بین مدل های متنوع دستگاه های تصفیه هوا شک دارید؟ دستگاه مناسب خود را پیدا کنید

با ما تماس بگیرید :‌ ۰۲۶۳۳۵۱۴۰۸۱ برای مشاوره بیشتر، با ما تماس بگیرید

دستگاه تصفیه هوا با اکسیژن ساز چه تفاوت‌هایی دارد؟

سجاد بیگی ۳ شهریور, ۱۳۹۹ ۵ دقیقه مطالعه
این روزها بیشتر ما با خطرات گوناگونی که آلودگی هوا برایمان به وجود می‌آورد آشنا هستیم. برای حل این مشکل نیز ممکن است به دنبال راهکارهای مختلفی باشیم. از حمله مهم‌ترین راهکارهای مقابله با آلودگی هوا نیز استفاده از یک دستگاه تصفیه هوای باکیفیت است. در این میان برخی از مصرف‌کنندگان در حالی که به دنبال راهکاری مطمئن برای بهبود کیفیت هوا می‌گردند، ممکن است دستگاه اکسیژن‌ساز را با توجه به نام نزدیکش با یک دستگاه تصفیه هوا اشتباه بگیرند. اما این دو دستگاه کاربرد و عملکرد کاملا متفاوتی نسبت یه یکدیگر دارند. به طور کلی وظیفه یک دستگاه تصفیه هوا از بین بردن آلاینده‌ها و پاکسازی هوا است. در مقابل یک دستگاه اکسیژن‌ساز میزان غلظت اکسیژن هوا را افزایش می‌دهد که کاربردهای پزشکی و خاص خود را دارد.
در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا بیشتر با هر یک از این دستگاه‎‌ها آشنا شده و کاربردشان را بشناسیم.

دستگاه تصفیه هوا چیست؟

در هوای محیط‌های بسته آلاینده‌های بسیار زیادی وجود دارد. این آلاینده‌ها را عوامل مختلفی از جمله رنگ‌ها، خوشبوکننده‌ها، شوینده‌ها، گرده‌ها، ویروس‌ها و از همه مهمتر ذرات pm 2.5 ایجاد می‌کنند. ذراتی که با ورود به بدن ما می‌توانندخطرات بسیار جدی برای سلامتی ما به مرور زمان به همراه داشته باشند. دستگاه‌های تصفیه هوا با به کارگیری روش‌های مختلف این آلاینده‌ها را از محیط حذف می‌کنند و کیفیت هوای محیط را بهبود می‌بخشند.

دستگاه تصفیه هوا چه کاربردهایی دارد؟

دستگاه تصفیه هوای خانگی تا اینجا با کلیت وظایف یک دستگاه تصفیه هوا آشنا شدیم. حال وقت آن رسیده تا کمی عمیق‌تر این سوال را بررسی کنیم که کاربردهای واقعی یک دستگاه تصفیه هوای باکیفیت چه چیزهایی است؟ در ادامه به مهم‌ترین کاربردهای دستگاه‌های تصفیه هوا اشاره می‌کنیم:

اگر در سلامت کامل هستید، از راهکارهای تصفیه هوا کمک بگیرید!

بله درست خواندید! زمانی که در شما و اطرافینتان در سلامت کامل هستید، باید برای حفظ این نعمت بزرگ کاری انجام دهید! چیزی که آلودگی هوا را به یک هیولای نامرئی تبدیل می‌کند این است که اثرات و آسیب‌های آن در بلند مدت قابل پیش‌بینی نیست. در این میان ما بیش از هشتاد درصد روز را در محیط‌های بسته سپری می‌کنیم و می‎‌توانیم با اثرات مخرب آلودگی هوا مقابله کنیم. استفاده از یک دستگاه تصفیه هوای خوب کیفیت مناسب هوای محیط را تضمین خواهد کرد. در واقع زمانی که بدن ما هوای سالم را در بیشتر زمان روز دریافت می‌کند، احتمال ابتلا به بیماری‌های تنفسی برایمان  بسیار کمتر خواهد بود. درست مثل این می‌ماند که شما به جای مصرف یک پاکت سیگار در روز، یک نخ سیگار استفاده کنید! طبیعتا زمانی که ما با حجم کمتری از آلاینده‌ها مواجه باشیم، سالم‌تر خواهیم ماند.
آیا دستگاه تصفیه هوا مفید است؟ روی لینک کلیک کنید و بیشتر در این مورد بخوانید.

برای محافظت از اعضای حساس‌تر خانواده از دستگاه تصفیه هوا استفاده کنید

  کودکان به دلیل تعداد تنفس بیشتر نسبت به بزرگسآلودگی هوا در خانهالان و سالمندان به دلیل سیستم دفاعی حساس‌ترشان، در معرض آسیب‌های بیشتری قرار دارند. علاوه بر آن آلودگی هوا می‌تواند خطرات جدی‌ای را برای زنان باردار و جنین ایجاد کند. افرادی که از بیماری‌های تنفسی نیز رنج می‌برند درست شرایطی مشابه با مثال‌های بالا دارند. چراکه آلودگی هوا بیماری دسته‌ای از این افراد را تشدید می‌کند. هرچند که آلودگی هوا منجر به درمان آسم و آلرژی نمی‌شود، اما جهت کنترل این بیماری، بهبود کیفیت هوا بسیار مهم و لازم است. بنابراین استفاده از یک دستگاه تصفیه هوا در چنین شرایطی به کنترل شرایط و محافظت از چنین افرادی کمک بسیار بزرگی می‌کند.    
کلیک کنید و درباره اثرات آلودگی هوا روی زنان باردار بیشتر بخوانید.
 

برای افزایش بازدهی کارمندان هوا را پاکسازی کنید

آلودگی هوا در همه جا ما را تعقیب می‌کند. در محیط کار علاوه بر آن که تنفس آلاینده‌ها سلامتی کارمندان را به خطر میاندازد، احتمالا روی بازدهی و عملکرد آن‌ها نیز تاثیر منفی بسیار زیادی خواهد داشت. از طرفی تنفس هوای پاک حق همه ماست و باید برای بهبود کیفیت هوا از به کارگیری هیچ اقدامی دریغ نکنیم. استفاده از دستگاه‌های تصفیه هوا در محیط‌های اداری معقول‌ترین راهکار برای چنین مشکلی است.  

برای حفاظت از سلامتی کارکنان بخش‌های پرخطر، هوا را پاکیزه کنید

آلودگی هوا در اداره بسیاری از کارکنان بخش‌های صنعتی و واحدهای پول‌شمار بیش از ما در معرض آلاینده‌های خطرناک هستند. اگر برای حل مشکل این افراد اقدامی نکنیم، احتمالا در آینده باید هزینه‌های بسیار بیشتری را بپردازیم. چرا که از دست دادن نیروی کار، در بلند مدت جز هزینه‌های بیشتر چیزی را به همراه نخواهند داشت. علاوه بر آن سلامتی هموطنانمان مطمئنا برای مدیران و همه ما در اولویت قرار دارد. برای حل چنین مشکلی نیز استفاده از یک دستگاه تصفیه هوای مناسب و کارآمد که برای چنین نیازهایی طراحی و مهندسی شده باشد، بخش بزرگی از این مشکل را حل خواهد کرد. به طور مثال نوجان مهر با شناسایی این مشکل دستگاه‌هایی با نام مولتی استک را طراحی و تولید کرده است.    

در محیط‌های ورزشی از تصفیه هوا استفاده کنید

واضح است که کیفیت هوا در سالن‌های ورزشی با توجه به آنکه ورزشکاران در هنگام انجام تمرینات خود، تنفس‌های عمیق را در تعداد زیاد انچام می‌دهند، بسیار مهم است. همانطور که احتمالا شما هم این تجربه را دارید، در بسیاری از سالن‌های ورزشی تهویه هوای خوبی وجود ندارد. علاوه بر آن جایگزین کردن هوای آلوده بیرون با هوای این فضاها احتمالا مشکلی را حل نخواهد کرد! بنابراین به نظر می‌رسد مناسب‌ترین راهکار برای بهبود کیفیت هوای این محیط‌ها نیز استفاده از دستگاه‌های تصفیه هوای مناسب با چنین فضاهایی است.    

انواع فیلترهای دستگاه تصفیه هوا کدامند؟

برای تصفیه هوا از فیلترهای محتلفی استفاده می‎‌شود. ار حمله این فیلترها می‌توان به:
  • تصفیه هوا با گاز ازن
  • لامپ UV
  • یون منفی
  • فیلتراسیون سه مرحله‌ای(فیلتر هپا)
اشاره کرد. بهترین راهکار برای تصفیه هوا، فیلتراسیون سه مرحله‌‌ای است. چرا که در این نوع تصفیه هوا هیچگونه ماده جدیدی به محیط اضافه نمی‌شود.
با کلیک روی لینک درباره انواع فیلترهای تصفیه هوا بیشتر بدانید. 

فیلتراسیون سه مرحله‌ای در تصفیه هوا را بیشتر بشناسید

فیلتراسیون سه مرحله‌ای در تصفیه هوا همانطور که از نام این نوع فیلتراسیون پیداست، تصفیه هوا در چنین دستگاه‌هایی با عبور جریان هوا از سه نوع فیلتر این دستگاه‌ها انجام می‌شود. برندهای معروف دستگاه تصفیه هوا مانند iq air از همین روش برای تصفیه هوا استفاده می‌کنند. در ایران نیز برندهای متخصص از فیلتر هپا و کربن اکتیو برای تصفیه هوا استفاده می‌کنند. از جمله آن‌ها می‌توان به دستگاه تصفیه هوای نوجان اشاره کرد. در ادامه با وظیفه هریک از این فیلترها بیشتر آشنا می‌شویم:

فیلتر اولیه، نخستین سد محکم در فرآیند تصفیه هوا

پیش فیلتر دستگاه تصفیه هوا     فیلتر های اولیه معمولا اولین دیوار در برابر آلاینده‌هایی هستند که از طریق فن وارد دستگاه می‌شوند. این فیلترها وظیفه جذب ذرات بسیار بزرگ را بر عهده دارند. فیلتر اولیه با جذب ذرات بسیار درشت مانند پرز و مو و آلرژن ها در مرحله اول فیلتراسیون، باعث حفظ ظرفیت فیلترهای هپا و کربن اکتیو و در نتیجه طولانی تر شدن عمر آن‌ها  می‌شوند.          

فیلتر هپا، قلب دستگاه تصفیه هوا

  فیلتر هپا دستگاه تصفیه هوا     فیلتر هپا یکی از پرکاربردترین و باکیفیت‌ترین فیلترهای تصفیه هوا به شمار می‌رود. جنس این فیلتر معمولا از پنبه، فایبرگلاس، فیبر و یا موادی با شبیه به آن ها است. فیلتر هپا ذراتی بسیار کوچک از جمله ویروس‌ها و باکتری‌ها را جذب خود می‌کند. یک فیلتر هپا باکیفیت با ظرفیت بالا باید چیزی در حدود ۱۷۰۰۰ ساعت کار کند. چیزی در حدود دو سال. بسیاری از دستگاه های تصفیه هوا از فیلتر هایی استفاده می کنند که به دلیل حجم پایینشان هر ۴-۵ ماه نیاز به تعویض دارند. بنابراین در هنگام خرید دقت کنید که دستگاهی با فیلتر هپای باکیفیت انتخاب کنید.            
آیا می دانستید فیلتر های کربن اکتیو در جنگ جهانی دوم استفاده می شدند؟ در ادامه با ما همراه باشید.
 

فیلتر کربن اکتیو، جذب کننده آلاینده های شیمیایی

  فیلتر کربن اکتیو ویژگی ای که این فیلتر را به یکی از موثرترین فیلتر های تصفیه هوا تبدیل می کند این است که ذراتی که توسط فیلترهای کربن اکتیو جذب می شود، به هیچ عنوان به هوا باز نمی گردند. این فیلترها کمک بسیار بزرگی به افراد مبتلا به آسم و آلرژی، کودکان و سالمندان و دیگر گروه های حساس می کند. چرا که وظیفه اصلی آن‌ها حذف عوامل شیمیایی موجود در محیط است. بسیاری از دستگاه های تصفیه هوا موجود در بازار از مقادیر بسیار کمی از جاذب کربن استفاد می کنند. به طور مثال دستگاه‌هایی در بازار وجود دارند که تنها از ۱۰۰ گرم کربن اکیتو استفاده می کنند. بنابراین در هنگام خرید حتما درباره حجم فیلترها از فروشنده سوال کنید و بهتر است خرید خود را از برندهای متخصص حوزه تصفیه هوا انجام دهید تا با مشکلات احتمالی این چنینی مواجه تباشید. به طور مثال برند نوجان در دستگاه N300 خود از دو کیلوگرم کربن اکتیو برای تصفیه آلاینده‌های شیمیایی استفاده می‌کند.      

دستگاه اکسیژن‌ساز چیست؟

دستگاه اکسیژن‌ساز وظیفه یک اکسیژن ساز این است که هوای محیط را وارد دستگاه کرده و روی آن تغییراتی اعمال کند. قبل از آنکه هوا وارد دستگاه اکسیژن‌ساز شود، غلظت نیتروژن و دیگر عنصرهای موجود در هوا ۸۰% و غلظت اکسیژن تنها ۲۰% است. دستگاه اکسیژن‌ساز این ترکیب را تغییر داده و در هوای خروجی از دستگاه بین ۹۰ تا ۹۵% اکسیژن و تنها ۵ تا ۱۰ درصد نیتروژن و عناصر دیگر وجود دارد. بیمارانی که از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند، به چنین غلظتی از اکسیژن برای تنفس نیاز دارند و هرچه یک دستگاه در هوای خروجی خود غلظت بیشتری از اکسیژن را داشته باشد، مناسب‌تر است. البته این نوع دستگاه‌ها فقط کاربرد پزشکی ندارند.

دستگاه اکسیژن ساز چگونه کار می‌کند؟

نحوه عملکرد دستگاه اکسیژن ساز این دستگاه‌ها با اتصال به برق خانگی یا با استفاده از باطری کار می‌کنند. به طور کلی یک دستگاه اکسیژن‌ساز برای بالا بردن غلظت اکسیژن در هوای خروجی خود مراجل زیر را به کار می‌گیرد:
  • ابتدا به وسیله یک فن هوا به درون دستگاه منتقل می‌شود
  • اکسیژن در دستگاه فشرده می‌شود.
  • در مرحله سوم نیتروژن موجود در هوای دستگاه جدا می‌گردد.
  • سپس دستگاه هوایی که قرار است از دستگاه خارج شود را آماده‌ می‌کند.
  • هوایی که برای بیمار به نوعی تصفیه شده و دارای غلظت بسیار زیاد اکسیژن است، ار دستگاه خارج می‌شود.
   

دستگاه اکسیژن‌ساز چه کاربردی دارد؟

استفاده از دستگاه‌های اکسیژن‌ساز در حوزه‌های مختلف، بسیار متداول است. در ادامه با استناد به اطلاعاتی که در سایت oxymat  که به صورت تخصصی در این حوزه کار می‌کند، کاربردهای مختلف دستگاه‌های اکسیژن‌ساز را بررسی می‌کنیم:

حوزه پزشکی، مهم‌ترین کاربرد دستگاه‌های اکسیژن‌ساز

همانطور که اشاره شد، بیمارانی که با توجه به شرایط خاصشان در بستری مشکل تنفسی دارند، باید از دستگاه اکسیژن‌ساز استفاده کنند.

استفاده از اکسیژن‌ساز در صنعت صید

در صنعت پرورش آبزیان نیز از اکسیژن‌ساز استفاده می‌شود. با استفاده از این دستگاه‌ها اکسیژن آب را افزایش می‌دهند تا ماهی‌ها رشد بهتری داشته باشند، در معرض خطر کمتری باشند و در نهایت با قیمت بیشتری به فروش برسند.

کاربرد اکسیژن‌ساز در تهیه آب آشامیدنی

آب مایه حیات است! در تهیه آب آشامیدنی به صورت مدرن یکی از مراحلی که لازم است طی شود، اضافه کردن اکسیژن ۹۵% خالص برای قابل مصرف شدن آن لازم است.

اکسیژن‌ساز در حوزه‌های دیگر

اکسیژن‌سازها در حوزه‌های دیگری نظیر:
  • صنعت جواهرسازی
  • دامپزشکی
  • صنعت شیشه‌سازی
  • آزمایشگاه‌ها
  • تولید موادی مثل اتانول
و بسیاری از صنایع دیگر کاربرد دارند.

در نهایت کدام دستگاه مناسب شرایط من است؟ اکسیژن‌ساز یا تصفیه هوا؟

تصفیه هوا یا اکسیژن‌ساز؟ حال وقت آن است که تمام صحبت‌های مطرح شده در این مقاله را جمع بندی کنیم. ابتدا نگاهی دوباره به تفاوت یک دستگاه تصفیه هوا با اکسیژن‌ساز داشته باشیم:
  • دستگاه تصفیه هوا، با از حذف آلاینده‌های موجود در فضای محیط، کیفیت هوایی که تنفس می‌کنیم را افزایش می‌دهد. از تصفیه هوا برای مقابله با اثرات مخرب آلودگی هوا، محافظت از بیماران تنفسی و اعضای حساس‌تر خانواده (زنان باردار، سالمندان و کودکان) بهره می‌بریم.
  • دستگاه اکسیژن‌ساز، هوای محیط را وارد دستگاه می‌کند و سپس با انجام چند فرآیند، غلظت اکسیژن هوا را که در حالت عادی ۲۰% است به ۸۰% تغییر می‌دهد. این دستگاه اغلب در بیمارستان یا در محیط خانه برای بیمارانی که مشکل تنفسی دارند استفاده می‌شوند. انواع دیگر این دستگاه نیز در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.
بنابراین اگر بیماری در بستری نیاز به غلظت اکسیژن برای تنفس دارد باید از دستگاه‌های اکسیژن‌ساز استفاده کنید. اگر هم به دنبال بهبود کیفیت هوا هستید لازم است یک دستگاه تصفیه هوای مناسب را خریداری کنید. درباره خرید یک دستگاه اکسیژن‌ساز مناسب حتما با متخصصان این زمینه مشورت کنید، اما درباره دستگاه‌های تصفیه هوا باید یادآوری کنیم که در انتخاب خود حتما از بالا بودن کیفیت و حجم دستگاه اطمینان حاصل کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره راهکارهای بهبود کیفیت هوا نیز می‌توانید با مشاوران متخصص نوجان تماس بگیرید.

image

سلامتی را به خانواده خود هدیه دهید

برای مشاوره درمورد آلودگی هوا و راهکارهای مقابله با آن
در فضای داخلی با ما تماس بگیرید.

مشاوره و خرید دستگاه تصفیه هوا دریافت کاتالوگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *