بین مدل های متنوع دستگاه های تصفیه هوا شک دارید؟ دستگاه مناسب خود را پیدا کنید

با ما تماس بگیرید :‌ ۰۲۶۳۳۵۱۴۰۸۱ برای مشاوره بیشتر، با ما تماس بگیرید

چگونه هوای خانه را ضد عفونی کنیم؟

سجاد بیگی ۱۶ اسفند, ۱۳۹۹ ۵ دقیقه مطالعه

تشخیص اینکه چه زمانی باید خانه را جارو یا گردگیری کنیم بسیار ساده است. اما تشخیص اینکه چه زمانی هوای خانه نیاز به تهویه و تصفیه دارد و باید ضد عفونی شود کمی سخت است! گرد و غبار، کپک‌ها و میکروب‌ها، ویروس‌ها و آلاینده‌های شیمیایی ذرات غیر قابل مشاهده هوا هستند که ما بدون اینکه متوجه باشیم هر روز آن را نفس می‌کشیم.

احتمالا شما هم روزهای آلودگی هوا، از آلودگی بیرون به خانه پناه می‌آورید. اما آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که هوای خانه می‌تواند از هوای بیرون هم آلوده‌تر باشد؟ آیا می‌دانید چه باکتری‌ها، میکروب‌ها و ویروس‌هایی را از بیرون به خانه می‌آوریم و با چه قارچ‌ها و میکروب‌هایی هر روز زندگی می‌کنیم؟ با این وجود چگونه باید هوای خانه را ضد عفونی کنیم؟

image

سلامتی را به خانواده خود هدیه دهید

برای مشاوره درمورد آلودگی هوا و راهکارهای مقابله با آن
در فضای داخلی با ما تماس بگیرید.

مشاوره و خرید دستگاه تصفیه هوا دریافت کاتالوگ

در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا راه‌های ضد عفونی هوای خانه از انواع میکروب‌ها و ویروس‌ها را بررسی کنیم.

چه باکتری‌ها و ویروس‌هایی در هوای خانه وجود دارند؟

ویروس های موجود در هوای خانه

باکتری و ویروس‌ها به راحتی وارد هوا می‌شوند و حتی روی سطوح مختلف هم می‌نشینند. نفس کشیدن در این هوای آلوده باعث بروز سرماخوردگی، آنفلونزا، سل، آلرژی و بیماری‌های ریوی می‌شود.

بر اساس تحقیقات انجمن میکروبیولوژی انگلستان، بیش از ۳۴۰ نوع باکتری در هوا و اشیا خانه وجود دارند که  هر کدام در دما و شرایط مناسب هر بیست دقیقه یکبار تکثیر می‌شوند.

همانطور که می‌دانید انواع مختلفی از باکتری‌ها در بدن ما زندگی می‌کنند که باعث بیماری ما نمی‌شوند. در ادامه ما به معرفی باکتری‌ها و ویروس‌های خطرناک در خانه می‌پردازیم:

استافیلوکوک اورئوس

این باکتری یکی از موفق‌ترین باکتری‌های بیماری زا است و تخمین زده می‌شود که ۲۰درصد افراد در معرض این باکتری، در طولانی مدت می‌تنوانند ناقل آن هم باشند. این باکتری باعث بروز بیماری‌هایی مانند گل مژه، آبسه، مننژیت، ذات‌الریه، التهاب مغز استخوان و مسمومیت غذایی شود.

 انواع ویروس‌ها

اغلب ویروس‌ها  از طریق عطسه، سرفه و دست زدن به اشیا آلوده منتقل می‌شوند. همزمان با فصل سرما و خشک شدن، تهویه و تصفیه نامناسب هوا هم انتقال ویروس در هوای خانه را بیشتر می‌کند.  این روزا علاوه‌بر انتقال انواع مختلف ویروس‌ها، نگرانی خاصی هم برای انتقال ویروس کرونا وجود دارد.

کپک و قارچ

قارچ و کپک یکی از اصلی‌ترین عوامل آلژی‌زا در هوای خانه هستند که معمولا در نواحی مرطوب‌ و تاریک هم بهتر رشد می‌کنند. برای مثال کمد دیواری، کابینت، نشت آب در دیوار، سرویس بهداشتی و حمام، سطل زباله یا زیر زمین محل مناسب رشد قارچ و کپک هستند.

مو و شوره حیوانات خانگی

مو و شوره حیوانات خانگی به راحتی و با گرد و خاک موجود در هوا وارد ریه‌ها می‌شوند و باعث بروز آلرژی شدید می‌شوند. در این میان برخی ویروس‌های مشترک بین حیوان و انسان هم وجود دارند که از طریق هوا منتقل می‌شوند و بیماری‌زا هستند.

 

کلیک کنید و درباره بهترین راهکارهای مقابله با آلرژی مطالعه کنید.

 

image

دستگاه تصفیه هوای نوجان N300 Pro


  • گارانتی ۲۴ ماهه
  • تکنولوژی دمنده‌های کم مصرف و کم صدا با موتور EC
  • مبتنی بر فیلتراسیون صرف و بدون تولید گاز ازن
  • استفاده از فیلتر‌های الیافی از سازندگان معتبر اروپایی
اطلاعات بیشتر دریافت کاتالوگ

برای ضدعفونی و پاکسازی هوای خانه چه کنیم؟

انواع آلاینده‌های بیماری‌زا، از طریق انسان به انسان، تنفس هوای آلوده و دست زدن به سطوح آلوده منتقل می‌شوند. اما رعایت بهداشت شخصی و نظافت مداوم خانه تاثیر زیادی در ضدعفونی هوایی که تنفس می‌کنیم دارند. در ادامه ما هشت راهکار موثر برای ضدعفونی هوای منزل را معرفی کردیم.

منابع تولید کننده آلودگی را بشناسید

در قدم اول باید بدانید که با چه چیزی طرف هستید تا راهکار مناسب برای مقابله با آن پیدا کنید. برای مثال حیوان خانگی، هوای مرطوب، فرد مبتلا به کرونا یا آنفولانزا، نشت آب و رطوبت دیوار و سقف از عواملی هستند که باید نگران انتشار ویروس و کپک باشید.

در و پنجره‌ها را باز کنید

بازکردن پنجره‌ها در روزهای تمیز

در روزهایی که هوای بیرون آلوده نیست باز گذاشتن پنجره‌ها ساده‌ترین روش برای تهویه هوا است. حتی باز گذاشتن پنجره‌ها برای چند دقیقه هوا را به جریان می‌آورد و گرد و غبار و ویروس‌ها را تهویه می‌کند. البته در روزهای آلوده کلانشهرها هرگز این کار را انجام ندهید و از راهکارهای جایگزین استفاده کنید. باز کردن پنجره‌ها فقط در روزهای تمیز سال مفید است.

از گل و گیاه نگهداری کنید

گیاهان به تصفیه هوای خانه کمک می‌کنند. علاوه بر اینکه باعث تولید اکسیژن می‌شوند در تصفیه و جذب آلاینده‌های شیمیایی و باکتری‌ها هم موثرند.

با کلیک روی لینک درباره گیاهان تصفیه کننده هوا بیشتر مطالعه کنید

عصاره‌های طبیعی را فراموش نکنید

عصاره‌ درخت چای، اکالیپتوس، اسطوخدوس و میخک خاصیت آنتی باکتریال و  ضدعفونی کنندگی دارند. اضافه کردن این عصاره‌های طبیعی به آب گرم یا بخار آن باکتری و ویروس موجود در هوا را از بین می‌برد.

قبل از ورود به خانه کفش‌ها را درآورید

شاید هیچ وقت نفهمید که چقدر گرده، گرد و خاک، قارچ و کپک، میکروب و ویروس کف کفش شما چسبیده. بخاطر همین همیشه کفش‌ها را بیرون خانه درآورید و کفش‌ها را تا جای ممکن وارد خانه نکنید. کفش‌های کثیف فقط زمین را آلوده نمی‌کنند بلکه گرد و غبار و کپک و ویروس‌ها رو به هوا هم منتقل می‌کنند.

بهداشت حیوانات خانگی را جدی بگیرید

اگر حیوان خانگی دارید به راحتی و در هر جای خانه  اثری از پرز و شوره حیوانات پیدا می‌کنید. این ذرات شاید به اندازه موها قابل دیدن نباشند اما بشدت باعث بروز آلرژی می‌شوند. همچنین بر اساس تحقیقات انجام شده اسباب بازی، ظرف آب و غذا و محل خواب حیوانات خانگی محل رشد انواع  باکتری‌ها و قارچ است و بهتر است بطور هفتگی تمام این وسایل را ضد عفونی کنید.

برای مطالعه یک مقاله دیگر درباره راهکارهای پاکسازی هوای خانه، روی لینک کلیک کنید

از دستگاه تصفیه هوا استفاده کنید

دستگاه تصفیه هوای نوجان

استفاده از یک دستگاه تصفیه هوا تمام آلودگی‌های هوا را تصفیه می‌کند و کیفیت هوا را به میزان چشمگیری افزایش می‌دهد. اگر در  اطرافیان شما مبتلا به آسم یا بیماری ریوی است بهترین راه برای ضدعفونی و تصفیه هوا استفاده از یک دستگاه تصفیه هوا است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دستگاه تصفیه هوا، به سایت نوجان سر بزنید.

 

از شر قارچ و کپک خلاص شوید

زیر زمین، حمام و سرویس بهداشتی، کمد دیواری یا هرجایی که مرطوب و تاریک باشد محل مناسبی برای رشد این ذرات است. قارچ‌ و کپک علاوه ‌بر اینکه به سرعت تکثیر می‌شوند باعث بروز آلرژی، بیماری‌های پوستی و ریوی می‌شوند.

حوله‌های حمام و دستشویی را به دقت ضد عفونی کنید

شستن مرتب حوله ها

اگر سرماخوردید یا دچار آنفولانزا هستید بهت ات وه‌های سرویس بهداشتی را جمع کنید تا بقیه افراد خانواده به مریضی دچار نشوند. حوله‌ها محل خوبی برای رشد باکتری و ماندگاری ویروس‌ها هستند. چون هم به اندازه کافی مرطوب‌اند و هم پرزهای آن محل مناسبی برای مخفی شدن این ذرات موذی است.

در نتیجه حوله‌ها را با آب گرم و مواد شوینده به خوبی بشویید و در آفتاب یا روی رادیاتور خشک کنید.

با لباس بیرون روی مبل لم ندهید

اگر شما هم به محض رسیدن به خانه با لباس‌های بیرون روی مبل لم می‌دهید بهتر است بدانید در حال پخش میکروب‌ها و باکتری‌ها در هوای خانه هستید.

اسفنج و اسکاچ شست وشو را ضد عفونی کنید

وقتی ویروس یا میکروبی در هوای خانه باشد بطور موذیانه‌ای در اغلب قسمت‌های خانه مخفی می‌شود. اسفنج‌های شست و شو یا اسکاچ ظرفشویی از جمله این موارد است. اما اکثر افراد بر این باورند که چون با اسکاچ ظرف‌ها را می‌شویند خود اسکاچ تمیز است و هیچ باکتری و ویروسی روی آن نیست.

اسفنج و اسکاچ معمولا خیس هستند؛ به همین دلیل به یک محل مناسب برای رشد قارچ و کپک تبدیل می‌شوند. همچنین باقیمانده مواد غذایی خام یا پخته باعث تکثیر انواع  باکتری‌ها می‌شود که خود عاملی بیماری است.

وسایل شخصی‌تان را میکروب زدایی کنید

تلفن همراه، کلید، کیف پولف هندزفری یا کیبورد کامپیوتر از وسایلی هستن که همیشه با آن سر و کار دارید. حتی از بعضی از آن‌ها در محل کار یا اتوبوس هم استفاده می‌کنید. بنابر این بهتر است با یک تمیز کننده آنتی باکتریال آن‌ها را ضد عفونی کنید.

شستن ملحفه، رو بالشی، رو تختی  را فراموش نکنید

ملحفه، رو بالشی و پتوها بهترین مکان برای زندگی ویروس‌ها و باکتری‌ها هستند. پس بعد از تمام شدن دوره بیماری آن‌ها را با آب گرم و مواد شوینده ضد عفونی کنید.

اسباب بازی بچه‌ها را ضد عفونی کنید

ضد عفونی کردن اسباب بازی ها

اگر کودک شما مبتلا به آسم یا آلرژی است باید به نظافت اتاق و تمیزی اسباب بازی‌هایش دو چندان اهمیت بدهید. اسباب بازی‌های پارچه‌ای و غیر پارچه‌ای محل مناسبی برای تجمع گرد و خاک، انتقال ویروس و رشد باکتری‌ها هستند.

در نتیجه اسباب بازی‌های پارچه‌ای را در ماشین لباسشویی و اسباب بازی‌های پلاستیکی را با مواد شوینده آنتی باکتریال ضد عفونی کنید.

آیا استفاده از دستگاه تصفیه هوا در اتاق نوزاد موثر است؟، کلیک کنید و درباره این موضوع مطالعه کنید

 

روش‌های طبیعی ضد عفونی هوای خانه را بشناسید

علاوه بر شوینده‌های شیمایی روش‌های طبیعی هم برای ضد عفونی هوای خانه وجود دارند که برای افراد مبتلا به آسم و آلرژی کمتر خطرناک اند. در ادامه به معرفی راه‌های طبیعی ضد عفونی کردن خانه می‌پردازیم.

از پیاز غافل نشوید

پیاز در برابر ویروس‌ها و میکروب‌ها مانند یک دستگاه تصفیه هوا عمل کرده و آن‌ها را به دام می‌اندازد. بوی پیاز تا حد زیادی در از بین بردن ویروس و میکروب موثر است و از انتشار آن جلوگیری می‌کند.

اسپند دود کنید

اسپند مثل یک آنتی باکتریال عمل می‌کند و خاصیت میکروب زدایی و ویوورس زدایی دارد. برای افزایش خاصیت ضد عفونی کنندگی به آن کندر اضافه کنید و هوای خانه را ضد عفونی کنید.

آب و سرکه بجوشانید

سرکه علاوه بر اینکه در از بین بردن کپک‌های کاشی و سرامیک موثر است، جوشاندن یا اسپری کردن محلول آن در خانه هوا را ضد عفونی می‌کند.

از روغن درخت چای استفاده کنید

روغن درخت چای از بین برنده موثر کپک و قارچ است. فقط کافی است این روغن را در  مقدار کمی آب بریزید و روی محل مورد نظر اسپری کنید. بوی قوی این روغن هم به از بین بردن هاگ‌های پراکنده در هوا کمک می‌کند.

دستگاه تصفیه هوا چه تاثیری در ضد عفونی کردن هوای خانه دارد؟

استفاده از یک دستگاه تصفیه هوا در کنار نظافت دائم منزل و رعایت بهداشت تاثیر زیادی در تصفیه و ضد عفونی هوای خانه دارد. در ادامه ما به معرفی انواع  دستگاه‌های تصفیه هوا که برای ضد عفونی هوای خانه استفاده می‌شوند اشاره می‌کنیم.

دستگاه تصفیه هوا با لامپ UV

اشعه فرا بنفش یا UV اغلب برای ضد عفونی کردن و میکروب زدایی در میحط‌های پزشکی استفاده می‌شود. به همین منظور دستگاه تصفیه هوا با لامپ UV هم  یکی از انواع مختلف این دستگاها است که با اشعه UV هوا را میکروب زدایی می‌کند.

اما به گفته سازمان محیط زیست آمریکا، این دستگاه‌ها باعث تولید ازن می‌شوند که تنفس مقدار زیاد آن برای انسان خطرناک است. همچنین با عبور سریع هوا میزان کمی از باکتری‌ها و میکروب‌ها از بین می‌روند که کارایی چندانی ندارد.

درباره عوارض دستگاه تصفیه هوا بیشتر بخوانید

 

دستگاه تصفیه هوای یون ساز

دستگاه تصفیه هوای یون ساز، یون‌های منفی تولید می‌کند تا ذرات موجود در هوا که بار مثبت دارند به بار ناهمنام بچسبند. در نتیجه این ذرات سنگین می‌شوند و روی سطوح فرود می‌آیند. در نتیجه آلودگی هوا بطور کامل از بین نرفته و هنوز خطرناک است.

دستگاه تصفیه هوای ازن ساز

این دستگاه برای از بین بردن باکتری و ویروس ازن تولید می‌‌کند. اما میزانن ازن تولید شده در این دستگاه همیشه در حد مجاز نیست. بطور کلی ضرر استفاده از دستگاه تصفیه هوای ازن ساز بیشتر از فایده آن است.

دستگاه تصفیه هوا مجهز به فیلتر هپا

دستگاه تصفیه هوا برای ضدعفونی کردن هوای خانه

همانطور که خواندید دستگاه تصفیه هوا با لامپ UV، ماده جدید ازن را وارد هوا می‌کند که برای سلامتی مضر است. اما فیلتر هپا فقط آلاینده‌های هوا را جذب می‌کند و هیچ ماده جدید و خطرناکی وارد محیط نمی‌کند. در نتیجه برای سلامتی مضر نیست.

فیلترهای هپا منافذ بسیار کوچک و متراکمی دارند. همچنین فیلتراسیون در دستگاه تصفیه هوای مجهز به فیلتر هوا در چند مرحله و با  فرآیند انتشار انجام می‌شود. در این روش ذرات بسیار ریز مانند ویروس‌، قارچ . کپک، پرز و مو حیوانات و گرد و غبار به سادگی جذب فیلتر می‌شوند.

نکات مهم برای خرید دستگاه تصفیه هوا را بشناسید

برای خرید دستگاه تصفیه هوا چند نکته زیر را حتما بررسی کنید:

  • همانطور که اشاره شد، حتما از دستگاهی استفاده کنید که با فیلترهای هپا و کربن اکتیو آلاینده‌های محیط را جذب خود می‌کند. دستگاه‌های خانگی که از لامپ UV و یا فیلترهای مشابه آن استفاده می‌کنند، ممکن است عوارضی را برای سلامتی بدن در بلند مدت ایجاد کنند. در دستگاه‌های تصفیه هوای برندهای بزرگ و صاحب نام مانند IQ Air هم از فیلتر هپا برای تصفیه هوا استفاده می‌شود. در محصولات برندهای متخصص ایرانی مثل دستگاه تصفیه هوای ایرانی نوجان هم تصفیه هوا با فیلتر هپا انجام می‌شود.
  • اندازه دستگاه را مورد بررسی قرار دهید. دستگاه‌های بسیار کوچک معمولا از فیلترهای بسیار کوچکی استفاده می‌کنند که ظرفیت پایینی دارند.
  • دقت کنید که دستگاه تصفیه هوایی که انتخاب می‌کنید از فن باکیفیت و در عین حال کم صدا بهره ببرد.

جمع بندی

ما بیشتر زمان خود را در خانه سپری می‌کنیم و بهتر است بدانید که آلودگی سطوح و محیط خانه تاثیر مستقیم بر آلودگی هوای خانه دارد.گردگیری و جارو کردن، ضد عفونی کردن سرویس بهداشتی و حمام، میکروب زدایی دستگیره‌های درب، رعایت بهداشت حیوانات خانگی و ضد عفونی کردن آشپزخانه از کارهایی است که باید برای از بین بردن قارچ‌، ویروس و باکتری انجام دهید تا از انتشار این ذرات در هوا جلوگیری کنید.

علاوه بر اینها استفاده از روش‌های طبیعی و شوینده‌های طبیعی برای از بین بردن این آلودگی‌ها موثرند و مثل شوینده‌های شیمیایی باعث ایجاد آلرژی و حساسیت پوستی نمی‌شوند. در این میان بسیاری از متخصصان هم استفاده از یک دستگاه تصفیه هوا با فیلتر هپا را برای از بین بردن ویروس‌ها و ضدعفونی هوای خانه پیشنهاد می‌کنند که در کنار راهکارهای دیگر کارایی چند برابر دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره راهکارهای تصفیه هوای خانه و خرید دستگاه تصفیه هوا می‌توانید به صورت رایگان با کارشناسان متخصص نوجان مهر در تماس باشید.

سوالات متداول

گذاشتن پیاز روی بخاری برای ضد عفونی هوای خانه موثر است؟
پیاز تا حد زیادی در از بین بردن ویروس و میکروب موثر است و از انتشار آن جلوگیری می‌کند. با گذاشتن پیاز روی بخاری می‌توانید این کار را انجام دهید.
آیا دود اسپند برای ابله مرغان و ضد عفونی هوای خانه مفید است؟
دود اسفند خاصیت ضدعفونی دارد و با ترکیب کندر می‌تواند موثرتر هم باشد.
بخور ضد عفونی کننده هوا چگونه است؟
شما می‌توانید از بخور سرد و گرم همراه با اکالیپتوس، سیر یا پیاز برای ضد عفونی خانه استفاده کنید.
ضدعفوني كردن هواي خانه با سرکه  ممکن است؟
بله جوشاندن یا اسپری کردن محلول سرکه و آب  در خانه هوا را ضد عفونی می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *