بین مدل های متنوع دستگاه های تصفیه هوا شک دارید؟ دستگاه مناسب خود را پیدا کنید

با ما تماس بگیرید :‌ ۰۲۶۳۳۵۱۴۰۸۱ برای مشاوره بیشتر، با ما تماس بگیرید

تاثیر آلودگی هوا بر افسردگی و اضطراب و سلامت روانی

معصومه جهانی ۲۹ مرداد, ۱۴۰۲ ۵ دقیقه مطالعه

سازمان بهداشت جهانی (WHO) تخمین می‌زند که از هر ۱۰ نفر در سراسر جهان ۹ نفر هوای آلوده را استنشاق می‌کنند و قرار گرفتن در معرض هوای آلوده عامل مرگ سالانه ۷ میلیون نفر است. آلاینده های هوا همچنین می توانند اثرات عصبی شناختی جدی ایجاد کنند.  از تغییرات رفتاری گرفته تا اختلالات عصبی که در نهایت می تواند اثرات مخربی بر سلامت روان داشته باشد. اختلالات روانی مانند افسردگی بیش از ۳۰۰ میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. افزایش بیش از ۱۸ درصدی افسردگی بین سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۱۵ گزارش شده است.  داده‌های نظرسنجی جهانی بهداشت در ۶۰ کشور نشان می‌دهد که ۹.۳ تا ۲۳ درصد مردم به بیماری‌های فیزیکی مزمن و افسردگی مبتلا هستند. یک DALY معادل یک سال از دست رفته زندگی سالم است. پیش بینی می شود تا سال ۲۰۳۰، افسردگی یکی از ۳ علت اصلی DALYs باشد.

بر اساس داده‌های منتشر شده در سال ۲۰۱۸، هر ۱ افزایش انحراف استاندارد در ذرات معلق بیش از میانگین غلظت PM2.5، احتمال ابتلا به بیماری‌های روانی (از جمله افسردگی) را تا ۶.۶۷ درصد افزایش می‌دهد که به معنای هزینه پزشکی سالانه ۲۲.۸۸ میلیارد دلار است. 

image

سلامتی را به خانواده خود هدیه دهید

برای مشاوره درمورد آلودگی هوا و راهکارهای مقابله با آن
در فضای داخلی با ما تماس بگیرید.

مشاوره و خرید دستگاه تصفیه هوا دریافت کاتالوگ

 آلاینده های هوا، به ویژه ذرات معلق، باعث التهاب و استرس اکسیداتیو در مغز می شوند که می تواند منجر به بروز افسردگی شود.  این یافته‌ها پیامدهای مهمی دارند زیرا بیشتر جمعیت جهان در مناطقی زندگی می‌کنند که غلظت ذرات معلق بیشتر از دستورالعمل‌های WHO است، و ارتباط بین آلودگی هوا و افسردگی را نمی‌توان نادیده گرفت. سیاست های عمومی و اقدامات فردی برای کاهش اثر آلودگی هوا ضروری است. به عنوان مثال می توان به ایجاد فضاهای سبز و جنگل های شهری برای از بین بردن سموم هوا، اجتناب از ورزش در نزدیکی جاده ها و خیابان های شلوغ، و بهبود تهویه خانگی با جایگزینی اجاق های آشپزی کم آلاینده به جای سوخت جامد خانگی سنتی اشاره کرد. تحقیقات بیشتر در مورد تأثیر آلودگی هوا بر سلامت روان از طریق مشارکت عمومی و خصوصی ضروری است.

شاید برایتان مفید باشد:
خرید دستگاه تصفیه هوا

تاثیر آلودگی هوا بر سلامت روان

آلودگی هوا یک خطر بزرگ برای سلامت محیط زیست است. ارتباط بین آلودگی هوا و شرایط بهداشتی مانند بیماری های تنفسی و قلبی عروقی به خوبی ثابت شده است.  شواهد قابل توجهی وجود دارد که نشان می دهد آلودگی هوا بر سلامت روان نیز تأثیر می گذارد.

تاثیر آلودگی هوا بر استرس

تحقیقات آلودگی هوا را با سطوح بالاتر استرس، پریشانی روانی، افزایش خطر زوال عقل و آلزایمر و افسردگی مرتبط دانسته است. تحقیقات دیگر قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض اوج آلودگی هوا را با افزایش خطر مرگ در میان افراد مبتلا به بیماری روانی جدی مرتبط دانسته است. تحقیقات جدید به طور خاص به تأثیرات آن بر مغز و سلامت روان کودکان اشاره می کند.

رابطه بین آلودگی هوا و علائم سلامت روان

به عنوان مثال، یک مطالعه بزرگ روی مردم در ایالات متحده و دانمارک نشان داد که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا “به طور قابل توجهی با افزایش خطر اختلالات روانپزشکی، از جمله افسردگی، اسکیزوفرنی، اختلال دوقطبی و اختلال شخصیت مرتبط است.” 

 چگونگی تأثیر آلودگی هوا بر سلامت روان به خوبی شناخته نشده است. نویسندگان مطالعه نشان می دهند که تحقیقات آنها به مکانیسم های التهاب عصبی مرتبط با آلودگی هوا و پیامدهای روانپزشکی اشاره می کند.

یک بررسی اخیر بیش از ۱۰۰ مطالعه را در مورد اثرات آلودگی هوای بیرون بر سلامت روان و مناطقی از مغز که احساسات را تنظیم می کند، با تمرکز بر هیپوکامپ، آمیگدال و قشر جلوی مغز مورد بررسی قرار داد. محققان دریافتند که ۷۳ درصد از مطالعات علائم و رفتارهای سلامت روانی بالاتری را در انسان و حیوانات پس از قرار گرفتن در معرض سطوح بالاتر از حد متوسط آلودگی هوا گزارش کردند. ۲ نویسنده ارشد این مطالعه، دکتر کلارا جی زوندل، در گزارشی از مجمع جهانی اقتصاد نتیجه گیری کرد: «افرادی که هوای آلوده تنفس می کنند، تغییراتی را در نواحی مغزی که احساسات را کنترل می کند، تجربه می کنند و در نتیجه، ممکن است دچار  اضطراب و افسردگی بیشتری از کسانی که هوای تمیز تنفس می کنند شوند. 

 یک مطالعه از محققان دانشگاه هاروارد، که در مارس ۲۰۲۳ منتشر شد و نشان میدهد که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا (ذرات ریز (PM2.5)، اکسید نیتروژن و دی اکسید نیتروژن) باعث افزایش خطر زوال عقل می شود.

تاثیر آلودگی هوا بر اضطراب

آلودگی هوا و افزایش استرس در کودکان و نوجوانان

مطالعه اخیر دیگری به تاثیرات آلودگی هوا روی کودکان و نوجوانان پرداخت که ممکن است آسیب پذیر باشند زیرا دوره های بحرانی رشد مغز را تجربه می کنند. بررسی تحقیقات شواهدی را نشان داد که آلودگی هوا با افزایش خطر علائم افسردگی و رفتارهای خودکشی مرتبط است. آنها همچنین از طریق مطالعات تصویربرداری عصبی، شواهدی برای تغییرات ساختاری و عملکردی مرتبط در مغز یافتند.

image

دستگاه تصفیه هوای نوجان N300 Pro


  • گارانتی ۲۴ ماهه
  • تکنولوژی دمنده‌های کم مصرف و کم صدا با موتور EC
  • مبتنی بر فیلتراسیون صرف و بدون تولید گاز ازن
  • استفاده از فیلتر‌های الیافی از سازندگان معتبر اروپایی
اطلاعات بیشتر دریافت کاتالوگ

 

بیشتر بخوانید:
استفاده از دستگاه تصفیه هوا در اتاق نوزاد موثر است؟

 

کیفیت پایین هوا در سال‌های اولیه زندگی فرد، خطر ابتلا به اختلالات روانپزشکی، از جمله اختلال دوقطبی، اسکیزوفرنی، اختلال شخصیت و افسردگی اساسی را افزایش می‌دهد.

قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا همچنین ممکن است شرایط سلامت روانی موجود در بین کودکان را تشدید کند. یک مطالعه منتشر شده در چشم انداز سلامت محیطی نشان داد که بین قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض سطوح بالای آلودگی هوا و افزایش مراجعات روانپزشکی به اتاق اورژانس در میان کودکان ارتباط وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *