می کنند.

حجم پایین فیلتر ها باعث کارکرد ضعیف آن ها و تمام شدنشان در بازه های زمانی نزدیک به هم است. اتفاقی که به معنی نیاز های مکرر دستگاه به تعویض این فیلتر ها است. دستگاهی را انتخاب کنید که دست کم از مقدار مناسب کربن اکتیو مرغوب استفاده کرده باشد و حتما درباره‌ی این موضوع از فروشنده سوال کنید.

درباره فیلترهای دستگاه تصفیه هوا بیشتر بخوانید.

نکاتی برای انتخاب دستگاه تصفیه هوا باکیفیت

خانه با هوhd پاکیزه

در ادامه نکات کلی انتخاب یک دستگاه تصفیه هوا را بررسی می‌کنیم:

  • فیلترهای باکیفیت، قلب دستگاه تصفیه هوا

همانطور که اشاره شد، استفاده از دستگاه‌های تصفیه هوایی که از فیلتر هپا و کربن اکتیو برای پاکسازی هوا بهره می‌برد، گزینه مناسبی به نظر می‌رسد. این نوع دستگاه‌ها عوارضی ندارند و ماده جدیدی را به محیط اضاقه نمی‌کنند.

حجم فیلترهای یک دستگاه تصفیه هوا تعیین کننده میزان کارایی دستگاه است. بسیاری از دستگاه های موجود در بازار، با وجود استفاده از فیلترهای هپا و کربن اکتیو، به دلیل حجم پایین فیلتر ها پس از یک دوره ی بسیار کوتاه کارایی خود را از دست می دهند.

هنگام خرید دستکاه تصفیه هوا از کیفیت و حجم قیلتر های به کار رفته اطلاعات دقیقی کسب کنید.

  • طراحی متناسب با اقلیم، ویژگی بسیار مهم

نوع آلودگی در شهر های مختلف، متفاوت است. یک دستگاه تصفیه هوا مناسب باید توانایی جذب انواع آلاینده ها را داشته باشد.

برخی از دستگاه‌هایی که در کشور خودمان تولید می‌شود معمولا برای شرایط آب و هوایی اقلیم ایران بومی‌سازی می‌شوند. به طور مثال نوجان مهر سعی دارد تا دستگاه‌های خود را متناسب با آب و هوای کشور بومی‌سازی کند. این کار به عملکرد بهتر دستگاه کمک بسیار زیادی می‌کند.

فرآیند تصفیه هوا بکار گرفته در این نوع دستگاه‌ها (فیلتراسیون سه مرحله ای) برگرفته از برندهای معتبر جهانی متخصص در این زمینه می باشد و با اعمال تمهیداتی برای کاربرد در شرایط پر گرد و خاک اغلب اقلیم های رایج در کلانشهرهای ایران بهینه شده است.

  • فن دستگاه تصفیه هوا

یک دستگاه تصفیه هوا مناسب، به یک فن باکیفیت نیاز دارد. فن دستگاه تصفیه هوا با مکش مقدار مناسبی از هوا به داخل دستگاه، زمینه شروع پاکسازی هوا را مهیا می‌کند.

برای آنکه یک دستگاه از فن مناسب استفاده کند، لازم است اندازه مناسبی داشته باشد. بسیاری از دستگاه‌های موجود در بازار که انداره کوچکی دارند، در درون دستگاه فضای کافی برای استفاده از یک فن قدرتمند را ندارند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انتخاب یک دستگاه تصفیه هوا مناسب، می‌توانید نگاهی به مقاله راهنمای خرید دستگاه تصفیه هوا بیاندازید.

جمع بندی

نتیجه گیری

به سوال اول باز گردیم. آیا استفاده از دستگاه‌های تصفیه هوا عوارض به همراه خواهد داشت؟ جواب این سوال، هماطور که توضیح داده شد، بستگی به توع دستگاه تصفیه هوایی دارد که از آن استفاده می‎‌کنیم.

برخی از دستگاه‌های تصفیه هوا با توجه به آنکه گاز ازن تولید می‌کنند و یا ممکن است در فرآیند تصفیه هوا مواد جدیدی را به محیط اضافه کنند، احتمالا با عوارضی همراه خواهند بود.

از سوی دیگر استفاده از دستگاه‌های تصفیه هوایی که از فیلتر هپا و کربن اکتیو استفاده می‌کنند، با توجه به آنکه ماده جدیدی را به محیط اضافه نمی‌کنند، عوارضی در پی نخواهند داشت. استفاده از این نوع دستگاه‌های تصفیه هوا گزینه مناسب و کارآمدی به نظر می‌رسد.

اگر همچنان ابهامی در این خصوص در ذهنتان باقی مانده است، از طریق تماس با ما می‌توانید سوالات خود را با مشاوران متخصص نوجان درمیان بگذارید.

سوالات متداول

آیا دستگاه تصفیه هوا مورد تایید وزرات بهداشت وجود دارد؟

وزرات بهداشت به طور مستقیم هیچ کدام از دستگاه های تصفیه هوا را تایید یا رد نکرده است. چند سال قبل رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در گفت و گویی، دستگاه هایی که در فرایند تصفیه هوا گاز ازن تولید می کنند را نامناسب دانست و در ادامه افزود:”این پدیده می‌تواند روی تشدید بیماری‌های تنفسی نقش داشته باشد، این دستگاه‌ها از متهمان احتمالی بیماری‌های تنفسی هستند.”

آیا دستگاه تصفیه هوای بزرگ‌تر بهتر است؟

دستگاه‌های تصفیه هوا برای آنکه از فن قدرتمند در کنار فیلترهای باظرفیت بالا استفاده کنند، باید اندازه استانداردی داشته باشد. واضح است که دستگاه‌های تصفیه هوای بسیار کوچک نمی‌توانند از فیلترهایی با ظرفیت مطلوب استفاده کنند. در نتیجه پس از مدت کوتاهی، فیلترها نیاز به تعویض خواهند داشت. 

آیا دستگاه تصفیه هوای یون ساز مناسب است؟

دستگاه‌های تصفیه هوای یون ساز در هنگام تصفیه هوا، گاز ازن را وارد محیط می‌کنند. گاز ازن برای سلامتی ما به شدت مضر است. علاوه بر آن ممکن است بعضی از واکنش‌ها بین یون‌ها ناقص انجام شود و ذرات ناشناخته‌ای وارد محیط شوند! بهتر است از دستگاه‌های تصفیه هوایی استفاده کنید که بدون اضافه کردن ماده جدیدی به محیط، هوا را پاکسازی می‌کنند.

چه دستگاه تصفیه هوایی خوب است؟

دستگاه تصفیه هوایی که اندازه مناسبی داشته باشد و از فن قدرتمند در کنار فیلترهای هپا و کربن اکتیو با ظرفیت مناسب بهره ببرد، برای تصفیه هوا مناسب است. همچنین بهتر است دستگاه تصفیه هوایی را انتخاب کنید که برای اقلیم ایران طراحی و مهندسی شده باشد. 

4 Comments

  1. بهرام گفت:

    سلام
    ممنونم استفاده کردم.

  2. امیر حسین گفت:

    مطلب بسیار اموزنده ای بود و نکات ارزشمندی رو بیان کردن

  3. وحیداحسانفر گفت:

    عالی. گام اول پس از جذب هوی آلوده درمسیرآب قرارگیرد و
    آب اسیدی پس ازبخار به co2و .. تجزیه شود
    کودco2 جهت درختان مناسب است. این دیدگاه پیشنهاد
    میباشد.

  4. علی گفت:

    سلام ممنون از مقاله خوبتون
    من از بخاریهای ژاپنی بدون دودکش مدل یون ساز و پلاسما دارم و استفاده میکنم وخیلی تفاوت رو با سیستم های قبلی مشاهده و احساس میکنم یون منفی خیلی موثر در خلق و خوی من و اعضا خانواده
    درپایان ارزوی سلامتی و شادی براتون دارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *