بین مدل های متنوع دستگاه های تصفیه هوا شک دارید؟ دستگاه مناسب خود را پیدا کنید

با ما تماس بگیرید :‌ ۰۲۶۳۳۵۱۴۰۸۱ برای مشاوره بیشتر، با ما تماس بگیرید

راهنمای خرید دستگاه تصفیه هوا باکیفیت

سجاد بیگی ۱۳ مهر, ۱۳۹۸ ۵ دقیقه مطالعه
 
شما می توانید تنها تا سه هفته بدون غذا زنده بمانید و احتمالا بدون مایعات، سه تا چهار روز دوام می آورید. این در حالی است که تنها پس از شش دقیقه ی بدون هوا، مغز شما آسیب خواهد دید و زنده ماندن در این شرایط غیر ممکن خواهد بود. هوایی که تنفس می کنیم مهمترین نیاز اساسی ما است. پس چرا تا جایی که امکان دارد، هوایی سالم و با کمترین میزان آلودگی را تنفس نکنیم؟ در این مقاله با راهنمای خرید دستگاه تصفیه هوای مناسب با ما همراه باشید
    ما بیشتر از هشتاد درصد از روز را در محیط های بسته سپری می کنیم و این در حالی است که به گفته ی سازمان حفاظت از محیط زیست ایالات متحده آمریکا، هوای محیط های بسته ممکن است حتی هوایی آلوده تر از محیط های آزاد داشته باشند.   بیشتر آلودگی محیط های داخلی از جنس گرد و خاک، باکتری ها و ویروس ها، گاز های شیمیایی منتشر شده از محصولات چوبی و پلاستیکی و مواد شوینده و مواردی از این دست هستند و این در شرایطی است که آلودگی محیط بیرون نیز از طریق منافذ موجود، مانند در ها و پنجره ها وارد محیط های داخلی می شوند. این یعنی ممکن است در روز های آلوده هوا داخل خانه حتی آلوده تر از محیط بیرون باشد.
دستگاه های تصفیه هوا قادرند تا مقدار زیادی از آلودگی های محیط های داخلی شما را پاکسازی کنند. از طرفی دستگاه های مختلفی در بازار وجود دارند و بنابراین لازم است تا با دانستن مواردی بسیار مهم قبل از انتخاب یک دستگاه، بهترین تصمیم را هنگام خرید بگیریم. با ما همراه باشید تا به این موارد بپردازیم.
 

چه مواردی را باید قبل از خرید یک دستگاه تصفیه هوا بررسی کنیم؟

تنوع زیاد محصولات موجود در بازار و تبلیغات گسترده در این زمینه که گاها با اطلاع رسانی های نادرست همراه است، ممکن است انتخاب یک دستگاه تصفیه هوا مناسب را برای خریداران کمی سخت کند، اما با در نظر گرفتن نکات زیر می توانید یک دستکاه با کیفیت را انتخاب کنید:

دستگاهی با حجم هوادهی بالا و میزان صدا کم انتخاب کنید

مقدار فضایی که یک دستگاه تصفیه هوا می تواند در یک ساعت پاکسازی کند، در دستگاه های مختلف متفاوت است. این مقدار در دستگاه های خیلی کوچک ۳۰ متر مربع و در دستگاه های استاندارد و با کیفیت خانگی حدود ۱۰۰ متر مربع است. نکته بسیار مهم در این مورد آن است که اگر دستگاهی حجم هوادهی بالایی دارد باید از یک فن مناسب نیز استفاده کرده باشد.در غیر این صورت ممکن است در دور فن های بالا، صدای بلندی داشته باشد.
در مجموع می توان گفت که هنگام خرید یک دستگاه تصفیه هوا خانگی، انتخاب یک دستگاه که بتواند در هر ساعت، اتاقی صد متری را یک بار و با میزان صدای کم، تصفیه کند، انتخابی معقول خواهد بود.
 

نحوه عملکرد دستگاه تصفیه هوا را بررسی کنید

مراحل فیلتراسیون : راهنمای خرید دستگاه تصفیه هوا

دستگاه های تصفیه هوا از فناوری های مختلفی برای تصفیه هوا استفاده می کنند. متاسفانه در بسیاری از تبلیغات، اطلاعات صحیحی درباره ی معایب استفاده از فناوری هایی که در مورد عملکردشان تردید وجود دارد، در اختیار خریداران قرار نمی گیرد.
به طور کلی فناوری های مورد استفاده در دستگاه های تصفیه هوا به دو دسته تقسیم می شوند:
  • سیستم های فیلتراسیون خالص که بر اساس جذب آلاینده عمل می کنند 

در این سیستم ها برای جذب ذرات معلق هوا از فیلترهای الیافی و برای جذب گازهای شیمیایی از مواد جاذب نظیر کربن اکتیو استفاده می شود. بدین ترتیب، این اطمینان وجود دارد که هیچ عنصر جدیدی در خروجی این سیستم ها به هوا اضافه نمی شود و به همین جهت آرامش خاطر در عملکرد آنها وجود دارد. تنها ایراد آن لزوم تعویض دوره ای فیلترها است.
  • سیستم های الکترونیکی که عمدتا بر اساس تغییر ماهیت آلاینده عمل میکنند

در گروه دوم سعی شده است تا با استفاده از تکنیک های متعددی نظیر یونیزاسیون هوا، لامپ UV  و فیلترهای کاتالیستی، بدون نیاز به جذب آلودگی در داخل دستگاه، صرفا با تغییر ماهیت آلودگی، از خطرات آن بر سلامتی انسان کاسته شود. در نگاه اول ممکن است این روش بسیار جذاب بنظر آید از این بابت که تعویض فیلتر در آن وجود ندارد. ولی بررسی های دقیق تر نشان میدهد که اول اجزا آن دارای طول عمر می باشد و ثانیا عملکرد آن از جنبه های مختلف زیر سوال است.
فناوری های متعددی در دستگاه های تصفیه هوا مورد استفاده قرار می گیرد که در ادامه به بررسی تمام فناوری های موجود در دستگاه های تصفیه هوا می پردازیم:  

فیلتر های الیافی، محبوب ترین فیلتر ها در دستگاه های تصفیه هوا

فیلترهای الیافی برای راهنمایی خرید یک دستگاه تصفیه هوای مناسب   فیلتر های الیافی، یکی از کارآمد ترین روش ها در مکانیزم تصفیه هوا به شمار می رود. در این روش بسیاری از ذرات آلاینده محیط از بین می روند و برخلاف بسیاری از روش های دیگر، گاز ازن به محیط اضافه نخواهد شد. از معروف ترین فیلتر های الیافی می توان به فیلتر های هپا اشاره کرد که فیلتری محبوب در میان دستگاه های تصفیه هوا خانگی است.   روش نیاز به تعویض فیلتر خواهد داشت. در واقع هر فیلتر دارای ظرفیت معینی است و پس از تمام شدن ظرفیت، دیگر قادر به جذب ذرات آلاینده بیشتری نخواهد بود. بنابراین تعویض فیلتر برای تداوم عملکرد حداکثری دستگاه، کاملا ضروری است.      

جاذب های شیمیایی، دافع بو و عناصر گازی

فیلتر کربن اکتیو در راهنمای خرید یک دستگاه تصفیه هوای مناسب   جاذب های شیمیایی از جمله کربن اکتیو برای جذب عناصر گازی و بو ها به کار می روند و به عنوانی مکملی برای فیلتر الیافی شناخته می شوند. جنس این فیلتر از چوب، زغال یا پوسته میوه هایی مانند نارگیل یا گردو است. علاوه بر آن در فیلتر های با کیفیت از ماده ای به نام زئولیت نیز استفاده می شود. این فیلتر ها علاوه بر تصفیه هوا در تصفیه آب، یازیافت طلا و تولیدات دارویی تیز به کار می روند. حداقل میزان قابل قبول جاذب به کار گرفته شده در یک دستگاه تصفیه هوا خانگی با کیفیت، یک کیلوگرم است و هرچه قدر این میزان بیشتر باشد، عملکرد دستگاه بهتر و فواصل زمانی تعویض فیلتر نیز بیشتر خواهد بود.    

یون سازی در دستگاه های تصفیه هوا و اثرات احتمالی آن

  راهنمای خرید دستگاه تصفیه هوا : آیا یون ساز ها مضر هستند؟ اساس عملکرد این روش مبتنی بر تولید یون و رهاسازی آن در هوا است تا بتواند از این طریق ذرات معلق موجود در هوا را داری بار الکتریکی کرده، به یکدیگر و یا سطوح مجاور چسبانده و بدین ترتیب آن ها را از هوا جدا کند. ولی متاسفانه همان چیزی که تولید یون در هوا می کند، ناخواسته باعث تبدیل اکسیژن موجود در هوا به ازن نیز می شود. استفاده از این دستگاه ها در فضاهای بسته منجر به افزایش بیش از حد مجاز غلظت ازن خواهد شد که خود به عنوان یک آلاینده جدید به بافت ریه آسیب می رساند و باعث بروز مشکلاتی چون درد قفسه سینه، سرفه و سوزش گلو می شود. یک دستگاه تصفیه هوای مناسب باید به حذف و کاهش آلاینده ها اقدام کند نه اینکه خود آلاینده های جدیدتری به هوا اضافه کند.  

الکترواستاتیک و افت کیفیت دستگاه به مرور زمان

 
  این مکانیزم از دو مرحله تشکیل شده است. در مرحله ی اول ذرات معلق پس از عبور از میدان الکتریکی با ولتاژ بالا، دارای بار الکتریکی می شوند و به اصطلاح یونیزه می گردند. در مرحله دوم ذرات یونیزه شده به صفحات فلزی با بار الکتریکی مخالف جذب شده و از جریان هوا خارج می گردند. نکته ی قابل تامل درباره ی این مکانیزم تصفیه هوا آن است که هرچند در این روش نیازی به تعویض فیلتر وجود ندارد اما با کثیف شدن تدریجی صفحات فلزی، عملکرد دستگاه به تدریج با افت کیفیت همراه خواهد بود و زمان شست و شوی صفحات نیست به راحتی قابل تشخیص نیست. این در حالی است که شست و شوی زود هنگام یا دیر هنگام دستگاه سبب اختلال در عملکرد آن می شود.    

لامپ UV در دستگاه های تصفیه هوا

لامپ یو وی   در این روش با تابش لامپ UV به سطح فیلتر و در اثر واکنش مولکول های گازی آلاینده در هوا، تخریب مولکولی و تبدیل آن ها به ذرات بی خطر صورت می گیرد. این روش نیز به تعویض فیلتر نیازی نخواهد داشت اما با استریل کردن محیط، سیستم ایمنی بدن با کاهش توانایی در واکنش به بیماری ها رو به رو می شود. این سیستم ها برای مراکز درمانی و بهداشتی که با خطر عفونت مواجه هستند استفاده می گردد و در محیط های بسته ای مانند خانه یا دفتر کار، نه تنها مفید نیست که سد راهی برای عملکرد درست سیستم دفاعی بدن محسوب می شود. علاوه بر آن طول عمر این لامپ­ها محدود است و باید در کمتر از یک سال، مجددا جایگزین گردد، در غیر این صورت لامپ UV با افت شدید میزان پرتودهی همراه خواهد بود و این امر منجر به افت شدید عملکرد دستگاه می­ گردد.    

فیلترهای فتو کاتالیستی و عمر کوتاه لامپ آن ها

یکی دیگر از فیلترهای تصفیه هوا، نانو فتوکاتالیستی است. در این روش، لامپ UV وظیفه فعال کردن سطح آغشته به اکسیدهای تیتانیوم را برعهده دارد، تا با فعال شدنشان با آلاینده ­های هوا واکنش نشان دهند و منجر به تجزیه و شکست آن ها شوند و  انتظار می ­رود تا با انجام این مراحل، این آلاینده به عواملی بی خطر تبدیل گردند. تبلیغات زیادی در مورد استفاده از این روش انجام می­شود و همواره ادعا می­ شود که این روش قادر به جذب آلاینده ­هایی است که سیستم ­های جاذب گازی توانایی جذبشان را ندارند. هرچند که با وجود این ادعاها، درمورد عملکرد این فرآنید شک و تردید هایی وجود دارد. شواهد زیادی حاکی از آن است که در این روش احتمال تبدیل مولکول­ های بی خطر موجود در هوا به عوامل خطرزا در پی واکنش ­هایی که در جهت تصفیه هوا صورت می­پذیرد، زیاد است. علاوه بر آن نکته ای که باید به آن توجه نمود، عمر کوتاه لامپ UV به کار رفته در این سیستم­ ها است. لامپ به کار رفته در این سیستم ­ها مادام العمر نیستند و پس از یک سال با افت شدید میزان پرتودهی، نیاز به تعویض خواهند داشت. در غیر این صورت، دستگاه با کاهش چشمگیر عملکرد همراه می­ شود.  
مهم ترین بخش در یک دستگاه تصفیه هوا، فیلتر های به کار رفته در آن است. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی نکاتی درباره ی فیلتر ها بپردازیم.
 

درباره ی فیلترهای دستگاه تصفیه هوا بیشتر تحقیق کنید

فیتلر های تصفیه هوا   فیلتر های باکیفیت باید توانایی جذب ذرات آلاینده بسیار کوچک محیط نظیر آلاینده های شهری را داشته باشند. در ادامه به بررسی نکاتی برای انتخاب یک دستگاه با فیلترهای مناسب می پردازیم.
  • مراحل فیلتراسیون یک دستگاه تصفیه هوا مناسب چیست؟

به طور کلی یک دستگاه تصفیه هوا مناسب در مرحله اول فیلتراسیون خود ، از یک فیلتر اولیه برای جذب ذرات بزرگ مانند پرز و مو استفاده می کند. پس از این مرحله استفاده از فیلتر هپا بسیار مهم است. این فیلتر وظیفه جذب ذرات بسیار کوچک را برعهده خواهد داشت. در مرحله ی بعدی فرایند تصفیه هوا، معمولا از یک فیلتر جاذب کربن استفاده می شود که برای جذب ذرات گازی و بو ها مناسب هستند.
  •  فیلتر های دستگاه تصفیه هوا نیاز به تعویض دارد؟

یکی از نکات  قابل تامل درباره ی فیلتر های الیافی هپا و کربن ادعای قابل شست و شو بودن آن ها در بعضی از تبلیغات و  امکان استفاده دائمی از این فیلتر ها است. هرچند که ممکن است با شست و شوی این فیلتر ها ذرات بسیار بزرگی که از مرحله اول تصفیه دستگاه عبور کرده اند، از روی فیلتر پاک شوند اما این اتفاق به معنای قابل استفاده بودن ها پس از تمام شدن ظرفیتشان نیست. فیلتر های هپا و کربن حتما باید پس از پایان عمرشان تعویض گردند تا عملکرد دستگاه با افت کیفیت همراه نشود. به طور متوسط فیلتر هپا هر دو سال و فیلتر جاذب شیمیایی هر یک سال نیازمند تعویض می باشند.  
درباره ی فیلتر های دستگاه تصفیه هوا بیشتر بخوانید.
 

بومی سازی در تصفیه هوا را مسئله ای حیاتی بدانید

  یک دستگاه تصفیه هوا مناسب باید برای محیطی که ما در آن زندگی می کنیم طراحی شده باشد.برای مثال آلودگی شهر اهواز از جنس گرد و خاک درشت (PM10) و ریز (PM2.5) بصورت توام و با منشا طبیعی است در حالی که آلودگی هوا در شهر تهران از نوع   PM2.5  و عمدتا حاصل  ترافیک است و یا در عسلویه بخش عمده ای از آلودگی از نوع گاز های شیمیایی و با منشا صنعتی است. بدیهی است که هر یک از این سه صورت مساله، راهکار متفاوتی طلب می کند و ترکیب بندی بهینه فیلترها برای آن با دیگری متفاوت است.
دستگاه های غیر بومی با ترکیب ثابت فیلتر ها مورد استفاده قرار می گیرند، این در حالی است که تامین کننده بومی می تواند در موارد مختلف کاربرد، با تغییرات کوچک در طرح ، بهترین پاسخ ممکن را ارایه دهد.
 

در مجموع یک دستگاه تصفیه هوا خوب چه ویژگی هایی دارد؟

 
  • میزان کارایی، مهم ترین ویژگی یک دستگاه تصفیه هوا

یک دستگاه تصفیه هوا مناسب باید برای انواع آلودگی ها مناسب باشد. چراکه که نوع آلودگی در شهر های مختلف، متفاوت است. پیشنهاد ما به شما سیستم پالایش هوا مدل نوجان N300 با طراحی زیبا و مدرن و کارایی پرقدرت است که مناسب برای جذب آلاینده های گوناگون موجود در هوا اعم از آلاینده های شهری، گازهای متصاعد شده از مواد شیمیایی بکار رفته در داخل ساختمان و یا عوامل حساسیت زا معلق در هوا است.  
  • فیلترهای باکیفیت، قلب دستگاه تصفیه هوا

حجم فیلتر های یک دستگاه تصفیه هوا تعیین کننده میزان کارایی دستگاه است. بسیاری از دستگاه های موجود در بازار، با وجود استفاده از فیلترهای هپا و کربن اکتیو، به دلیل حجم پایین فیلتر ها پس از یک دوره ی بسیار کوتاه کارایی خود را از دست می دهند. هنگام خرید دستکاه تصفیه هوا از کیفیت و حجم قیلتر های به کار رفته اطلاعات دقیقی کسب کنید.
  • طراحی متناسب با اقلیم، شرط کامل بودن دستگاه

همانطور که گفته شد نوع آلودگی در شهر های مختلف، متفاوت است. یک دستگاه تصفیه هوا مناسب باید توانایی جذب انواع آلاینده ها را داشته باشد. مدل N300 با هدف مقابله با آلودگی های ذرات معلق بسیار ریز با منشا بیرونی و نیز گازهای شیمیایی متصاعد شده در فضای داخلی طراحی و ساخته شده است. فرآیند تصفیه هوا بکار گرفته در آن (فیلتراسیون سه مرحله ای) برگرفته از برندهای معتبر جهانی متخصص در این زمینه می باشد و با اعمال تمهیداتی برای کاربرد در شرایط پر گرد و خاک اغلب اقلیم های رایج در کلانشهرهای ایران بهینه شده است.   در مجموع عوامل مختلفی بر روی قیمت دستگاه ها تاثیرگذارند. برای شناخت بیشتر عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت دستگاه تصفیه هوا این مقاله را بخوانید. – تنوع رنگ و طرح بدنه، متناسب با دکوراسیون پیرامون – تکنولوژی دمنده های کم مصرف و کم صدا با موتور EC – تکیه بر فیلتراسیون صرف و بدون تولید گاز ازن – استفاده از فیلترهای الیافی از سازندگان معتبر اروپایی همچنین یکی از مزیت های این محصول قابلیت طراحی سفارشی آن، متناسب با دکوراسیون و فضای محیط شماست.  

نتیجه گیری

با توجه به تنوع بالای محصولات موجود در بازار و تبلیغات گمراه کننده بسیار در مورد عملکرد یک دستگاه تصفیه هوا مناسب، نوع فیلتر های به کار رفته در یک دستگاه و زمان تعویض فیلتر ها، شناسایی نیاز هنگام خرید و بررسی دقیق اطلاعات ارائه شده توسط فروشنده، بسیار حائز اهمیت است. با بررسی دقیق اطلاعات و خرید یک دستگاه تصفیه هوا مناسب، می توانید سلامتی را به اعضای خانوادتان هدیه دهید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

image

سلامتی را به خانواده خود هدیه دهید

برای مشاوره درمورد آلودگی هوا و راهکارهای مقابله با آن
در فضای داخلی با ما تماس بگیرید.

مشاوره و خرید دستگاه تصفیه هوا دریافت کاتالوگ

2 Comments

  1. یاسر نیکخواه ابیانه گفت:

    با سلام. از اطلاعات ارائه شده در سایت لذت بردم. باتوجه به این که در رشته تاسیسات مکانیکی ساختمان فعالیت دارم – خوشحال خواهم شد که در صورت انتشار خبر نامه فایل آن را برای بنده هم ارسال نموایید.

  2. رضا گفت:

    عالی بود …. ممنون از سایت عالی تون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *