بین مدل های متنوع دستگاه های تصفیه هوا شک دارید؟ دستگاه مناسب خود را پیدا کنید

با ما تماس بگیرید :‌ ۰۲۶۳۳۵۱۴۰۸۱ برای مشاوره بیشتر، با ما تماس بگیرید

همه چیز درباره‌ ی فیلتر کربن اکتیو (کربن فعال)

سجاد بیگی ۲۴ خرداد, ۱۳۹۹ ۵ دقیقه مطالعه

فیلتر کربن اکتیو، فیلتری بسیار مهم در جذب آلاینده‌های شیمیایی است. اگر به دنبال خرید یک دستگاه تصفیه هوا مناسب بودید، احتمالا نام این فیلتر را بارها شنیده‌اید.

تقریبا در تمامی دستگاه‌های تصفیه هوا باکیفیت از فیلتر کربن اکیتو استفاده می‌شود. این فیلتر تنها راه موثر جذب آلاینده‌های شیمیایی، بوها و گاز‌ها در دستگاه‌های تصفیه هوا است. به طور مثال این فیلتر قادر است ترکیباتی مانند:

image

سلامتی را به خانواده خود هدیه دهید

برای مشاوره درمورد آلودگی هوا و راهکارهای مقابله با آن
در فضای داخلی با ما تماس بگیرید.

مشاوره و خرید دستگاه تصفیه هوا دریافت کاتالوگ
  • فرمالدهید
  • نیتورژن دی اکسید
  • کربن دی اکسید

را تصفیه کند.

البته این فیلتر هیچگاه به تنهایی در دستگاه‌های تصفیه هوا استفاده نمی‌شود و معمولا به عنوان مکملی برای فیلتر هپا شناخته می‌شود.

این فیلتر در دستگاه‌های تصفیه آب نیز استفاده می‌شود تا موادی سموم شیمیایی و کلر را از آب حذف کند.

در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی ویژگی‌های این فیلتر بپردازیم

فیلتر کربن اکتیو چه ساختاری دارد؟

جنس این فیلتر از چوب، زغال یا پوسته میوه هایی مانند نارگیل یا گردو است. علاوه بر آن در فیلتر های باکیفیت از ماده ای به نام زئولیت نیز استفاده می شود.

در این نوع فیلتر، کربن‌های ریز با پیوستن به یکدیگر بلوک‌هایی را تشکیل داده اند.

در واقع فیلترهای کربن اکتیو شکلی از کربن هستند که در فرآیند تولید با ایجاد منفذ های متعدد آماده جذب ذرات آلاینده شدند.

کربن اکتیو سطح وسیعی از این منفذ‌های متعدد دارد که مواد شیمیایی پس از واکنش، به آن‌ها می‌چسبند و امکان ورود مجدد آن‌ها به محیط وجود ندارد. ترکیبات آلی فرار که با نام VOC شناخته می‌شوند، یکی از مواد شیمیایی است که به راحتی توسط این نوع فیلتر در دستگاه تصفیه هوا جذب می‌شود.

تفاوت کربن و کربن فعال چیست؟

کربن اکتیو

image

دستگاه تصفیه هوای نوجان N300 Pro


  • گارانتی ۲۴ ماهه
  • تکنولوژی دمنده‌های کم مصرف و کم صدا با موتور EC
  • مبتنی بر فیلتراسیون صرف و بدون تولید گاز ازن
  • استفاده از فیلتر‌های الیافی از سازندگان معتبر اروپایی
اطلاعات بیشتر دریافت کاتالوگ

هنگامی که چوب کاملا سوخته می‌شود، چیزی جز ماده‌ای سیاه رنگ که در واقع همان زغال چوب است باقی نمی‌ماند. کربن در واقع همین زغال چوب یا دود است.

کربن هنگامی به اصطلاح «فعال» می‌شود که با حرارت آماده‌ی جذب مولکول‌های گاز می‌شود. در این فرآیند کربن با پخته شدن شکننده می‌شود و بدین ترتیب ناخالصی‌های موجود در آن از بین می‌رود. معمولا پخته شدن کربن با کربن دی‌ اکسید، بخار یا حرارت مستقیم صورت می‌گیرد.

معمولا کربن اکتیو پس از جذب ذرات آلاینده و تمام شدن ظرفیتش به چرخه‌ی صنعت برنمی‌گرذذ. چراکه پختن مجدد کربن، با هزینه و خطرات بسیار زیادی همراه است.

فیلتر کربن اکتیو چه کاربردهایی دارد؟

کاربردهای کربن اکتیو

استفاده از این نوع فیلتر به سال‌های بسیار دور برمی‌گردد. به زمان‌هایی که مصریان باستان از آن به عنوان ماده‌ای ضد عفونی کننده در علم پزشکی استفاده می‌کردند. همچنین در قرن‌های ۱۶ تا ۱۸ کسانی که با کشتی به سفرهای دور و دراز می‌رفتند، برای تصفیه آب از این ماده بهره می‌بردند.

در سال های ابتدایی ۱۹۰۰، از این نوع فلیتر ها به عنوان ماده ای برای تصفیه آب استفاده می شد. پس از آن با آغاز جنگ جهانی دوم از کربن اکتیو در ماسک سربازان برای حفاظت از آن ها و  تصفیه آب و هوا استفاده شد.

  • امروزه نیز این فیلتر کاربردهای متنوعی دارد. مهم ترین کاربرد آن، استفاده از این فیلتر در دستگاه‌های تصفیه هوا است. همانطور که گفته شد از این فیلتر برای جذب آلاینده‌های شیمیایی در کنار فیلتر هپا که وظیفه جذب ذرات آلاینده بسیار کوچک را برعهده دارد استفاده می‌شود.
  • در دستگاه‌های تصفیه آب نیز از این فیلتر استفاده می‌شود. دستگاه‌های تصفیه آب از فیلترهای گوناگونی مانند فیلتر مواد معدنی (مینرال)، ممبران و کربن اکتیو استفاده می‌کند.
  • این فیلتر در صتعت پزشکی و درمانی نیز از سال‌های بسیار دور کاربرد داشته است
  • علاوه بر موارد ذکر شده در بازیافت طلا، صنعت خودرو و تولید مواد خوراکی نیز از این فیلتر استفاده می‌شود.

در ادامه به سوالات بیشتری درباره‌ی این فیلتر پاسح می‌دهیم.

با ما همراه باشید.

فیلتر کربن اکیتو چگونه عمل می‌کند؟

اگرچه ممکن است تصور کنید مکانیزم عملکرد این فیلتر دشوار است، اما اینگونه نیست. با عبور جریان هوا با عبور از فیلتر کربن اکتیو، تمام آلاینده‌های شیمیایی گرفتار منفذ های فیلتر می‌شود و از طرف دیگر هوای تمیز به محیط برمی‌گردد.

فیلترهایی که در دستگاه‎‌های تصفیه آب نیز استفاده می‌شوند، عملکرد مشابهی دارند. آب با فشار زیاد از فیلتر عبور می‌کند و آلاینده‌های موجود در آب توسط فیلتر جذب می‌شوند و آب پاکیزه از سوی دیگر خارج می‌شود.

به طور کلی این فیلتر ها ذرات بزرگتر از ۰.۶ میکرون را جذب می‌کنند.

زمان تعویض فیلترهای کربن اکتیو در دستگاه‌های تصفیه هوا چه موقع است؟

بسیاری از دستگاه های تصفیه هوا موجود در بازار از مقادیر بسیار کمی از جاذب کربن استفاد می کنند. به طور مثال دستگاه‌هایی در بازار وجود دارند که تنها از ۱۰۰ گرم کربن اکیتو دارند.

حجم پایین فیلتر ها باعث کارکرد ضعیف آن ها و تمام شدنشان در بازه های زمانی نزدیک به هم است. اتفاقی که به معنی نیاز های مکرر دستگاه به تعویض این فیلتر ها است.حداقل میزان قابل قبول جاذب به کار گرفته شده در یک دستگاه تصفیه هوا خانگی با کیفیت، یک کیلوگرم است و هرچه قدر این میزان بیشتر باشد، عملکرد دستگاه بهتر و فواصل زمانی تعویض فیلتر نیز بیشتر خواهد بود.

برای مثال فیلتر کربن اکیتو دستگاه‌های تصفیه هوا نوجان N300  بین ۱.۵ تا ۲ سال عمر خواهند کرد.

بنابراین در هنگام خرید یک دستگاه تصفیه هوا، حتما از فروشنده درباره‌ی میزان جاذب کربن استفاده شده سوال کنید.

برای خواندن مقاله‌ی راهنمای خرید دستگاه تصفیه هوا اینجا کلیک کنید

طریقه‎‌ی ساخت فیلتر کربن اکیتو در خانه 

ساخت کربن اکیتو در خانه

برای این کار، ابتدا لازم است چند قطعه چوب را در یک قابلمه قرار دهید و در قابلمه را طوری قرار دهید که امکان خرج هوا از درون ظرف وجود داشته باشد. چوب ها باید ۳ تا ۵ ساعت حرارت ببینند.

پس از گدشتن زمان، قطعات چوب به زغال تبدیل می‌شوند. خاکستر روی زغال‌ها را تمیز کنید. پس از آن با کوبیدن زغال‌ها آن‌ها را به پودر تبدیل کنید.

یک شبانه روز زمان لازم است که زغال ها در معرض هوا، کاملا خشک شوند. پس از آن به پودر خشک شده‌ی زغال ها محلول کلسیم کلرید و یا آبلیمو اضافه کنید.

این محلول را هم بزنید و ۲۴ ساعت صبر کنید تا کاملا ته نشین شود. سپس مایعی که در محلول وجود دارد را تا حد امکان خارج کنید.

سپس ماده‌ای که در دست دارید را ۳ ساعت حرارت دهید. پس از آن کربن اکتیو آماده است.

جمع بندی

جمع بندی

کربن اکتیو فیلتر بسیار مهمی است که کاربرد ویژه آن در تصفیه هوا است. این فیلتر در کنار فیلتر هپا در یک دستگاه تصفیه هوا، وظیفه‌ی پاکیزه کردن هوای محیط را برعهده دارند. هوایی که مهم ترین نیاز ما برای ادامه زندگی است.

در این میان انتخاب یک دستگاه تصفیه هوا متاسب که از مقادیر مناسب کربن اکتیو استفاده کرده باشد، ممکن است کمی دشوار باشد.

اگر به راهنمایی جهت خرید دستگاه تصفیه هوا نیاز دارید، می‌توانید سایت نوجان مهر مراجعه کنید.

 

 

 

 

سوالات متداول

فیلتر کربن اکتیو هوا چیست؟

کربن اکتیو به صورت فیلتر در دستگاه‌های تصفیه هوا استفاده می‌شود. این فیلتر در دستگاه‌های تصفیه هوا وظیفه جذب آلاینده‌های شیمیایی و بوها را برعهده دارد و معمولا در کنار فیلتر هپا به کار گرفته می‎‌شود.

آیا فیلتر کربن اکتیو تصفیه هوا نیاز به تعویض دارد؟

بله. فیلتر کربن اکتیو پس از یک تا دو سال استفاده، نیاز به تعویض دارد. البته در صورتی که فیلتر کربن اکتیو به کار رفته در دستگاه، حداقل یک کیلوگرم باشد. بسیاری از دستگاه های تصفیه هوا موجود در بازار از مقادیر بسیار کمی از جاذب کربن استفاد می کنند. به طور مثال دستگاه‌هایی در بازار وجود دارند که تنها از ۱۰۰ گرم کربن اکیتو دارند. حجم پایین فیلتر ها باعث کارکرد ضعیف آن ها و تمام شدنشان در بازه های زمانی نزدیک به هم است. اتفاقی که به معنی نیاز های مکرر دستگاه به تعویض این فیلتر ها است.

کاربردهای کربن اکتیو چیست؟

 کربن اکتیو از قرن‌های پیش برای تصفیه آب و هوا مورد استفاده قرار گرفته است. این خواص دارویی هم دارد و ممکن برای درمان مشکلات جسمی مختلف توصیه شود. 

خواص فیلتر کربن اکتیو چیست؟

امروزه این فیلتر کاربردهای متنوعی دارد. مهم ترین کاربرد آن، استفاده از این فیلتر در دستگاه‌های تصفیه هوا است. از این فیلتر برای جذب آلاینده‌های شیمیایی در کنار فیلتر هپا که وظیفه جذب ذرات آلاینده بسیار کوچک را برعهده دارد استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *