بین مدل های متنوع دستگاه های تصفیه هوا شک دارید؟ دستگاه مناسب خود را پیدا کنید

با ما تماس بگیرید :‌ ۰۲۶۳۳۵۱۴۰۸۱ برای مشاوره بیشتر، با ما تماس بگیرید

راهکارهای پیشگیری آسم در کودکان را بشناسید

سجاد بیگی ۲ مهر, ۱۳۹۹ ۵ دقیقه مطالعه
آسم بیماری تنفسی است که ممکن است که تمایل دارد از سنین خردسالی بروز پیدا کند. حدود ۳۰۰ میلیون نفر در دنیا به آسم مبتلا هستند و طبق گزارش سازمان ابتکار جهانی برای آسم، سالانه حدود ۱.۵% از افراد مبتلا به این بیماری، جان خود را از دست می‌دهند. همچنین آکادمی آلرژی ، آسم و ایمونولوژی آمریکا اعلام کرده که بروز این بیماری در ۶۰% موارد، زمینه‌های ارثی دارد. در این میان یکی از راه‌های پیشگیری و مقابله با آسم، دوری از محرک‌هایی است که در نهایت باعث بروز این بیماری می‌شود. باید به این نکته هم توجه کنید که کودکان به دلیل سیستم دفاعی ضعیف‌تر و تعداد تنفس‌های بیشتر در مقایسه با بزرگسالان با تهدید جدیدی‌تری رو به رو هستند.
اما سوال اینجاست که راهکار پیشگیری و مقابله با آسم در کودکان چیست؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا درباره پیشگیری از آسم در کودکان و موضوعات مربوط به این بحث به صورت مفصل صحبت کنیم. 

دلایل بروز آسم در کودکان چیست؟

هرچند که دلایل بروز آسم در کودکی کاملا شناخته نشده، با این وجود به طور کلی با توجه به اطلاعاتی که در سایت mayoclinic ذکر شده، موارد زیر را می‌توان دلایل بروز آسم در کودکان دانست:
  • داشتن زمینه ارثی که یکی از مهم‌ترین دلایل بروز آسم به حساب می‌آید
  • آلرژی‌هایی مثل آلرژی به گرد و خاک، حیوانات خانگی و گرده گل که بعدا با شدیدتر شدن تبدیل به بیماری آسم می‌شوند
  • ابتلا به بیماری‌های عفونی
  • آلودگی هوای کلان شهرها
  • قرارگرفتن در معرض آلودگی‌هایی مانند دودسیگار و موارد اینچنینی

بیماری آسم چه علائمی دارد؟

علائم آسم در کودکان تشخیص قطعی هر بیماری از جمله آسم، تنها توسط یک پزشک متخصص انجام می‌شود. با این حال به طور کلی موارد زیر را می‌توان علائم بیماری آسم دانست:
  • سرفه های مکرری که با ابتلای کودک به یک عفونت ویروسی بدتر می شود یا موقع خواب یا در اثر ورزش یا هوای سرد شدت می‌گیرد.
  • صدای سوت یا خس خس که موقع نفس کشیدن شنیده می‌شود
  • تنگی نفس
  • گرفتگی قفسه سینه
  • مشکلات تنفسی که مانع بازی یا ورزش کودک می‌شود
در نهایت همانطور که گفته شد، علائم قطعی برای آسم وجود ندارد و این بیماری می‌تواند در هر کودکی متفاوت با دیگری خود را نشان دهد. این بیماری در طول زمان می‌تواند بهتر یا بدتر شود. با توجه به نوعی از بیماری آسم، ماهیت پیشرونده دارد و اوضاع بیمار وقتی در معرض عوامل محرک قرار بگیرد می‌تواند بدتر شود، کنترل و پیشگیری از آن بسیار مهم است.

بیماری آسم چه عوارضی برای کودکان به همراه دارد؟

بروز بیماری آسم در کودکان می‌تواند مشکلات زیادی را برای آن‌ها به وجود بیاورد. در ادامه به چند مورد متداول اشاره می‌کنیم:
  • حملات شدید آسم نیاز به درمان فوری یا مراقبت در بیمارستان دارند
  • عملکرد ریه‌ها با کاهش دائمی رو به رو است
  • احتمالا کودک بعضی از روزهای تحصیل یا مدرسه را از دست می‌دهد
  • بی‌خوابی و خستگی مفرط کودک مبتلا را آزار می‌دهد
  • این بیماری در بازی و ورزش آن‌ها احتلال ایجاد می‌کند
اما چه کارهایی برای مقابله و پیشگیری از چنین بیماری خطرناکی می‌توان انجام داد؟ در ادامه همراه ما بمانید تا درباره این موضوع بیشتر صحبت کنیم.
پ

۸ راه پیشگیری و مقابله با آسم در کودکان

هرچند که آسم اغلب در سنین کودکی شروع می‌شود، اما بیشتر افراد مبتلا اولین حمله تنفسی خود را در بزرگسالی تجربه می‌کنند. اینکه سر و کله حمله آسم چه زمانی پیدا می‌شود، غیر قابل پیشبینی است. اما نکته بسیار مهم این است که عوامل و شرایط محرک را بشناسیم و تا جای ممکن از آن‌ها دوری کنیم. در ادامه به معرفی راهکارهای پیشگیری و مقابله با آسم می‌پردازیم:

۱- تماس با حیوانات خانگی را محدود کنید

  رابطه آسم با حیوانات خانگی   به گزارش سایت kidshealth حداقل ۳۰% از افراد درگیر آسم، به حیوانات خانگی حساسیت دارند. اما مقصر این اتفاق کرک و پشم حیوان حانگی شما نیست! مشکل از جایی شروع می‌شود که بدن به پروتئینی که روی پوسته حیوانات پیدا می‌شود، واکنش شدیدی نشان می‌دهد. بنابراین اگر از حیوانات خانگی نگه‌داری می‌کنید یا در فضایی هستید که این حیوانات حضور دارند تا حد ممکن سعی کنید تماس کودکان خود با آن‌ها را به حداقل برسانید.

 

۲- وزن طبیعی کودکان را حفظ کنید

در یک مطالعه که سال ۲۰۱۲ صورت گرفت، مشخص شد کودکانی که با مشکل اضافه وزن رو به رو هستند، در معرض خطر شدیدتری نسبت به بیماری آسم قرار دارند. در اینجا ممکن است بیش از یک دلیل برای اینکه «چرا اضافه وزن میزان ابتلا به آسم را افزایش می‌دهد؟»، وجود داشته باشد. برای مثال یکی از دلایل این است که تصور می‌شود اضافه وزن باعث بروز التهاباتی است که خطر بروز آسم را بیشتر می‌کند.

۳- استرس را تا حد ممکن کاهش دهید

کاهش استرس افرادی که استرس بیشتری را در طول روز تجربه می‌کنند، احتمال بیشتری دارد که به بیماری‌های مثل آسم مبتلا شوند. asthma UK گزارش می‌کند که ۶۹% از افراد مبتلا به آسم استرس را یکی از عوامل اصلی بروز حمله می‌دانند. بنابراین بالا رفتن هورمون‌هایی مثل آدرنالین در بدن می‌تواند باعث شدت گرفتن این بیماری شود. علاوه بر آن به دنبال استرس سرعت تنفس ما بیشتر می‌شود و این شرایط می‌تواند باعث بروز علائمی مثل تنگی نفس در ما شود. تا جای ممکن از استرس دوری کنید.
کلیک کنید و درباره راهکارهای پیشگیری از آلرژی بیشتر بخوانید.

۴- به فرزند خود شیر مادر بدهید

عفونت ریه می‌تواند باعث ابتلا به آسم شود. با توجه به اینکه شیر مادر می‌تواند ایمنی سیستم دفاعی بدن کودک را افزایش دهد، تغذیه از شیر مادر احتمالا یکی از مهم‌ترین راهکارهای پیشگیری از آسم در سنین بسیار کم به شمار می‌رود. وقتی سیستم دفاعی بدن قدرتمند باشد، احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی کمتر می‌شود و در نتیجه احتمال ابتلا به بیماری آسم کاهش پیدا می‌کند.

۵- در دوران بارداری از استرس و دود سیگار دوری کنید

مطالعات مختلفی نشان می‌دهد که مادران سالم، فرزندانی سالم را به دنیا می‌آورند. دوری از غذاهای ناسالم و عادت‌هایی که خطر بروز آسم و آلرژی را افزایش می‌دهند، در دوران بارداری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

۶- از دستگاه تصفیه هوا استفاده کنید

دستگاه تصفیه هوا آلاینده‌های زیادی در هوای خانه وجود دارند که می‌توانند باعث بروز حملات آسمی در افراد متبلا شوند یا احتمال ابتلا به آسم و آلرژی را افزایش دهند. یکی از بهترین راه‌هایی که پس از مدتی کوتاه، تفاوت بسیار زیادی در کیفیت هوا ایجاد می‌کند، استفاده از دستگاه تصفیه هوا است. از آن جایی که یک دستگاه تصفیه هوا باکیفیت، عوامل آلاینده را از محیط حذف می‌کند، با استفاده از آن در مدت کوتاهی، احتمالا تغییراتی را در میزان علائم آسم احساس می‌کنید. در واقع اگر محرک یا آلرژنی در محیط وجود نداشته باشد، سیستم دفاعی بدن تحریک نمی‌شود و اگر فردی مبتلا به این بیماری باشد، با خطر کمتری برای حملات آسمی مواجه است. ضمن اینکه ریسک ابتلا به بیماری‌های تنفسی به شدت کاهش پیدا خواهد کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نکات پیرامون خرید دستگاه تصفیه هوا نگاهی به سایت نوجان بیاندازید. نکته استفاده از دستگاه تصفیه هوا این است که مطمئن شوید از دستگاهی با سیستم فیلتراسیون سه مرحله‌ای استفاده کنید. این دستگاه‌ها با بهره‌گیری از فیلتر هپا، هوای اتاق را با دقت ۹۹% پاکسازی می‌کنند. علاوه بر آن با استفاده از فیلتر کربن اکتیو، اغلب آلاینده‌های شیمیایی موجود در هوا را از بین می‌برد. از جمله برندهای ایرانی باکیفیت تصفیه هوا در بازار ایران می‌توان به دستگاه تصفیه هوای N300 اشاره کرد.
برای مطالعه مقاله راهنمای خرید دستگاه تصفیه هوا کلیک کنید

۷- از آلرژی‌های غذایی جلوگیری کنید

آلرژی های غذایی می توانند از مشکلاتی مثل اگزما گرفته تا واکنش های آلرژیک بسیار خطرناکی را ایجاد کنند. محرک های رایج شامل بادام زمینی، آجیل درخت، شیر گاو، تخم مرغ، سویا، گندم و ماهی است.
نوزادانی که خواهر و برادر یا والدی دارای شرایط آلرژیک را دارند، در معرض خطر آلرژی غذایی بیشتری قرار دارند. به خصوص اگر در حال حاضر علائم آلرژیک را در خود نشان می‌دهند. بنابراین سعی کنید رژیم غذایی خانواده را مخصوصا در سال‌های اول تولد کودک به خوبی کنترل کنید تا با مشکلاتی کمتری در آینده رو به رو باشید.
درباره تغذیه مناسب در روزهای آلوده بیشتر بخوانید

۸- مایت‌های غبار خانگی را حذف کنید

مایت‌ها حشرات ریزی هستند که از پوست و موی انسان تغذیه می کنند و یکی از رایج ترین عوامل آسم هستند. آنها تمایل دارند در تختخواب، موکت، مبلمان و اسباب بازی‌های نرم کودکان زندگی کنند. این موجودات ریز با تمیز کردن محیط، شست و شوی لباس‌ها، اسباب بازی ها و ملافه ها در دمای بالاتر از ۵۵ درجه سانتیگراد از بین می رود. ضمن اینکه تصفیه هوا به کم کردن تراکم آن‌ها کمک می‌کند.

جمع بندی

جمع بندی نقاله پیشگیری از آسم اگر می‌خواهید آسم فرزند خود را کنترل کنید یا به دنبال راهکاری برای پیشگیری می‌گردید، باید مواردی را در نظر بگیرید و سعی کنید تا جای ممکن آن‌ها را در خانه رعایت کنید. این راهکارها شامل موارد زیر است:
  • نظافت مرت خانه  برای کنترل گرد و غبار و شوره حیوان خانگی
  • بررسی گزارش‌های آلودگی هوا برای کاهش تردد در روزهای آلوده
  • به حداقل رساندن مصرف پاک‌کننده‌های شیمیایی یا سایر محصولات خانگی که ممکن است تحریک کننده باشند
  • مراجعه به پزشک متخصص در صورت بروز علائم اولیه برای کنترل بیماری
  • استفاده از دستگاه تصفیه هوا برای به حداقل رساندن میزان محرک‌های موجود در هوا
  • آموزش شستن دست و سایر عادت‌های لازم به کودک برای به حداقل رساندن سرماخوردگی
  • آموزش عوامل محرک و نحوه دوری از آن‌ها به کودک
    همچنین برای دریافت مشاوره رایگان درباره کنترل کیفیت هوا خانه و محیط‌های بسته با سایت نوجان مهر در تماس باشید.
 

image

سلامتی را به خانواده خود هدیه دهید

برای مشاوره درمورد آلودگی هوا و راهکارهای مقابله با آن
در فضای داخلی با ما تماس بگیرید.

مشاوره و خرید دستگاه تصفیه هوا دریافت کاتالوگ

سوالات متداول

علائم آسم در کودکان چیست؟
نفس تنگی، صدای سوت یا خس خس هنگام نفس کشیدن و احساس سنگینی و گرفتگی در قفسه سینه از علائم آسم در کودکان است.
روش های درمان آسم کودکان چگونه است؟
مهمترین روش درمان استفاده از داروهاست که به دو دسته پیشگیری کننده و التیام دهنده تقسیم می‌شوند. ورزش های کنترل شده نیز برای آسم بسیار خوب هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *