بین مدل های متنوع دستگاه های تصفیه هوا شک دارید؟ دستگاه مناسب خود را پیدا کنید

با ما تماس بگیرید :‌ ۰۲۶۳۳۵۱۴۰۸۱ برای مشاوره بیشتر، با ما تماس بگیرید

بهترین دستگاه تصفیه هوا در ایران کدام است؟

سجاد بیگی ۲۶ تیر, ۱۳۹۹ ۵ دقیقه مطالعه
بازار دستگاه‌ تصفیه هوا مملو از تنوع است. تبلیغات مختلف شیوه‌های مختلف تصفیه هوا را مناسب می‌دانند. در این میان انتخاب یک دستگاه تصفیه هوا، کار راحتی به نظر نمی‌رسد. ممکن است سوالات زیادی در ذهن شما وجود داشته باشد:
  • بهترین دستگاه تصفیه هوای ایران کدام است؟
  • در هنگام خرید یک دستگاه تصفیه هوا به چه نکاتی توجه کنیم؟
  • یک دستگاه تصفیه هوا مناسب از چه روشی برای تصفیه هوا استفاده می‌کند؟
در این مقاله تلاش می‌کنیم تا به این دسته از سوالات پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.
 

چگونه یک دستگاه تصفیه هوا باکیفیت انتخاب کنیم؟

انتخاب دستگاه تصفیه هوا برای اینکه بتوانیم به پاسخ سوال اول، یعنی پیدا کردن مناسب‌ترین دستگاه تصفیه هوا برسیم، لازم است ویژگی‌های یک دستگاه تصفیه هوای خوب را بشناسیم. در ادامه به شرح این ویژگی‌ها می‌پردازیم:

دستگاهی با فیلترهای مناسب را انتخاب کنید

فیلترهای دستگاه تصفیه هوا مهم ترین بخش یک دستگاه تصفیه هوا فیلترهای آن است. به طور کلی دستگاه‌های تصفیه هوا از دو روش برای تصفیه هوا استفاده می‌کنند.
  • سیستم های تصفیه هوا غیرفعال (Passive) در این روش تصفیه هوا  فیلترهای دستگاه بدون اضافه کردن هرگونه ماده جدیدی به محیط، آلاینده‌های موجود در محیط را جذب می‌کنند.
در فرایند تصفیه هوا در این دستگاه ها معمولا از سه نوع فیلتر استفاده می شود که شامل فیلتر اولیه، فیلتر هپا و فیلتر جاذب کربن است.
  • سیستم های تصفیه هوا فعال (Active)
در این روش تصفیه هوا تمرکز بر روی تغییر ماهیت آلاینده‌ها با استفاده از لامپ UV و انواع دیگر فیلترها است.
در ادامه به معرفی برخی از انواع فیلترهای دستگاه تصفیه هوا می‌پردازیم

دستگاه تصفیه هوا با فیلتراسیون سه مرحله‌ای

فیلتراسیون سه مرحله‌ای در این نوع دستگاه‌ها معمولا از فیلترهای هپا و کربن‌اکتیو برای پاکسازی هوا استفاده می‌شود. فرایند تصقیه در این دستگاه‌ها از نوع Passive است. به این معنا که در فرایند تصفیه هوا هیچ گونه ماده جدیدی به محیط اضافه نمی‌شود و پاکسازی هوا با جذب آلاینده‌ها صورت می‌گیرد.
فیلتر اولیه
اولین سد این نوع دستگاه‌ها در برابر آلاینده‌ها فیلتر اولیه است. این فیلتر وظیفه جذب ذرات بسیار درشت مانند پرز و مو و گرد و غبار محیط را برعهده دارد. با جذب این نوع آلاینده‌ها به مراحل بعدی تصفیه نمی‌روند و  طول عمر فیلترهپا و کربن اکتیو بیشتر می‌شود.
فیلتر هپا
جنس این فیلترها الیافی است. فیلترهپا قابیلت جذب ۹۹% آلاینده های محیط را دارند. ذراتی که این فیلتر جذب می‌کند شامل ویروس ها، باکتری ها و دیگر ذرات از این نوع نیز می شود. در واقع فیلتر هپا آلاینده‌هایی با اندازه بزرگتر از ۰.۳ میکرون را جذب می‌کند. این درحالی است که چشم انسان تنها ذرات بزرگ‌تر از ۱۰ میکرون را می‌بیند.
فیلتر کربن اکیتو
فیلتر کربن اکتیو به عنوان مکملی برای فیلتر هپا در این نوع از دستگاه تصفیه هوا استفاده می‌شود. وظیفه این نوع فیلترها جذب آلاینده‌های گازی و شیمیایی است. درست مانند فیلتر هپا، ذراتی که توسط این فیلتر جذب می‌شوند، به هیچ عنوان به هوا باز نمی‌گردند.  
به طور کلی در فرآیند تصفیه هوا این نوع دستگاه‌ها هیچ نوع ماده جدیدی به محیط اضافه نمی‌شود. بنابراین در صورت کیفیت مناسب ساخت دستگاه و فیلترها، می‌تواند انتخاب بسیار مناسبی باشد.
 

دستگاه تصفیه هوا با لامپ UV

لامپ UV در دستگاه تصفیه هوا در این نوع دستگاه‌های تصفیه هوا از روش شیوه تصفیه هوا فعال (Active) استفاده می‌شود. یعنی ذرات معلق موجود در هوا جذب دستگاه نمی‌شوند. بلکه دستگاه با اضافه کردن یک ماده جدید تلاش می‌کند هوای محیط را پاکسازی کنید. ذراتی که توسط دستگاه به محیط اضافه می‌شوند با آلاینده‌ها واکنش نشان می‌دهند و سعی در از بین بردن آن‌ها دارند. عملکرد کلی این نوع دستگاه‌ها به این صورت است: با تابش نور لامپ UV به سطح فیلتر، مولکول های گازی آلاینده شروع به انجام واکنش می‌کنند و پس از تخریب به مولکول های بی خطر تبدیل می شوند. فرآیندی که با اثرات جانبی همراه است. چراکه ممکن است در مسیر تبدیل آلاینده ها به مولکول های بی خطر، بعضی از مولکول ها به صورت ناقص واکنش دهند و تبدیل به مولکول‌هایی ناشناخته و جدید شوند. موضوعی که عوارض نامشخص و احتمالا خطرناکی را در پی دارد.
کاربرد اصلی لامپ UV برای از بین بردن میکروب‌ها و باکتری‌ها است. با توجه به اینکه استفاده از این نوع دستگاه‌ها در خانه می‌تواند خطرات جانبی را به همراه داشته باشد، به نظر می‌رسد استفاده از این نوع دستگاه‌ها در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مناسب‌تر باشد.

انواع دیگر تصفیه هوا

دستگاه‌های تصفیه هوا انواع دیگری نیز دارند. از جمله دیگر فرآیندهای تصفیه هوا می‌توانیم به آیونایزرها (که فرآیند مشابه با لامپ UV دارند)، فتوکالیست‌ها و الکترواستاتیک‌ها (که هر دو مشکلاتی مشابه با آیونایزرها را دارند) اشاره کرد. برای مطالعه بیشتر درباره انواع فیلترهای دستگاه‌ تصفیه هوا کلیک کنید.  

دستگاهی با فن باکیفیت را انتخاب کنید

فن بهترین دستگاه تصفیه هوا در ایران   در دستگاه‌هایی که از فیلتر هپا و کربن اکتیو استفاده می‌کنند و در واقع تصفیه هوا با جذب ذرات آلاینده انجام می‌شود، وجود یک فن قدرتمند در دستگاه، یک نیاز ضروری است. چراکه اگر فن قادر به مکش حجم مناسبی از هوا به داخل دستگاه را نداشته باشد، عملا فرآیند تصفیه هوا به درستی انچام نمی‌شود. برای آنکه فن قدرتمندی برای تصفیه هوا به کار گرفته شود، لازم است اندازه دستگاه به قدر کافی بزرگ باشد. بسیاری از دستگاه‌های موجود در بازار که انداره کوچکی دارند، در درون دستگاه فضای کافی برای استفاده از یک فن قدرتمند را ندارند.

 

طراحی متناسب با اقلیم، ویژگی بسیار مهم

آلودگی هوای تهران نوع آلودگی در هر شهری، متفاوت است. یک دستگاه تصفیه هوا مناسب باید توانایی جذب انواع آلاینده ها را داشته باشد. برخی از دستگاه‌هایی که از کشورهای خارجی وارد ایران می‌شوند، به دلیل اینکه برای اقلیم کشور ما طراحی نشده‌اند، کارایی لازم را نخواهند داشت. در این بین، برخی از دستگاه‌هایی که در کشور خودمان تولید می‌شود معمولا برای شرایط آب و هوایی اقلیم ایران بومی‌سازی می‌شوند. به طور مثال نوجان مهر سعی دارد تا دستگاه‌های خود را متناسب با آب و هوای کشور بومی‌سازی کند. بومی‌سازی دستگاه باعث می‌شود تا حداکثر نتیجه حاصل شود. فرآیند تصفیه هوا بکار گرفته در این نوع دستگاه‌ها (فیلتراسیون سه مرحله ای) برگرفته از برندهای معتبر جهانی متخصص در این زمینه می باشد و با اعمال تمهیداتی برای کاربرد در شرایط پر گرد و خاک اغلب اقلیم های رایج در کلانشهرهای ایران بهینه شده است. برای مثال در دستگاه نوجان N300 از فیلترهای هپا با استانداردهای اروپایی استفاده شده و میزان کربن اکتیو موجود در دستگاه‌ها برای هر اقلیمی، قابلیت بومی‌سازی دارد.

امکانات جانبی و قابلیت های بیشتر دستگاه ها

  در کنار اجزای اصلی یک دستگاه تصفیه هوا، قابلیت‌های دیگری در بعضی از دستگاه ها وجود دارند تا تجربه‌ی استفاده از این محصول را برای مصرف کنندگان آسان تر کنند. درباره این امکانات معمولا جذابیت خاصی برای خریداران دارند.

:در ادامه به بررسی هر یک از آن‌ها می‌پردازیم

image

سلامتی را به خانواده خود هدیه دهید

برای مشاوره درمورد آلودگی هوا و راهکارهای مقابله با آن
در فضای داخلی با ما تماس بگیرید.

مشاوره و خرید دستگاه تصفیه هوا دریافت کاتالوگ

!با حالت شب، راحت بخوابید

حالت شب دستگاه تصفیه هوا صدای دستگاه‌های تصفیه هوا روی دور متوسط معمولا بین ۳۰ تا ۴۰ دسیبل است. این صدا به اندازه‌ای است که تنها در سکوت مطلق خانه به سختی قابل شنیدن می‌باشد. بنابراین هرچند که دستگاه های تصفیه هوا معمولا صدای آزاردهنده ای ندارند، اما در سکوت شب ممکن است صدای فن قابل شنیدن باشد.

با استفاده از حالت شب دیگر مشکلی نخواهید داشت و دستگاه با دور فن پایین تری به کارش ادامه می دهد تا اگر کمی به صدا حساس هستید، مشکلی پیش برای خواب نداشته باشید

   

دستگاه تصفیه هوا نیازی به سنسور ندارد

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که معمولا مورد توجه خریداران است، وجود سنسور در دستگاه‌های تصفیه هوا است. اما آیا دستگاه تصفیه هوا نیازی به سنسور دارد؟

واقعیت این است که درباره‌ی سنسورهای دستگاه تصفیه هوا این است که درباره ی عملکرد صحیح آن ها تردید های زیادی وجود دارد

دلیل این مشکل آن است که دستگاه برای تشخیص میزان آلودگی تنها هوای اطراف دستگاه را معیار قرار می دهد و آلودگی که دور از دستکاه وجود دارد نادیده گرفته می شود

تنها سنسوری مورد اطمینان است که سنجش آلودگی را دور از دستگاه انجام دهد. این سنسور ها به دلیل هزینه بالا در دستگاه های تصفیه هوا استفاده نمی شوند

کنترل از راه دور، دیگر امکان دستگاه‌ها

.یکی دیگر از امکانات برخی از دستگاه‌های تصفیه هوا امکان کنترل از راه دور دستگاه است

دستگاه‌های تصفیه هوا معمولا بدون نیاز به تنظیم دستی ما، باید کار خود را در طول روز انجام دهند.

 در واقع برخلاف بسیاری از وسایل روزمره ما که ویژگی های خاص و جذابیت استفاده از آن ها تجربه بهتری را برای ما رقم می زنند، مهم ترین اصل در دستگاه تصفیه هوا کیفیت مناسب و عملکرد درست است.

 
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دستگاه‌های تصفیه هوا می‌توانید مقاله راهنمای خرید دستگاه تصفیه هوا را بخوانید
 

معرفی سه برند دستگاه تصفیه هوا

در این بخش قصد داریم چند دستگاه تصفیه هوا را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

برند متخصص IQ Air

برند IQ Air یکی از معتبرترین برندهای تولید کننده دستگاه تصفیه هوا در جهان است که به صورت تخصصی فقط این دستگاه‌ها را تولید می‌کند. دستگاه‌های این برند از فیلتر هپا و کربن اکتیو باکیفیت بهره می‌برند. قدمت طولانی این شرکت، کیفیت ساخت بالایی دارند و برخورداری از تمامی استانداردهای لازم این شرکت را به برندی مطرح در حوزه دستگاه تصفیه هوا تبدلی کرده است. این دستگاه در حال حاضر با توجه به شرایط موجود در کشور ما وجود ندارد و به فرض پیدا شدن قیمت بسیار بالایی خواهد داشت.

دستگاه تصفیه هوای نوجان N300 

دستگاه نوجان با تکیه بردانش بومی و اقتباس از طرح های جهانی، برای اقلیم ایران طراحی شده. این دستگاه قابیلت های مختلفی را از جمله بهینه سازی ترکیب فیلتر ها با توجه به شرایط مورد استفاده دستگاه و امکان شخصی سازی طرح دستگاه را به مشتریان خود ارائه می دهد و توجه به چنین نکاتی، آن را از دیگر محصولات موجود در بازار متمایز می کند.

توجه به ماهیت آلودگی در اقلیم ایران

مدل N300 با هدف مقابله با آلودگی های ذرات معلق بسیار ریز با منشا بیرونی و نیز گازهای شیمیایی ساخته شده است. فرآیند تصفیه هوا بکار گرفته در آن (فیلتراسیون سه مرحله ای) برگرفته از برندهای معتبر جهانی متخصص در این زمینه می باشد و با اعمال تمهیداتی برای کاربرد در شرایط پر گرد و خاک اغلب اقلیم های رایج در کلانشهرهای ایران بهینه شده است.

ترکیب و کیفیت مناسب فیلترها

این دستگاه با تکیه بر فیلترهای الیافی HEPA و کربن اکتیو و بدون تولید گاز ازن در فرآیند جذب آلاینده ها(که متاسفانه در بسیاری از تجهیزات موجود در بازار دیده می شود) یک دستگاه مناسب برای تصفیه هوای محیط های مسکونی و اداری است. عمر فیلترها و تامین مداوم فیلتر در مدت طولانی فیلتر های هپا و کربن دستگاه های نوجان با نوجه به ظرفیت بالایشان در فواصل زمانی یک تا دو سال نیاز به تعویض خواهند داشت. علاوه بر آن با توجه به بومی بودن شرکت تولید کننده و پیش بینی شرایط لارم، امکان تامین فیلتر ها بدوت هیچ مشکلی وجود دارد. برای خواندن مقایسه نوجان N300 با برند معتبر IQ Air کلیک کنید.

دستگاه تصفیه هوای LG AS70GPWF1

این مدل از دستگاه های ال جی، یکی از مهم‌ترین محصولات این شرکت به شمار می رود. این دستگاه نیز از شیوه رایج و کارآمد تصفیه هوا، بعنی استفاده از فیلتر هپا و کربن اکتیو استفاده می‌کند. در فرآیند تصفیه هوا به این شکل، همانطور که بارها اشاره شد، گاز ازن که برای سلامتی ممکن است خطراتی ایجاد کند، تولید نمی‌شود. از دیگر نقاط قوت این دستگاه می توان به وجود تایمر اشاره کرد که قابلیت استفاده از آن  با زمان بندی دلخواه را فراهم می سازد.
برای مطالعه مقایسه محصول نوجان با ال جی کلیک کنید.
 

بهترین دستگاه تصفیه هوا در ایران کدام است؟

به سوال ابتدایی برگردیم. بهترین دستگاه تصفیه هوا در ایران کدام است؟ واقعیت آن است که هیچ مرجع معتبری همه دستگاه‌های تصفیه هوا موجود در بازار ایران را مقایسه نکرده تا بتواند پاسخ دقیقی برای این سوال پیدا کند. تنوع محصولات در بازار بسیار زیاد است. اما ما در نوجان به مهندسی ایرانی و تلاش همکارانمان باور داریم و تمام تلاش شبانه روزیمان، تولید محصول باکیفیت ایرانی، با استانداردهای جهانی است. برای مشاوره رایگان درباره خرید دستگاه تصفیه هوا با همکاران متخصص ما در تماس باشید.   از همراهی شما سپاس گزاریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *